Sonos ger sig nu på allvar in på den bärbara högtalarmarknaden – dessutom med en riktigt spännande kandidat! Här är mina tankar kring det minsta syskonet i Sonos-familjen.
Även om Sonos nosade på bärbart ljud i och med Move (som i ärlighetens namn inte var särskilt smidig att ta med sig på några längre resor) är det först nu de på allvar valt att ställa sig mot JBL, Philips, Sony och alla andra tillverkare av verkligt portabla högtalare.
Ett första, yttre intryck
Sonos kämpe i detta hörn har fått namnet Roam. En benämning som faktiskt gör rätta för sig och då framförallt om man ser till högtalarens fysiska yttre som med sina 168 x 62 x 60 mm och en vikt på 0,43 kg i ärlighetens namn gör att den känns helt prefekt att hålla i och plocka med sig. To Roam around with. Antar jag att de tänker.
Runtom högtalaren (som finns i en svart och vit variant) är det Sonos vanliga hårdplast av vettig kvalitet som finns representerad. På topp och botten (de små ytorna) hittar vi istället en gummiliknande finish. En ganska intressant designdetalj som utan tvekan kommer sig av att högtalaren faktiskt är vattentät (ner till 1 meter i 30 minuter) men som också bidrar till en känsla av att ”Ah, det gör nog inget om jag tappar den här”. Nu är Roam inte menad att klara av att bli tappad. Men känslan av att den ändå borde fixa en hel del finns där.
En något negativ aspekt av vattentäthet och gummibeklädnad är däremot att samtliga knappar är lite segare än vanligt att trycka ned. Av någon anledning är även på/av-knappen på högtalarens baksida väldigt trög och ibland är det tyvärr lite svårt att ens känna om knappen trycks ned eller inte. Tack och lov används den ytterst sällan och trots allt föredrar jag ändå de fysiska knapparna på Roam jämfört med touch-varianterna som finns på många av Sonos andra högtalare.
Kontrollmöjligheterna direkt på högtalaren är annars i sedvanlig tappning play/paus, volym och möjlighet att hoppa framåt eller bakåt i låtlistor. En dedikerad knapp för att stänga av alternativt aktivera den inbyggda mikrofonen för rösttjänster finns också.
Den nya laddningsvågen
När det kommer till tillbehör har Sonos gått Apple-vägen och inkluderar endast en USB-C till USB-A-kabel för laddning av Roam. Här hade jag gärna sett att en väggadapter också följde med. Kanske framförallt då Sonos rekommenderar att en 7,5W-laddare (5V/1,5A) används för att ladda högtalaren. Något kanske inte alla sitter med. Framförallt inte iPhone-användare (de klassiska iPhone-väggadaptrarna ger endast ut 5W). En spännande detalj angående laddningen är att Roam fixar att laddas trådlöst via vilken Qi-certifierad laddare som helst (så länge effekten är tillräcklig). Sonos har även passat på att producera en egen variant som går att köpa till för 499 kr.
Batteritiden är satt till 10 timmar, en uppskattning som också verkar stämma hyfsat bra. Under tiden jag testade högtalaren snittade batteritiden ungefär kring 8-9 timmar beroende på vilka funktioner som användes. Det hade dock varit trevligt med ännu lite mer kräm i batteriet. Gällande tiden för uppladdning är denna givetvis avhängd effekten på laddaren som används, men med en 10W-laddare lyckades jag gå från noll till full laddning på cirka 2,5 timmar.
Något som är lite förvirrande angående just laddningen är däremot att högtalaren långsamt blinkar med en orangefärgad lysdiod både när batteriet börjar ta slut och även när det är helt slut. Detta resulterade för min del i lite irritation då jag antog att den blinkande dioden indikerade just att batteriet var på väg ta slut, alternativt att energisparläget hade kickat in. Men den blinkande, orangea lampan betyder som sagt istället att batteriet antingen börjar ta slut alternativt har för låg effekt kvar för att ens starta högtalaren. Visserligen en petitess, men som eventuellt kan skapa lite frågetecken kring varför högtalaren inte hoppar igång – trots att en lampa ändå blinkar.
Högtalarens viloläge, som aktiveras antingen automatiskt efter en stunds inaktivitet, alternativt via ett tryck på knappen på baksidan misslyckades också några gånger med att starta just automatiskt. Enligt Sonos ska mindre mjukvarufel som dessa vara helt fixade till den officiella releasen den 20 april. Något som låter lovande.
Funktioner, finesser och Sound Swap
På insidan av Roam finns det en hel del intressant teknik. Från Move känner vi igen både stödet för Google Assistant samt möjligheten till Sonos automatiska Trueplay. En funktion som automatiskt anpassar ljudet utefter vart högtalaren är placerad. Denna funktion fungerade riktigt bra med Move och gör det även med Roam. Kul är också att Trueplay fungerar oavsett om högtalaren är ansluten över Wi-Fi eller Bluetooth. Något som inte är fallet med Google Assistent, där Wi-Fi krävs.
Inkopplingsmässigt är det som sagt Wi-Fi och Bluetooth som gäller. Sonos Roam går precis som allt annat i företagets sortiment att gruppera med andra Sonos-högtalare och det går också att använda två Roam som ett stereopar, men bara över Wi-Fi. Roam går dock inte att använda som bakhögtalare för en surround-installationen, något jag känner varken gör till eller från i sammanhanget.
En helt ny funktion som kommer med Roam är det Sonos kallar för Sound Swap. Sound Swap är något så kul som en sådan där ”Nä, på riktigt, hur sjutton fungerar det där!”-funktion. Vad den går ut på är kortfattat att inte bara göra det möjligt att plocka med sig och ställa tillbaka en högtalare. Utan att göra detsamma även med ljudet.
Genom att hålla Roam bredvid en annan Sonos-högtalare och hålla ned Play-knappen går det helt enkelt att sno ljudet från den andra högtalaren. Första gången är det nästan lite magiskt när ljudet bara byter högtalare. Funktionen fungerar även omvänt. Spelar man något på Roam är det bara hålla den bredvid en annan Sonos-högtalare och trycka ned Play-knappen ett par sekunder för att slänga tillbaka ljudet till den andra högtalaren. En riktigt häftig funktion som också fungerar väldigt bra.
Hörs det något då?
Tekniska detaljer till trots känns det ändå som att ljudet egentligen är det mest intressanta här. Så vida det nu faktiskt är bra. Vilket jag skulle säga att det är. Något man däremot inte får glömma att Roam är en ganska liten högtalare, något som definitivt har ett avtryck i hur den låter. Ljudet är på inget sätt dåligt och som en plocka-med-ut-i-trädgården-högtalare har jag inte mycket att klaga på. Ljudbilden är överlag varm och ganska lättlyssnad, däremot upplever jag att den, framförallt vid högre ljudnivåer, går en aning åt det mer instängda hållet.
Basen är ungefär på den nivå man kan förvänta sig av högtalarens storlek. Inget extremt, men visst finns den där. Jämför man Roam med Sonos stationära högtalare One är det inget snack om att den senare skapar en bredare, klarare och kraftfullare ljudbild. Men så är den också fyra gånger så stor.
Kort sagt, ljudet är bra för vad Roam är. Sen om just ljudet i sig självt är värt nästan 2.000 kr är jag osäker på. Däremot ger kombinationen av funktioner och att det trots allt är en Sonos-högtalare med allt vad de innebär av grupperingar med andra högtalare, röstassistans, AirPlay 2-stöd och Sound Swap ändå valuta för pengarna. Sitter du däremot inte med andra Sonos-högtalare och bara vill ha en portabel högtalare finns det ljudmässigt en del konkurrenter att eventuellt snegla lite på.
Högtalaren håller inte batteriet i Stand By utan det tar slut på ett par dygn, får ladda konstant utan att ha spelat. Något som borde påpekas i testet.
Hej! Vad skumt, det var dock inget jag la märke till under tiden jag hade högtalaren för test. Därav har jag heller inte skrivit något om det. Jag skulle nog höra av mig till Sonos direkt och dubbelkolla vad det skulle kunna bero på (eller om det faktiskt ska vara så!). Visst drar allt lite ström även i strömsparläget, men att förbruka så pass mycket på endast två dagar känns lite att ta i. Du hittar kontaktuppgifterna till Sonos här. Har även för mig att det går att kontakta dem direkt via din personliga inloggning (då ska de även kunna se direkt vilka produkter du har/mjukvaruversioner etc.).
Återkom hemskt gärna om du har tid/vill och gräver djupare kring detta. Tyvärr har jag inte högtalaren kvar då den åkte i retur till Sonos efter testet.
// Christoffer, enkelteknik.se
Det gäller även Sonos Move. Jag trodde det var fel på min. Googlade runt och det visade sig att många upplevde detta, men att Sonos mörkat det. Det verkar som att den är i stand-by även när den är avstängd – spännande i dessa tider när vi pratar om avlyssning. Har en granne som har en och är nöjd, men han har den stående i laddaren hela tiden. Jag fick skicka tillbaka min. Förtroendet för Sonos fick sig definitivt en törn.
Hej! Det låter inte något vidare alls. Testade ju Move för ett tag sedan men där upplevde jag inga problem med batteritiden alls så vitt jag minns. Men den gick visserligen ganska aktivt under perioden jag hade den så det är ju möjligt att detta även fanns där. Har bekanta som har Move, men har aldrig hört något därifrån. Ska försöka höra mig med Sonos vid tillfälle och återkommer.
Så vitt de själva skriver i deras forum verkar det ju som att det eventuellt finns någon form av mjukvarubugg som gör att högtalaren vaknar ur avstängt läge och går in i stand-by (och då förbrukar batteriet betydligt snabbare). T.ex. i denna tråd. Dock verkar det ju vara ganska spridda skurar kring vilken av Move och Roam detta upplevs på och av olika användare. Men som sagt, ska försöka höra mig för lite mer! Tack för feedbacken!
Min MOVE drabbades av att inte längre kunna laddas upp.
Sonos bad mig skicka in den och sen fick jag en helt ny.
Li-jon batterier kan drabbas av ett tillstånd som omns som ”brick” ifall de urladdas alldeles för lågt.
T.ex. några tidiga ägare av Tesla Roadster drabbades av detta ifall deras elbilar inte stod på laddning medan de parkerades lång tid.
Baserat på det ni lyfter kring att MOVE kan stå på Stand-by och dra batteri trots att man tror den är avstängd, så kan det vara en hypotes att min första MOVE hade sådan bugg och hamnade i brick-tillstånd.
Hej! Intressant! Ja, det är ju absolut möjligt att det i värsta fall kan gå så långt. Gissar att batterierna har någon form av inbyggt skydd mot saker som detta, men ibland fungerar ju inte sådant optimalt heller.
Fått lite mer information från Sonos angående högtalarna (Roam och Move) och möjliga anledningar till att just batterierna eventuellt drar ur snabbare än de ska.
För Roams del fanns det tydligen tidigare en bugg som gjorde att batteriet kunde laddas ur snabbare om högtalaren var kopplad till Google Assistent. Detta ska nu vara åtgärdat med en uppdatering enl. Sonos. Utöver det verkar batteriet kunna dra _lite_ mer ström om Roam är uppkopplad via Bluetooth och därefter hamnar inom Wi-Fi-räckvidd och då kopplar upp sig mot de övriga Sonos-systemet. Men det verkar inte handla om några större tapp.
De påpekar också vikten av att använda en laddare med minst 7,5W effekt så att högtalaren verkligen laddas upp korrekt.
Men inga andra större, kända fel verkar finnas varken för Roam eller Move. Åtminstone inte officiellt. En viss procent felande produkter är ju tyvärr alltid att räkna med. Håller tummarna att det bara är just en liten del som strular!