Efter många år med både företag och privatpersoner som kunder väljer nu klassiska Dustin att satsa uteslutande på företagskunder och fasar därmed ut konsumentdelen.
Beslutet, som presenterades idag, handlar enligt Dustin om att prioritera det som ger mest värde, både för kunderna och för bolaget självt. Vilket, baserat på att försäljningen till konsumentmarknaden endast var cirka 2% av den totala försäljningen 2023/24, inte är gaming-datorer och hemmanätverk till privatpersoner – utan snarare IT-lösningar till företag, myndigheter och organisationer.
Återgår till rötterna
”Vi har alltid i första hand riktat oss till företagsmarknaden och nu väljer vi att gå tillbaka till rötterna och lägga allt vårt fokus på att utveckla vårt erbjudande och försäljning, både online och via relationsförsäljning, till företag. Med ett tydligare fokus kommer vi bli ännu vassare när vi hjälper företag att hitta de IT-lösningar de behöver för att kunna driva sin verksamhet.” – Stephanie Forsblom, ansvarig för online-försäljning på Dustin.
Exakt när omstruktureringen kommer gjutas i sten framgår inte av pressmeddelandet och ännu går det fortfarande att komma åt konsumentdelen av företagets hemsida. Men räkna alltså inte med att kunna handla prylar från Dustin som privatperson under någon längre tid framöver.
Om Dustin
Dustin grundades 1984 och hade då uteslutande fokus mot just företagskunder. Så sent som 2004 öppnade de dörrarna till DustinHome-delen där också privatpersoner tilläts handla datorer, digitalkameror, nätverkskablar och annat kul. Initialt också med till riktigt bra priser, om undertecknad minns korrekt.
