Sonos Roam är en hyfsat trevlig, liten högtalare. När den fungerar som den ska. Om den däremot inte gör det och inte vill starta överhuvud taget kan du testa följande för att förhoppningsvis kunna använda den igen.
Här om dagen ville min Sonos Roam inte spela upp någon musik alls. Den ville inte ens starta. Inte heller ville den ta laddning. Inga lampor lyste, inga knappar kunde väcka den och i appen visades den med meddelandet ”batteriet tomt” (battery depleted).

Min första tanke var att högtalaren var helt död och i bästa fall skulle kunna bli utbytt på garantin. Tack och lov lyckades jag dock få liv i den igen med följande trick – som jag tänkte också kanske kunde hjälpa någon annan som upplever samma problem.
Om Sonos Roam lyser, men inte startar
För det första. Skulle det vara så att din Sonos Roam faktiskt lyser med någon lampa. Antingen den lilla orangea längst ned mot botten, eller den vita högst upp. Är mitt första tips att testa att göra en fabriksåterställning av högtalaren. Något som görs på följande sätt.
- Tryck ned play/paus-knappen ovanpå högtalaren.
- Medan du håller play/paus-knappen nedtryckt trycker du en gång på på/av-knappen på högtalarens baksida.
- Fortsätt sedan att hålla play/paus-knappen intryckt tills dess att den lilla lampan högst upp på högtalaren börjar blinka orange och vit om vartannat.
- Öppna därefter Sonos-appen och lägg till högtalaren via Inställningar > System > Lägg till produkt.
Få liv i en Sonos Roam som inte vill starta
Skulle ovanstående inte fungera, eller om högtalaren är helt död, lyckades nedanstående trick åtminstone lösa problemet för mindel.
- Börja med att koppla bort alla eventuella laddare från högtalaren.
- Tryck därefter in på/av-knappen på högtalarens baksida och håll den intryckt i 30 sekunder (vilket är rätt obekvämt för fingret, så välj en bra position!)

- Släpp sedan knappen och koppla in högtalaren till en laddare med en utteffekt på minst 10W, vilket är vad som rekommenderas av Sonos. I mitt fall använde jag en Apple-laddare med en uteffekt på 20W.
- Förhoppningsvis lyser nu den lilla, orangea lampan längst ned på högtalaren upp. Vilket indikerar att högtalaren tar emot laddning.

- Låt nu laddaren sitta inkopplad i minst 30 minuter och testa därefter om högtalaren hittas i appen igen.
Får du det ändå inte att fungera? Eller uppstod några andra funderingar? Dela gärna med dig av tankarna i kommentarerna nedanför!