Varningsmeddelandet angående IAB TC-strängen i Google AdSense har skapat en hel del huvudbry för många användare. Så fixar du till dina GDPR-inställningar!
Om du hittat hit har du förmodligen också fått en rosa ruta i din Google AdSense-inloggning som talar om att ”Ett fel har påträffats i IAB TC-strängen på/i en eller flera av dina webbplatser eller appar. Felet kan påverka din möjlighet att visa annonser för användare i Europa. Du hittar en detaljerad rapport på sidan för användares medgivande inom EU.”
Logiskt, eller hur? Inte så. Genom ett klick på Gå till användarens medgivande inom EU ges man möjlighet att ladda ned en TCF-felrapport (återigen inte helt klart vad det ens är för något). Oavsett sa denna rapport i fallet med enkelteknik.se att sajten i slutet av augusti hade cirka 5.500 fel av typen 2.1a. Något som ju inte låter jättebra.
Läser man vidare om vad det innebär blir det ganska snabbt tydligt att om felet inte rättas till kommer AdSense sluta visa annonser inom 90 dagar från den 15:e augusti. Inte helt optimalt.
Vad är det då egentligen frågan om med varning 2.1a i AdSense?
Kortfattat handlar varningen om att AdSense från och med den 15:e augusti 2020 börjar applicera vad som kallas TCF v2.0. TCF står för Transparency and Consent Framework och är i grund och botten riktlinjer för hur sajter i Europa ska redovisa att de samlar in data om användare. I AdSense fall i syftet att visa annonser.
Tidigare har det varit helt okej att börja visa annonser via AdSense direkt när en användare kommit in på en webbsida, så länge man också hade en liten Cookies-notis som talade om att man samlade in information för att visa personifierade annonser. Detta godtas nu längre inte av AdSense och i regel med TCF v2.0-direktiven får inga annonser längre laddas in innan användaren uttryckligen godkänt det.
Teoretiskt sett behöver visning av annonser via AdSense för besökare från Europa alltså och numera fungera på följande sätt:
- En informationsruta ska vara det första som möter besökaren när denne går in på en sajt. Denna ruta ska innehålla information om att sajten använder Google för att samla in information om besökaren för att kunna visa annonser för denne.
- Inga annonsförfrågningar får i detta skede skickas till Google om att visa annonser på sajten i fråga.
- Först när användaren klickat i att denne godkänner visningen av annonser får annonsförfrågan skickas till Google. Detta görs via en specific så kallad cookie.
- Skulle användaren neka visningen av annonsen skickas istället en annan cookie som indikerar att annonserna från Google inte får laddas in för just den användaren.
Skulle annonser visas innan användaren godkänt visningen av dessa dyker 2.1a-felmeddelandet upp.
Så hur löser man 2.1a-felet rent tekniskt?
Det finns några olika sätt att lösa 2.1a-varningen på. Jag kommer här gå igenom tillvägagångssättet jag använde för enkelteknik.se. Processen består av två egentliga delar.
Den första är att registrera sig hos en så kallad CMP (Consent Management Platform). Detta är i regel gratis, åtminstone för den variant jag kommer gå igenom här. Vad CMP-tjänsten gör är att samla alla annonsörer AdSense samarbetar med och därefter göra det möjligt för användaren att – via den popup som också skapas av CMP-tjänsten – acceptera eller neka vissa eller alla av dessa annonsörer.
Den andra delen är att se till att alla AdSense-annonskoder på sajten läggs in på ett sätt som ger CMP-tjänsten möjlighet att faktiskt pausa dem innan en annonsförfrågan skickas till Google. enkelteknik.se, som är baserad på WordPress, använder sig av det tillägget Advanced Ads för detta.
Det ska även noteras att sajten använder betalvarianten av tillägget, något som möjliggör att annonser visas direkt när användaren godkänt det. TCF stöds även i gratisversionen av tillägget, men kräver då en sidomladdning för att annonser ska börja visas. Denna sidomladdning är inte automatisk utan behöver göras av användaren själv (genom klick på en länk till en annan undersida eller liknande). Något som inte är jättebra för annonsvisningen. Min rekommendation är därför att välja betalvarianten om du väljer att använda just Advanced Ads för dina AdSense-annonser.
De flesta annonstillägg i WordPress ska numera ha stöd för TCF, men med lite olika villkor för hur det appliceras. Så använder du ett annat tillägg i nuläget kan det vara värt att kolla upp vad som gäller för just det tillägget. Jag passar även på att länka Advanced Ads egen video för just TCF v2.0 här nedanför. Denna går igenom lite mer i detalj hur man lägger in olika typer av annonser samt aktiverar TCF.
Steg 1: Registrera dig hos en CMP-tjänst
Det finns relativt många CMP-tjänster att använda sig av för att implementera TCF v2.0. Quantcast Choices, iubenda, Complianz, Cookiebot och Google Funding Choices för att nämna några. Jag valde för enkelteknik.se att använda mig av Quantcast Choices, som är en gratis och populär CMP-tjänst.
Att registrera ett konto hos Quantcast görs via denna adress och är klart på någon minut. Väl inloggad klickar du på Privacy och väljer Protect a site.
Fyll därefter i uppgifterna som gäller för just din sajt. Bortsett från dina sajtspecifika inställningar såsom Site URL och namn behöver du välja följande:
Regulation: GDPR
CMP Version: latest
Publisher country code: Sweden (välj landet där din sajt är belägen)
Which users should be asked for consent?: Only users in the EEA or UK
Consent scope: Ask User for consent for: Your site only
Your consent configuration: Om du själv samlar in data om användare behöver du välja I define my legal basis och definiera vilka data som samlas in. Samlar du inte in data själv väljer du I don´t declare a legal basis for my property.
Google Vendors: On (den kanske viktigaste inställningen som skapar själva kopplingen med Google AdSense annonsleverantörer och Quantcast samt din sajt).
När alla uppgifter lagts till lämnar vi Quantcast för stunden och går tillbaka till WordPress.
Steg 2: Gå igenom all annonskod för AdSense på din sajt
Vad vi nu behöver göra är att dubbelkolla att all (verkligen all) AdSense-annonskod laddas via vårt valda annonsplugin (i fallet med enkelteknik.se alltså Advanced Ads). Detta steg är extremt viktigt att göra noggrant. Vet du med dig att du ändrat i koder, lagt till någon annons via ett annat tillägg eller i inställningarna för ditt tema behöver dessa flyttas till annonsenheter i Advanced Ads (eller ditt valda annonstillägg).
Även verifieringskoden för att ens få visa AdSense-annonser behöver läggas till via Advanced Ads. Detta görs genom att välja Advanced Ads följt av AdSense och kryssa för Verification code & Auto ads. Var även noga med att ditt Publisher ID finns inlagt högst upp under AdSense account.
När alla annonser är inlagda via Advanced Ads > Ads behöver vi aktivera stödet för TFC v2.0. Detta gör vi genom att navigera till Advanced Ads > Privacy och kryssa för Show ads only to users who give their permission to cookies and ads samt välja TCF v2.0 integration i listan för Consent method.
Steg 3: Aktivera kopplingen mellan din sajt och vald CMP
Det sista steget innan allt (förhoppningsvis) börjar fungera är att integrera din valda CMP med din sajt. I föregående steg berättade vi för Advanced Ads att vi vill att det lyssnar efter ett besked från en CMP-tjänst angående om annonser får visas eller inte.
Just Quantcast kan läggas till på lite olika sätt, antingen genom kod direkt på webbsidan alternativt genom ett tillägg. Efter lite testande tyckte åtminstone jag att Quantcasts egna tillägg var det smidigaste sättet att göra detta.
Tillägget heter enkelt nog Quantcast Choice och installeras som vilket WordPress-tillägg som helst via Tillägg > Lägg till nytt. För att koppla ihop Quantcast-tjänsten med din webbsida behöver du sedan bara klicka dig in under QC Choice i WordPress-menyn och fylla i din Universal Tag ID.
Universal Tag ID hittar du genom att klicka på de tre prickarna bredvid din webbsida i Quantcast > Privacy > Sites och välja Get Tag. Taggen finns sedan en liten bit ned i koden. Den står även utskriven högst upp till höger när du loggar in på Quantcast.com, men av någon anledning går den inte att kopiera därifrån.
Efter att du sparat inställningarna bör du omgående få upp en ruta som berättar för dina besökare att de behöver godkänna visningen av annonser på din sajt, likt bilden nedanför. Du kan även testa så rutan dyker upp genom att öppna en privat flik i din webbläsare och gå till din sajt.
Steg 4: Håll koll på antal felmeddelanden i ditt AdSense-konto
Om popup-rutan visas som den ska är det allra sista vi behöver göra att hålla koll på att felmeddelandena i AdSense inte ökar i antal. Segt nog ligger felmeddelandet kvar i cirka en vecka, även om inte nya fel upptäcks. Det enklaste sättet att hålla koll på detta är att ladda ned TCF-felrapporten i ditt AdSense-konto. Gör därefter samma sak cirka 24 timmar senare. Förhoppningsvis har mängden 2.1a fel då gått nedåt.
Repetera sedan detta varje dag tills dess att över en veckas tid gått. Inte för att det egentligen behövs, men för att hålla koll på att allt fungerar som det ska. Här nedanför syns t.ex. felen för enkelteknik.se från den 2020-09-17 (vilket var datumet då Quantcast implementerades på sajten) jämfört med den 2020-09-26 där antalet felmeddelanden minskat ordentligt. Det var här även nästan 10 dagar sedan det senaste felmeddelandet påträffades. Dagen efter försvann felmeddelandet helt och hållet från sajtens AdSense-inloggning.
Angående felet 1.1 i AdSense
För den uppmärksamme syns det även att sajten hade 59 stycken fel av typen 1.1. Detta är helt normalt och tack och lov inte farligare än att några besökare nekat visning av annonser. 1.1-felet genererar inget felmeddelandet av sig själv, men dyker ändå upp i dessa rapporter då funktionen hör till just visningen av annonser.
Mina 2.1a-varningar fortsätter att öka, vad kan vara fel?
Skulle det vara så att du får fler 2.1a-fel efter att du implementerat en CMP på din sajt är det troligen så att det finns någon form av AdSense-kod kvar som inte stoppas innan användaren godkänt visningen av annonser. För min del och enkelteknik.se uppstod exakt denna situation. Efter lite felsökande visade det sig att koden AdSense automatiskt genererar och ber en placera i webbsidans header-avsnitt låg kvar i inställningarna för sajtens tema. Så snart jag tog bort denna kod började antalet fel att gå nedåt.
Denna kod behöver dock finnas med någonstans för att kopplingen med ditt AdSense-konto ska fungera. Men som jag gått igenom läggs denna till automatiskt via Advanced Ads. Gissningsvis finns ett liknande alternativ i andra annons-tillägg för WordPress.
Det är även bra att dubbelkolla inställningarna hos din CMP och framförallt (i fallet med Quantcast) att Google Vendors är satt till On.
Stöter du på några funderingar är du som alltid välkommen att dela med dig av dem i kommentarerna nedanför. Jag kan förmodligen inte ge specifik hjälp gällande andra tillägg/plugins än de jag gått igenom här. I det fallet rekommenderar jag istället att ställa frågor direkt på respektive tilläggs sidor på WordPress.org.
Hej, vilka versioner köpte du? Avancerade annonser
Pro 39 €? Hi, which versions did you buy? Advanced ads
Pro € 39?
Hej! För enkelteknik.se använder jag ”Advanced Ads, All Access / single site, €69”. Det finns lite mer att läsa här. Har du däremot inte nytta av t.ex. Sticky Ads eller de andra extratilläggen fungerar vanliga Advanced Ads Pro (för €39) precis lika bra!
// Christoffer, enkelteknik.se
Thanks for the reply. What other plugins do you use for other sites?
As few as possible :-) Most design changes are done through the theme-editor + Yoast for SEO purposes :-)
// Christoffer, enkelteknik.se