Recension: Hoa till Nintendo Switch – Ett mindre stressigt alternativ

Gillar du artikeln? Stöd sajten med en Swish om du vill.

Det senaste

Lägg till fler Favoriter i Finders sidofält i macOS

Från början är det en ganska liten skara källor som går att nå via sidofältet i Finder i macOS. Tack och lov går det snabbt att själva bestämma exakt vilka genvägar som ska synas och vilka som inte ska det.

Kort, vackert och med tydliga influenser från Studio Ghibli både bildligt och ljudligt. Men är det värt att betala 150 kr för fem timmars speltid?

I en värld av ständigt informationsbombande är det ibland ganska givande att stanna upp ett tag. Här någonstans kommer Hoa in son ett avslappnat alternativ till en stressad vardag.

I historien, som löst baserats i vietnamesisk mytologi, tar spelaren rollen som en fe i jakt på sin egen bakgrundshistoria. Spelet är i grund och botten en Super Mario-inspirerad plattformare och desto djupare in i historien man tar sig, desto knepigare blir också plattformshoppandet.

Utöver det är spelets starkaste kort definitivt dess lugna tempo i kombination med hur vackert tecknat det är. Hoa är även ett så pass trevligt spel att det inte går att dö. Istället är den värsta skada en fiende (om man ens ska kalla de så) kan orsaka att putta eller sparka försiktigt på ens karaktär. Om du gillar musiken från filmer såsom Spirited Away kommer du också känna dig som hemma i soundtracket till Hoa. Jag skulle till och med vilja påstå att det var länge sedan ett spel hade så fin musik.

Switch hackar lite som vanligt

Precis som en del andra titlar till Nintendo Switch lider också Hoa av en del hackighet när det sker mycket på skärmen. Något som stundtals gör att man kastas ut från den annars ganska hypnotiserande världen. Framförallt då den långsamma bilduppdateringen skapar en viss irritation och onödiga missar med tanke på att spelet ändå kretsar mycket kring precist plattformshoppande.

Hoa - Fiender - Nintendo Switch
Mer fientligt än så här blir nästan aldrig Hoa.

Överlag är Hoa, denna brist till trots, ett väldigt trevligt och framförallt lugnt spel för en lika lugn spelkväll. Både historien och miljöerna får en att le vid flertalet tillfällen och plattformsfärdigheterna sätts som sagt på prov mer och mer allteftersom spelet fortlöper.

Man ska dock inte inbilla sig att Hoa är ett långt spel, för det är det verkligen inte. Ser man istället spelet för vad det är; några timmar av vackert målade miljöer ackompanjerade av lika vacker musik och en lättsmält story, skulle jag säga att det absolut är värt att spela igenom.

Utvalda produkt- och återförsäljarlänkar i vissa av artiklarna på enkelteknik.se är affiliate-länkar. När ett köp, inom en viss tid, görs via en eller flera av dessa länkar erhåller sajten en mindre provisionsdel på köpesumman. Läs mer.

Omdöme

Hade det inte varit för den stundtals låga frameraten som då och då bidrar till att man faktiskt missar ett lite knepigare hopp skulle betyget varit högre. Bortser man från detta, eller möjligen spelar spelet på en plattform med lite mer kraft än Nintendo Switch besitter, vill jag påstå att Hoa, åtminstone för min del, redan är lite av en klassiker i kategorin lugna och mysiga spel. Hoa finns även till PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S och Xbox One.

Specifikationer:
Testat på: Nintendo Switch
Utvecklare/utgivare: Skrollcat Studio/PM Studios
+
  • Grafiken är nästan för mysig
  • Fenomenal musik
  • Härligt lättsamt överlag
  • Bilduppdateringen är på gränsen för vad Switch orkar med
  • Kunde varit liiite längre

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Du kanske även gillar

Det senaste

Lägg till fler Favoriter i Finders sidofält i macOS

Från början är det en ganska liten skara källor som går att nå via sidofältet i Finder i macOS. Tack och lov går det snabbt att själva bestämma exakt vilka genvägar som ska synas och vilka som inte ska det.

Test: Netgear Orbi AX6000 (RBK863s) – Ett snabbt, men lite lustigt, syskon

Netgears Orbi-serie av nätverksprodukter har fått en hel del god feedback, framförallt gällande stabilitet och prestanda. Så vart passar nya RBK863s in? För helt lätt är det inte att navigera i djungeln av beteckningar.
Hade det inte varit för den stundtals låga <i>frameraten</i> som då och då bidrar till att man faktiskt missar ett lite knepigare hopp skulle betyget varit högre. Bortser man från detta, eller möjligen spelar spelet på en plattform med lite mer kraft än <i>Nintendo Switch</i> besitter, vill jag påstå att <i>Hoa</i>, åtminstone för min del, redan är lite av en klassiker i kategorin lugna och mysiga spel. <i>Hoa</i> finns även till <i>PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S</i> och <i>Xbox One</i>. <br/><br/> <b>Specifikationer:</b><br/> Testat på: <i>Nintendo Switch</i><br/> Utvecklare/utgivare: <i>Skrollcat Studio/PM Studios</i><br/> <table class="rb-border rb-box"> <tr class="rb-border"> <td class="rb-pos-long"><center>+</center></td> </tr> <tr class="rb-border"> <td class="rb-border rb-text"> <ul class="rb-ul"> <li>Grafiken är nästan för mysig</li> <li>Fenomenal musik</li> <li>Härligt lättsamt överlag</li> </ul> </td> </tr> <tr class="rb-border"> <td class="rb-neg-long"><center>−</center></td> </tr> <tr class="rb-border"> <td class="rb-border rb-text"> <ul class="rb-ul"> <li>Bilduppdateringen är på gränsen för vad Switch orkar med</li> <li>Kunde varit liiite längre</li> </ul> </td> </tr> </table>Recension: Hoa till Nintendo Switch - Ett mindre stressigt alternativ