Att uppdatera en WordPress-webbsida eller ett tillägg är i regel ganska smärtfritt. Skulle något dock gå snett kan din hemsida fastna i ett permanent underhållsläge. Så får du din sajt att gå live igen!
WordPress är ett av de mest populära så kallade CMS (Content Management System) på Internet idag och det sägs att närmare 30% av alla webbsidor är byggda på WordPress-systemet. En av anledningarna till populariteten är att systemet allt som ofta är väldigt stabilt och fungerar utan några större frågetecken. Trots detta kan dock WordPress ibland uppvisa problem både här och där.
Ett problem av den lite mer allvarliga sorten (även om det i regel inte är särskilt farligt) är att en sajt fastnar i underhållsläge under en uppdatering av antingen ett tillägg/en plugin eller någon annan del av WordPress-installationen. Vilket gör att hela webbsidan i fråga plötsligt inte går att nå överhuvudtaget.
Varför fastnar WordPress under en uppdatering?
När WordPress installerar en uppdatering, lägger till en ny plugin eller gör något annat viktigt sätts automatiskt hela webbsidan i ett så kallat underhållningsläge under tiden själva uppdateringen pågår. Detta görs dels för att WordPress ska få tillgång till alla filer som behövs för att genomföra själva uppdateringen samt för att undvika att sajten i fråga inte fungerar som den ska under tiden uppdateringen pågår.
Under tiden en sajt uppdateras kan den inte nås av besökare. Istället visas ett meddelande som säger att ”Webbplatsen är tillfälligt otillgänglig på grund av ett planerat underhållsarbete. Välkommen tillbaka om någon minut.” eller ”Briefly unavailable for scheduled maintenance. Check back in a minute.” om du använder engelska för din WordPress-sajt.
Detta underhållningsläge finns inbyggt i WordPress och aktiveras rent tekniskt genom att en fil vid namn .maintenance skapas i webbsidans installationsmapp så snart en uppdatering startas. Så länge WordPress känner av .maintenance-filen stoppas all trafik till webbsidan i fråga och ovanstående meddelande visas istället.
När allt fungerar som det ska tar WordPress själv bort .maintenance-filen så snart uppdateringen är färdig, vilket gör att underhållsläget avslutas.
Ibland kan det dock uppstå felaktigheter kring en uppdatering som gör att .maintenance-filen inte tas bort. Det kan t.ex. handla om att uppdateringen tar för lång tid att slutföra eller att servern webbsidan finns på slutar svara. Detta resulterar i att WordPress i vissa lägen aldrig får instruktionen att ta bort .maintenance-filen. Vilket i sin tur skapar ett permanent underhållsläge. Tack och lov går detta relativt enkelt att fixa!
Fixa en WordPress-sajt som fastnat i underhållsläge
För att få din sajt att hoppa igång igen behöver du i regel bara ta bort .maintenance-filen från din sajts root-mapp, alltså den mapp där din sajt faktiskt finns hos ditt webbhotell. Så hur gör man det?
1. Först och främst behöver du tillgång till din webbsidas mappstruktur. De flesta webbhotell erbjuder idag möjligheten att via en webbinloggning komma åt alla filer som finns på ditt webbutrymme. Väl inloggad behöver du leta efter en funktion kallad File Manager eller liknande. Själva inloggningsuppgifterna bör du fått från ditt webbhotell i samband med att du registrerade dig hos dem.
Du kan även använda ett så kallat FTP-program för att komma åt alla filer och mappar tillhörande till sajt. Vi rekommenderar gratisprogrammet FileZilla för detta. Du hämtar programmet här. Installera programmet utan att ändra några inställningar under installationen och starta det sedan. Nedanstående bilder är från just FileZilla. Processen är dock likvärdig även om du använder ditt webbhotells inbyggda möjligheter för att se och hantera din webbsidas filer.
2. När FileZilla startat behöver du skriva in dina inloggningsuppgifter genom att välja Arkiv följt av Platshanteraren. Klicka på Ny Plats (1) och välj ett valfritt namn. Fyll därefter i de uppgifter du fått från ditt webbhotell (2) och klicka på Anslut (3). Inloggningsuppgifterna bör du som sagt fått från ditt webbhotell i samband med att du registrerade dig. Uppgifterna brukar i regel också finnas att se om du loggar in hos ditt webbhotell och letar efter en inställning för just FTP.
3. Allt som oftast hamnar du nu direkt i din sajts root-mapp (hem-mapp). Denna innehåller andra mappar vid namn wp-admin, wp-content och wp-includes. Det är inte säkert att just din WordPress-installation innehåller exakt samma mappar och filer som på bilden nedanför, men strukturen bör ändå vara i stort sett densamma.
Förhoppningsvis ser du här även en fil vid namn .maintenance. Skulle det vara så att du inte ser filen behöver du förmodligen ändra en inställning som gör att dolda filer inte visas. I FileZilla syns dolda filer automatiskt. Använder du däremot ditt webbhotells inbyggda filhanterare brukar denna inställning finnas någonstans i filhanterarens menyer.
4. Så snart du lokaliserat .maintenance-filen högerklickar du på den och väljer Ta bort.
5. Prova nu att åter gå till din sajt och se om den går att nå. Förhoppningsvis är allt i sin ordning och fungerar som det ska. Det är dock möjligt att du behöver göra om uppdateringen som från början orsakade problemet om den inte hann slutföras ordentligt. Ofta beror fel som dessa inte på själva uppdateringen, utan andra omständigheter. Därför är det att rekommendera att helt enkelt bara genomföra uppdateringen igen för att se om den fungerar som den ska denna gång.
Om din webbsida inte fungerar som den ska eller ser konstig ut efter du tagit bort .maintenance-filen
Skulle det vara så att din sajt eller ett tillägg inte fungerar ordentligt efter en misslyckad uppdatering behöver du givetvis fixa till det. Om den misslyckade uppdateringen inträffade när du uppdaterade själva WordPress-installationen är den bästa lösningen att manuellt uppdatera WordPress till den senaste versionen. Här rekommenderar vi att följa one.com guide för just detta. Du hittar guiden här.
Viktigt: Var noga med att följa guiden fullt och ut göra en säkerhetskopia av av alla filer och mappar innan du uppdaterar utifall något skulle gå snett.
Är det istället ett tillägg som orsakat felet behöver du först avaktivera de tillägg du använder. Detta görs enklast genom att i FileZilla återigen ansluta till din webbplats via FTP. Navigera därefter till mappen wp-content.
Här finns en mapp vid namn plugins där de allra flesta tillägg sparas. För att tillfälligt stänga av samtliga tillägg markerar du mappen. Högerklicka på den och välj Byt namn. Lägg därefter till .deactivate efter plugins så att namnet på mappen blir plugins.deactivate.
Om du vet exakt vilket tillägg som orsakat problemet kan du även klicka dig in i plugins-mappen och stänga av ett visst plugin genom att lägga till .deactivate efter mappen tillägget finns i.
Förhoppningsvis kan du nu komma åt din sajt igen. När du väl fått åtkomst till wp-admin som vanligt kan du ta bort .deactivate-texten på plugins-mappen. Du kommer då få möjlighet att åter aktivera varje tillägg ett och ett för att på sådant sätt kunna se vilket tillägg som eventuellt skapar problem. Detta tillägg behöver troligen sedan installeras om för att problemet ska försvinna.
Vad kan man göra för att undvika problem i framtiden?
Problem liknande dessa kan uppstå på vilket webbhotell som helst, även om vissa är mer driftsäkra än andra. En lösning för att belasta servern din webbplats befinner sig på lite mindre vid en uppdatering av tillägg är att uppdatera dem ett och ett. Du gör detta genom att helt enkelt klicka på Uppdateringar högst upp när du loggat in i wp-admin på din WordPress-sajt. Kryssa därefter för en plugin i taget och klicka på Uppdatera tillägg för respektive plugin.
Får du det inte att fungera eller har du andra, liknande problem du inte får bukt med? Skriv av dig i kommentarerna så ska vi försöka hjälpa till!