Lösenordsskydda Word-, Office- och PDF-filer

Gillar du artikeln? Stöd sajten med en Swish om du vill.

Det senaste

Att lösenordsskydda Word-filer och andra Office-dokument är hur enkelt som helst. Att skapa lösenordsskyddade PDF-filer med Microsoft Office är lika enkelt.

Innan vi går igenom hur du krypterar och sätter ett lösenord på dina Office– och PDF-filer kan det vara bra att känna till ett par saker kring hur säkra de lösenordsskyddade dokumenten faktiskt blir.

Om du använder Microsoft Office 2007 eller senare för att följa stegen nedan kommer dina dokument bli extremt säkra och nästintill omöjliga att öppna utan det korrekta lösenordet. Om du använder en tidigare version av Microsoft Office (t.ex. den relativt vanliga Office 2003) kommer lösenordsskyddet dessvärre vara lättare att knäcka.

Detta har kortfattat att göra med att Microsoft upp till version 2007 av Office-paketet använde en äldre typ av kryptering för att skydda dokumenten. Från och med version 2007 används den så kallade 128-bit AES-standarden, som än så länge i princip är omöjlig att ta sig genom.

Använder du Office 2007 och vill bevara säkerheten i dokumenten är det även ytterst viktigt att du sparar dokumenten med filändelsen .docx. Sparar du dokument med den tidigare filändelsen (.doc), som är kompatibel med äldre versioner av Office, används också den mindre säkra formen av kryptering för dokumenten.

Lösenordsskydda ett Microsoft Office-dokument

1. Börja med att öppna det dokument du vill lösenordsskydda. Klicka därefter på Arkiv, högst upp till vänster i menyn.

Word - Arkiv - Lösenordsskydda dokument - Office

2. Klicka nu på Info (1). Av alternativen som dyker upp väljer du Skydda dokument (2) följt av Kryptera med lösenord (3).

Info, Skydda dokment, Kryptera med lösenord - Word

3. Skriv nu in det lösenord du önskar och klicka på OK. Du får därefter skriva in lösenordet en ytterligare gång för att säkerställa att du skrivit rätt. Spara sedan dokumentet precis som vanligt. Tänk på att spara det med filändelsen .docx för att behålla maximal säkerhet i dokumentet.

Word - Kryptera dokument - Ange lösenordViktigt! När ett dokument väl är lösenordsskyddat och krypterat med Office 2007 eller senare och sparat som .docx finns ingen möjlighet att öppna det om du glömmer bort lösenordet. Se därför till att du full koll på vilket lösenord du ger dokumentet.

4. När du nästa gång öppnar det lösenordsskyddade dokumentet får du uppmaningen att skriva in filens lösenord. Fyll i lösenordet och klicka på OK eller Enter för att öppna ditt dokument.

Word - Skriv in filens lösenord

5. Om du ångrar dig eller av någon annan anledning vill ta bort lösenordet på ett lösenordsskyddat dokument repeterar du Steg 1 och 2. När du därefter uppmanas skriva in ett lösenord låter du rutan vara blank (skriv alltså inte in något alls). Avsluta därefter med att klicka på OK och spara dokumentet precis som vanligt. Lösenordet är nu borttaget.

Word, Office - Ta bort lösenord på dokument, filer

Skapa ett lösenordsskyddat PDF-dokument

1. Vill du istället spara en lösenordsskyddad PDF-fil gör du följande. Börja med att öppna den fil du vill lösenordsskydda. Välj därefter Arkiv i menyn högst upp till vänster i Office.

Word - Arkiv - Lösenordsskydda dokument - Office

2. Klicka på Exportera i menyn till vänster (1). Välj alternativet Skapa PDF-/XPS-dokument (2) följt av Skapa PDF/XPS (3).

Word - Exportera - Skapa PDF XPS - Dokument

3. Du får nu möjligheten att spara din PDF-fil där du önskar. Innan du gör detta klickar du på Alternativ, i det nedre högra hörnet (1). I rutan som dyker upp kryssar du sedan för den sista raden, Kryptera dokumentet med ett lösenord (2). Klicka därefter på OK.

Word - PDF - Kryptera dokument med lösenord

4. Fyll nu i det lösenord du vill ditt PDF-dokument ska ha. Klicka därefter på OK och spara dokumentet genom att klicka på Publicera (längst ned till höger).

Word - PDF-dokument - Skriv in ett lösenord

5. När du sedan öppnar ditt skyddade PDF-dokument får du uppmaningen att ange dokumentets lösenord för att kunna öppna det. Skriv in lösenordet och tryck på OK för att öppna filen.

PDF-dokument - Ange lösenord - Lösenordsskyddat PDF-dokument

Hojta gärna till i kommentarerna om du har några frågor eller andra funderingar kring lösenordsskydd av Office-dokument och PDF-filer!

Utvalda produkt- och återförsäljarlänkar i vissa av artiklarna på enkelteknik.se är affiliate-länkar. När ett köp, inom en viss tid, görs via en eller flera av dessa länkar erhåller sajten en mindre provisionsdel på köpesumman. Läs mer.

2 kommentarer

  1. Hej!
    Den som tar emot ett krypterat dokument. Hur får mottagaren upp det? Ska lösenordet sändas mottagaren?

    • Hej! Ja, låsningen följer med dokumentet så om det ska skickas behöver mottagaren informeras om lösenordet på något sätt. Annars går dokumentet inte att låsa upp alls.

      // Christoffer, enkelteknik.se

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Du kanske även gillar

Det senaste

Varför är min Mac-dator så långsam?

Nyare Mac-datorer är i regel förbaskat snabba på det mesta. Men det finns framförallt en sak som gör att även den vassaste MacBook-datorn kan sega ihop totalt. Tack och lov är lösningen oftast extremt enkelt.

Recension: Dreame Z10 Station – Dags att se upp, Dyson

En av de tråkigaste sakerna med Dysons populära skaftdammsugare är att de många gånger skapar ett litet rökmoln när man tömmer dem. Något sådant är det inte tal om med Dreames Z10 Station.

Bestäm var skärmbilder ska sparas i macOS

Skärmbild, skärmavbildning, print screen, screenshot, skärmdump. Kärt barn har många namn. Men varför i hela världen ska alla sparas på skrivbordet? Så bestämmer du själv var dina skärmbilder ska placeras.

Hur lämnar jag uppgifter om Skattehemvist i Google AdSense?

Om du använder AdSense antingen för YouTube eller för att visa annonser på din webbsida kommer du förr eller senare behöva bevisa din så kallade skattehemvist. Vad är då det och hur gör man?