Sonos Roam är en hyfsat trevlig, liten högtalare. När den fungerar som den ska. Om den däremot inte gör det och inte vill starta överhuvud taget kan du testa följande för att förhoppningsvis kunna använda den igen.
Här om dagen ville min Sonos Roam inte spela upp någon musik alls. Den ville inte ens starta. Inte heller ville den ta laddning. Inga lampor lyste, inga knappar kunde väcka den och i appen visades den med meddelandet ”batteriet tomt” (battery depleted).
Min första tanke var att högtalaren var helt död och i bästa fall skulle kunna bli utbytt på garantin. Tack och lov lyckades jag dock få liv i den igen med följande trick – som jag tänkte också kanske kunde hjälpa någon annan som upplever samma problem.
Om Sonos Roam lyser, men inte startar
För det första. Skulle det vara så att din Sonos Roam faktiskt lyser med någon lampa. Antingen den lilla orangea längst ned mot botten, eller den vita högst upp. Är mitt första tips att testa att göra en fabriksåterställning av högtalaren. Något som görs på följande sätt.
- Tryck ned play/paus-knappen ovanpå högtalaren.
- Medan du håller play/paus-knappen nedtryckt trycker du en gång på på/av-knappen på högtalarens baksida.
- Fortsätt sedan att hålla play/paus-knappen intryckt tills dess att den lilla lampan högst upp på högtalaren börjar blinka orange och vit om vartannat.
- Öppna därefter Sonos-appen och lägg till högtalaren via Inställningar > System > Lägg till produkt.
Få liv i en Sonos Roam som inte vill starta
Skulle ovanstående inte fungera, eller om högtalaren är helt död, lyckades nedanstående trick åtminstone lösa problemet för mindel.
- Börja med att koppla bort alla eventuella laddare från högtalaren.
- Tryck därefter in på/av-knappen på högtalarens baksida och håll den intryckt i 30 sekunder (vilket är rätt obekvämt för fingret, så välj en bra position!)
- Släpp sedan knappen och koppla in högtalaren till en laddare med en utteffekt på minst 10W, vilket är vad som rekommenderas av Sonos. I mitt fall använde jag en Apple-laddare med en uteffekt på 20W.
- Förhoppningsvis lyser nu den lilla, orangea lampan längst ned på högtalaren upp. Vilket indikerar att högtalaren tar emot laddning.
- Låt nu laddaren sitta inkopplad i minst 30 minuter och testa därefter om högtalaren hittas i appen igen.
Får du det ändå inte att fungera? Eller uppstod några andra funderingar? Dela gärna med dig av tankarna i kommentarerna nedanför!
Min Roam startar inte alls inga andra lampor tänds utom när jag stoppar in laddkabel i bak då tänds orange lampa för att sedan slockna.
Jag har provat alla ombinationer av knapptryckningar olika länge men den är helt död
Hej! Vad underligt (och garanterat irriterande). Det enda jag kan komma på är om du testar att låta den sitta inkopplad i laddaren under en längre tid (även om lampan slocknar initialt). Också kanske värt att testa med en starkare laddare, eller åtminstone en annan, bara för att utesluta att det har något med strömtillförseln att göra. Nu gissar jag bara hejvilt, men kanske värt att testa åtminstone.
Jag har precis samma problem som Rami. Har testat med flera laddare (även original roam trådbunden och trådlös). Inget funkar. Högtalaren fungerade senast för ett par dagar sedan.
Hej! Superkonstigt! Nu gissar jag bara vidare här, men kanske värt att testa att hålla in strömknappen på baksidan och koppla in laddkabeln medan du fortfarande håller knappen intryckt?
Min är också död. Orange lampa lyser när jag stoppar in en sladd, lyser fortfarande med fast sken efter en hel natts laddning. Syns inte alls i appen.
Skumt! Och det händer inget när du trycker ned på-knappen under en lång stund? I sådant fall skulle jag nog testa att kontakta Sonos kundtjänst. Även om appen på senare tid blivit (minst sagt) sådär har jag alltid fått ett bra bemötande och god hjälp från just kundtjänsten: https://support.sonos.com/sv-se/contact Hoppas det ordnar sig!
Har haft exakt samma problem som Rami, försökte allt utan framgång, efter lite tjöt fick jag den utbytt på Power.
En vän till mig har precis samma problem och har fått sin utbytt tidigare och nu har även den samma symtom. Han har nu lämnat sonos för evigt.
Bra att du stod på dig! Garanti eller inte har man ju alltid tre års reklamationsrätt för ursprungsfel så länge man kan bevisa att man inte orsakat felet själv. I detta fall finns det ju gott om andra användare som upplevt samma fel att hänvisa till. Nej, batteridrivet har inte riktigt varit Sonos bästa produtlinje än så länge.