Världens största streaming-tjänst för musik rapporterar sin snabbaste ökning av prenumeranter hittills.
Det svenska musikundret Spotify har nyligen uppdaterat sin information kring antalet betalande användare. Från att i mars månad haft 50 miljoner prenumeranter har antalet till juli ökats med ytterligare 10 miljoner. Det totala antalet prenumeranter sammanfattas nu alltså till över 60 miljoner.
Inkluderar man de reklamfinansierade gratiskontona rapporterar Spotify att de totalt har över 140 miljoner användare världen över. Dock använder majoriteten av användarna (80 miljoner) fortfarande den reklamfinansierade varianten av tjänsten.
Den närmaste konkurrenten Apple redogjorde under sin senaste utvecklarkonferens att deras strömningstjänst för musik (Apple Music) arbetat sig upp till närmare 27 miljoner prenumeranter. En otroligt stark siffra för en tjänst som bara är strax över två år gammal. Spotify har som jämförelse växt till sig sedan 2007 då det startade som ett litet uppstickarföretag i Stockholm.
Visste du förresten att för tio år sedan, under Spotifys första levnadstid, fick inte vem som helst skapa ett gratiskonto. Istället delades det på olika sätt ut koder vilka i sin tur användes för att få skapa ett konto. Ett spännande sätt att mjukstarta tjänsten samt få den att kännas lite exklusiv (vilket den nog också var år 2007). Förmodligen var invite-systemet även ett nödvändigt ont för att inte användarantalet skulle skena iväg och få Spotifys första servrar att kasta in handduken på grund av överbelastning.