Visste du att det går att snabbt gömma allt som finns på Skrivbordet i Windows 10 och 11? Ett perfekt knep när du vill verka lite mer städad än du i själva verket orkat vara.
Om du, som jag, har en tendens att ibland ”bara snabbt” spara ditt arbete direkt på datorns skrivbord har du säkert också upplevt hur det många gånger, konstigt nog, resulterar i en rätt stökig upplevelse med ikoner i stort sett överallt.
Så kan vi ju inte ha det! Däremot finns det inte alltid varken tid eller ork att faktiskt gå igenom alla filer och mappar för att se vilka som behöver sorteras och sparas och vilka som ska gå raka vägen till papperskorgen. Något som ofta gör sig påmint så snart någon ska komma på besök eller man behöver ett rent skrivbord för att t.ex. spela in något på datorn.
Tur är det då att Windows har en inbyggd funktion exakt för de stunderna. En funktion som med ett par klick låter en dölja samtliga ikoner på skrivbordet.
”Städa upp” skrivbordet i Windows på en sekund
- Börja med att högerklicka på en tom yta på skrivbordet (ja, ibland kan de vara smärtsamt svåra att hitta!)
- Välj sedan Visa och avmarkera alternativet Visa skrivbordsikoner.
- Alla ikoner på skrivbordet göms då direkt. De behåller dock sin placering och finns givetvis kvar. För att få fram dem igen är det bara repetera processen en gång till.
Är detta något du också använder dig av eller är jag ensam om att stundtals ha det ganska stökigt på datorns skrivbord?
Stor igenkänning där. Man löser ett bekymmer à la minute och efter några månader ser skrivbordet ut som ett smuligt frukostbord. Bra tips!!
Tack! Och ja, det är nästan löjligt hur snabbt det fylls på med blandade ikoner igen efter en storstädning.
Funkar på Win 7 också.