Recension: Nintendo Switch – Så bra är Nintendos nya spelkonsol

Gillar du artikeln? Stöd sajten med en Swish om du vill.

Det senaste

Bestäm var skärmbilder ska sparas i macOS

Skärmbild, skärmavbildning, print screen, screenshot, skärmdump. Kärt barn har många namn. Men varför i hela världen ska alla sparas på skrivbordet? Så bestämmer du själv var dina skärmbilder ska placeras.

Hur lämnar jag uppgifter om Skattehemvist i Google AdSense?

Om du använder AdSense antingen för YouTube eller för att visa annonser på din webbsida kommer du förr eller senare behöva bevisa din så kallade skattehemvist. Vad är då det och hur gör man?

Efter succén med Wii lyckades Nintendo inte riktigt lika bra med uppföljaren Wii U. Kan de återskapa den innovativa magin från Wii med nya Nintendo Switch?

Nintendo brukar sällan ha för vana att göra som alla andra. Därför är det egentligen ingen större förvåning att de inte gjort det nu heller. Deras senaste tillskott till konsolvärlden kombinerar istället en vanlig traditionell konsol och en bärbar dito. Så hur fungerar den nya hybridkonsolen? Har Nintendo producerat en Wii U 2 eller är det något helt nytt som sett dagens ljus? Efter åtskilliga timmar med Switch känns det (äntligen!) som Nintendo är på väg tillbaka.

1. Design och hårdvara

Nintendo Switch är en så kallad hybridkonsol. Den kan användas både kopplad till TV:n precis som t.ex. Xbox One och Playstation 4. Samtidigt har konsolen en inbyggd skärm på 6.2 tum som gör det möjligt att spela oavsett vart du befinner dig. Skärmen är av touch-typ och har en upplösning på 1280×720 pixlar. Inget, på pappret, extremt överväldigande då många av dagens mobiltelefoner har upplösningar långt över detta. Dock passar upplösningen ändå formatet väldigt bra och skärmen är extremt skarp och ljusstarkt vilket skapar en riktigt trevlig bild.

Själva konsolen (som mest ser ut som en liten surfplatta) kopplas till TV:n genom att placeras i den medföljande dockstationen. Dockan i sin tur ansluts till TV:n via HDMI. När konsolen är i dockat läge skickas bilden ut i upplösningen 1920×1080 pixlar (full HD) istället för 1280×720 pixlar som är maximal upplösning i det bärbara läget.

Den nya handkontrollen är (precis som den var till Wii) tvådelad och kallas för Joy-Con. Kontrollhalvorna fästs enkelt på båda sidor av själva konsolen vid spelande på den inbyggda skärmen. Det är även möjligt att ta loss kontrollerna och spela antingen med en i varje hand eller koppla ihop dem i den medföljande anordningen Joy-Con Grip. Detta skapar i sin tur en lite mer traditionell handkontroll att använda med Switch-enheten. Joy-Con-kontrollerna har varsitt inbyggt batteri och laddas när de är kopplade till konsolen. Några andra laddningsmöjligheter finns tyvärr inte så vida du inte investerar i ett speciellt Joy-Con Grip med inbyggd laddningskontakt. Ett beslut vi tycker är lite snålt av Nintendo.

Nintendo Switch - Joy Con-Grip används
De båda Joy-Con-kontrollerna kan knäppas loss från Switch-enheten och användas antingen en i varje hand eller kopplas ihop i det medföljande tillbehöret Joy-Con Grip.

Själva konsolen har givetvis också ett inbyggt batteri. Livslängden på detta efter en full laddning anges ganska vagt från 2,5 timmar upp till 6,5 timmar beroende på vad konsolen används till. Vid våra tester fick vi ut mellan 3 och 4 timmars speltid med skärmens ljusstyrka satt till medium. Inte någon extrem batteritid, men den får ändå ses som okej.

Nintendo Switch har ett inbyggt flashminne på relativt blygsamma 32 GB. Efter att operativsystemet tagit sitt av kakan återstår bara plats för ett eller möjligen ett par fullskaliga spel. Tack och lov går minnet att utöka med vanliga Micro SD-kort. De fysiska spelen (som inte laddas ned via Nintendos e-shop och sparas direkt på enheten) levereras på klassiska kassetter i storleken något mindre än de till Nintendo DS.

En liten rackare

Switch är en liten konsol. Så liten att både vi och många som testat konsolen direkt reagerat på storleken. Också Joy-Con-kontrollerna känns till en början extremt små. Känslan av miniatyrkonsol försvinner dock ganska snabbt så snart man börjar använda enheten och kvar finns istället en doft av kvalitet.

Nog för att det mesta är gjort av plast, men byggkvalitén på både Switch-enheten, Joy-Con-kontrollerna samt de olika mekanismerna för att koppla ihop alla delar är mycket god. Switchen är ganska tung för sin storlek. Dock inte på ett dåligt sätt. Snarare spelar tyngden in i det kvalitativa helhetsintrycket konsolen ger.

Joy-Cons med tillbehör påkopplade
Joy-Con-kontrollerna är riktigt små. Så länge du har en i varje hand fungerar de dock galant. Att däremot t.ex. spela Mario Kart 8 Deluxe och använda en kontroll per person kan lätt bli lite krampaktigt under längre sessioner.

Ska vi anmärka på något är det att benet (stödet) som fälls ut på baksidan av konsolen för att låta den stå på t.ex. ett bord är i vekaste laget. Det hade inte gjort något med ett stöd på motsatt sida för att öka stabiliteten. Detta får dock anses vara en petitess i en övrigt mycket god produktdesign.

Nintendo Switch - Kickstand - Stöd - Utfällt
Benet (kallat Kickstand) bakpå Nintendo Switch är tyvärr i svajigaste laget.

2. Mjukvara, tillbehör och spel

En trevlig utsida kommer man ju dock inte alltid så långt på. Därför är det roligt att se att de otroligt sega menyerna och laddningstiderna från Wii U är som bortblåsta. Det tar inte längre fem minuter att öppna e-shoppen. Snarare tar det fem sekunder. Även Wi-Fi-uppkopplingen, som hos tidigare Nintendo-konsoler varit kolossalt långsam, är på topp hos Switchen. De inställningsmöjligheter som finns känns genomtänkta och upplägget med menyer och alternativ känns logiskt och enkelt att förstå sig på. Konsolen är även duktig på att smidigt visa t.ex. när och hur en Joy-Con-kontroll kopplas till eller från enheten. Något som gör det väldigt lätt att komma igång. Oavsett hur gammal du är.

Nintendo e-shop - Switch - Snabbare
Att navigera inställningarna och starta upp t.ex. e-shoppen går nu precis så snabbt det alltid borde gjort. Något vi tackar för.

När konsolen kopplas till (eller kanske mer korrekt släpps ned i) sin dockstation växlar den på två sekunder över till TV-läge. Därefter är det bara knäppa loss de båda Joy-Con-kontrollerna och slå sig ned i soffan för att fortsätta spela. Gillar du inte Joy-Con-kontrollerna och vill ha en mer traditionell handkontroll har Nintendo också lanserat Nintendo Switch Pro Controller. Denna kontroll säljs separat och påminner till utseendet mer om den tidigare Classic Controller från Wii U.

Vad finns det att spela?

Så hur är det då med spelen? När Switch lanserades för cirka två månader sedan var det i princip bara The Legend of Zelda: Breath of the Wild som var det enda riktiga dragplåstret. Detta tillsammans med enklare spel såsom 1-2-Switch (ungefär Wii Sports fast inte lika roligt), Super Bomberman R och Snipperclips. Två månader senare har de cirka tio lanseringstitlarna växt till nästan åtta gånger så många spel. Utvecklingen för Switch går alltså åt rätt håll, om än inte i någon springande takt. Den senaste storsäljaren som mottagit fina betyg är Mario Kart 8 Deluxe. Spelet är egentligen en finpolerad variant av Mario Kart 8 till Wii U. Något som givetvis inte är dåligt. Men det känns inte riktigt som ett helt nytt spel.

Nintendo Switch - Mario Kart 8 Deluxe
Mario Kart 8 Deluxe är egentligen inget helt nytt Mario Kart. Istället är det en finpolerad version av Wii U-spelet. Dock med stor betoning på fin.

Oavsett mängden spel som lanserats hittills verkar dock tredjepartsstödet redan vara mycket större på Switch än vad det någonsin var på Wii U. Minecraft har precis lanserats och fått bra betyg. Även Bethesda har hoppat på Nintendo-tåget och kommer under hösten släppa sin gamla storsäljare Skyrim till konsolen. Trots att just Skyrim har ett helt gäng år på nacken är det ändå lovande för konsolens framtid att intresset att släppa detta och liknande spel finns från utgivare.

Nintendo har även själva utannonserat en hel del spännande titlar för det kommande året där framförallt Super Mario Odyssey sticker ut. Lyckas Nintendo också få med sig tredjepartsutvecklarna (vilket mycket som sagt verkar tala för) kan Switch absolut gå en god framtid till mötes rent spelmässigt.

3. Tankar om framtiden

Så varför ska man då köpa en Nintendo Switch idag? Prestandan är inte i klass med varken Xbox One eller Playstation 4. Men frågan är om det gör något. Nintendo gör lite som de brukar och skapar en egen marknad vid sidan om den traditionella. När det gäller hybridkonsoler som Switch finns det därför inte särskilt mycket direkt konkurrens. Byggkvalitén hos Switch är bra. De spel som hittills har släppts visar att det finns otroligt mycket potential hos konsolen och att faktiskt kunna spela exakt samma spel hemma i soffan som mitt ute i ingenstans (om man så vill) fungerar över förväntan. Att Nintendo också valt USB-C som kontaktdon för laddning och synkning till dockan är väldigt positivt då det möjliggör laddning av konsolen via vilken nödladdare eller USB-kontakt som helst.

Vad vi i nuläget saknar hos Switch är givetvis fler spel. Inte bara nya stortitlar utan även att den guldgruva av äldre spel (från NES, SNES, Nintendo 64 m.fl.) Nintendo sitter på släpps lös som nedladdningsbara titlar. Det existerar alltså ännu inte något Virtual Console med äldre spel (som fanns på Wii och Wii U). Vi saknar också möjligheten att använda populära mjukvaror såsom Netflix, YouTube och en vanlig webbläsare. Alla dessa saker kommer enligt Nintendo göras tillgängliga framöver och vi hoppas att det stämmer.

Det kostar att ligga på topp

Nu är konsolen fortfarande väldigt ny och priset är därför förhållandevis högt. De cirka 3.500 kr för själva konsolen går kanske att motivera. Däremot känner vi att 799 kr för en extra uppsättning Joy-Con-handkontroller och 749 kr för en Pro Controller är i dyraste laget. Ska du och tre kompisar sätta er och spela Mario Kart 8 Deluxe kommer det kosta strax över 2.000 kr i bara kontroller om alla ska få vara med och spela. Något som inte riktigt känns försvarbart. Visserligen kan du dela upp en Joy-Con i två små kontroller (om de hålls horisontellt). Detta spelsätt känns okej i nödfall och när man tillfälligt plockar upp konsolen ur väskan för att spela några banor. Det är dock inget särskilt ergonomiskt sätt att spela spel på. Framförallt då Joy-Con-kontrollerna som sagt är extremt små.

Nintendo Switch - Joy-con - Bortkopplade
Switchen med sina Joy-Con-kontroller som må se stora ut på bild. Att hålla i dem är dock en annan femma. Den klassiska Wii-kontrollen känns gigantisk i jämförelse.

Småstrul vid starten

Slutligen har vissa användare upplevt problem med att den ena av de båda Joy-Con-kontrollerna ibland tappar kontakten med Switch-enheten. Detta problem har också uppmärksammats av Nintendo som uppmanat alla som upplever fenomenet att skicka in sin kontroll för utbyte/reparation. Något som känns bra och professionellt gjort, även om det givetvis är trist att felet ens existerar.

Det har också skrivits en del om att skärmen på Switch-enheten lätt kan repas när konsolen placeras i dockstationen. Vid ett försiktigt test verkar det faktiskt som att skärmen relativt lätt kan dra åt sig repor. Detta problem kan givetvis lösas med ett skärmskydd. Något som dock blir en extra utgift som kanske inte skulle behövt vara nödvändig. Är du hurusom rädd om skärmen är faktiskt ett skärmskydd något vi verkligen rekommenderar att investera i.

Utöver dessa företeelser har dock inga större hård- eller mjukvaruproblem uppdagats och vi måste säga att vi överlag är mycket spända kring vad Nintendo kommer hitta på med Switch framöver.

Utvalda produkt- och återförsäljarlänkar i vissa av artiklarna på enkelteknik.se är affiliate-länkar. När ett köp, inom en viss tid, görs via en eller flera av dessa länkar erhåller sajten en mindre provisionsdel på köpesumman. Läs mer.

Omdöme

Om Nintendo lyckas bredda spelutbudet och få ned priserna på tillbehör och extra handkontroller till en vettig nivå finns det enligt oss egentligen inget som hindrar Switch att nå både upp till och förbi populariteten som en gång fanns hos Wii. Vi håller tummarna att det stilrena och kvalitativa fortsätter att genomsyra kommande spel och funktioner allt eftersom de görs tillgängliga på konsolen.
+

• En hybridkonsol saknades tydligen i dagens spelutbud (!)
  • Äntligen har Nintendo producerat något med ordentlig byggkvalitet
  • Väldigt enkel och logisk att använda
  • USB-C för laddning och dockning
-

• Lätt att repa skärmen
  • Väldigt dyra tillbehör
  • Utan extra tillbehör kan Joy-Con-kontrollerna endast laddas direkt från konsolen

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Du kanske även gillar

Det senaste

Lägg till fler Favoriter i Finders sidofält i macOS

Från början är det en ganska liten skara källor som går att nå via sidofältet i Finder i macOS. Tack och lov går det snabbt att själva bestämma exakt vilka genvägar som ska synas och vilka som inte ska det.
Om <i>Nintendo</i> lyckas bredda spelutbudet och få ned priserna på tillbehör och extra handkontroller till en vettig nivå finns det enligt oss egentligen inget som hindrar <i>Switch</i> att nå både upp till och förbi populariteten som en gång fanns hos <i>Wii</i>. Vi håller tummarna att det stilrena och kvalitativa fortsätter att genomsyra kommande spel och funktioner allt eftersom de görs tillgängliga på konsolen. <table class="rb-border rb-box"> <tr class="rb-border"> <td class="rb-pos-long"><center>+</center></td> </tr> <tr class="rb-border"> <td class="rb-border rb-text"> <ul class="rb-ul"> <p><li>En hybridkonsol saknades tydligen i dagens spelutbud (!)</li></p> <p><li>Äntligen har <i>Nintendo</i> producerat något med ordentlig byggkvalitet</li></p> <p><li>Väldigt enkel och logisk att använda</li></p> <p><li><i>USB-C</i> för laddning och dockning</li></p> </ul> </td> </tr> <tr class="rb-border"> <td class="rb-neg-long"><center>-</center></td> </tr> <tr class="rb-border"> <td class="rb-border rb-text"> <ul class="rb-ul"> <p><li>Lätt att repa skärmen</li></p> <p><li>Väldigt dyra tillbehör</li></p> <p><li>Utan extra tillbehör kan <i>Joy-Con</i>-kontrollerna endast laddas direkt från konsolen</li></p> </ul> </td> </tr> </table>Recension: Nintendo Switch - Så bra är Nintendos nya spelkonsol