Behövs det verkligen fler alternativ i kategorin USB-mikrofoner för PC, Mac och PS4 för ungefär 2000 kr? Självklart! Hur står sig nygamla EPOS kandidat jämfört med konkurrensen?
EPOS var fram till förra året i nära symbios med klassiska Sennheiser och lanserade tillsammans med den tyska ljudjätten en hel del produkter, framförallt gaming-hörlurar, under namnet EPOS Sennheiser. Numera står EPOS på egna ben och B20 är företagets första produkt i segmentet USB-mikrofoner för streaming och spel.
Prislappen är satt till 1990 kr, alltså ganska exakt samma summa man får betala för storsäljaren Yeti X from Logitech-ägda Blue Microphones och populära QuadCast S från HyperX. I prisspannet precis under finns en hel mängd USB-mikrofoner från både nämnda tillverkare och RØDE, Elgato och Audio Technica för att nämna några. Kort sagt, ett ganska inbott prissegment där många mikrofoner också presterar riktigt bra för sitt pris. Även de som ligger snäppet billigare än B20.
Premium-design som heter duga
Designmässigt har EPOS inte sparat på krutet med B20 och personligen gillar jag verkligen den ganska seriösa designen besparad från blinkande lampor och kromade detaljer. Bortsett från knappar och reglage är det aluminium som gäller för själva mikrofonen medan stativet är av snäppet tyngre metall för att kunna stå stadigt på bordet. Kort sagt en övergripande positiv känsla sett till det yttre.
För att kontrollera ljudet är B20 utrustad med tre reglage och en knapp. Knappen används för att aktivera mute-funktionen. Något som gestaltas med ett svagt rött streck ovanför knappen när mikrofonen är tystad. Mute-knappen delar mikrofonens framsida med ett reglage för att justera volymen för det som är kopplat till 3.5 mm-uttaget på mikrofonens undersida. På undersidan finns också en USB-C-kontakt som används för inkoppling.
Baksidan inhyser två reglage, varav det ena låter användaren välja mellan fyra typer av ljudupptagning. Något vi tar en närmare titt på snart. Det andra reglaget justerar upptagningsnivån (gain). En ganska intressant detalj här är att varken volym- eller gain-reglaget blivit tilldelade några markeringar för högt/lågt samt att de tillåts snurra i evinnerlighet. Det finns alltså inget fysiskt stopp för de båda reglagen, även om volymerna givetvis stannar vid en minimum- och maximumnivå. Detta är, som vi snart ska se, något som gör det lite onödigt svårt att bibehålla exakta inställningar för ljudnivåerna när man väl hittat dem.
Inställningar och mjukvara
Efter att kopplat in mikrofonen med den medföljande – och väl tilltagna – USB-kabeln på 2,9 meter installeras B20 som sig bör helt automatiskt och dyker omgående upp i Windows ljudinställningar. Vill du inte mecka med flera program och endast använda de du är van med går det här att köra vidare och bara använda mikrofonen som den är.
Mikrofonen stödjer dock EPOS mjukvara, EPOS Gaming Suite, vilken kan användas för att göra diverse inställningar för bland annat brusreducering, noise gate samt skapa ljudprofiler med olika equalizer-inställningar beroende på vilken typ av ljud som ska tas upp. De inställningar som finns fungerar bra, men mjukvaran lämnar lite att önska i form av både snabbhet och layout.
Något som däremot inte alls fungerar. Alltså verkligen inte alls, är att använda EPOS Gaming Suite utan att också göra B20 till den primära högtalarkällan för datorn (ja, du läste rätt). Av någon outgrundlig anledning vägrar mjukvaran ens kännas vid mikrofonen om inte B20 är vald inte bara som standardmikrofon utan även som standardhögtalare i datorn. Ljudet skickas i detta fall ut via 3.5-mm uttaget på botten av B20. Något som säkert är smidigt om man endast kör ett par vanliga 3.5-mm-hörlurar. Vill man däremot använda exempelvis ett USB-headset eller Bluetooth-hörlurar tillsammans med EPOS B20 och justera inställningar i mikrofonens mjukvara går detta alltså inte att göra samtidigt.
Istället blir man utlämnad att göra de inställningar man vill i EPOS Gaming Suite och därefter växla tillbaka till sina vanliga hörlurar i ljudinställningarna. De inställningar som görs i programvaran sparas tack och lov i mikrofonen och fungerar således även om en annan högtalarkälla är vald. Men för att justera inställningarna igen behöver man åter växla tillbaka till EPOS B20 som högtalarkälla. Ett mycket underligt beteende.
Olika typer av ljudupptagning
B20 har som tidigare nämnt fyra olika typer av upptagningslägen. Kardioid är i regel den vanligaste varianten när det kommer till att sitta vid mikrofonen och ”bara prata”. Här tas ljudet upp framför mikrofonen och bakgrundsljudet dämpas. Stereoläget skapar, som det låter, en mer nyanserad stereobild av ljudet som tas upp.
De sista två upptagningslägena syftar till att involvera flera personer kring mikrofonen. Bidirectional-läget (dubbelriktat) tar upp ljudet framför och bakom mikrofonen. Vilket gör det vettigt att använda för samtal med två personer mittemot varandra (t.ex. vid en podcast). Omnidirectional-läget (rundstrålande) låter istället ljudupptagningen flöda fritt och tar upp ljudet runtom hela mikrofonen.
Samtliga ljudlägen fungerar bra och skapar tydliga och avgränsade skillnader beroende vilket av dem som används. Däremot är ljudnivåerna för den rundstrålande upptagningen något svajiga jämfört med övriga lägen. Detta är dock inget stort problem och överlag ger samtliga upptagningslägen som sagt ett bra resultat.
Det ska även nämnas att mikrofonen via stativet är ganska bra på att ta upp ljud som fortplantat sig i skrivbordet, t.ex. från tangentbord. Vilket givetvis kommer sig av att det saknas någon typ av stötreducerande upphängning.
Ljudet från EPOS B20
Ljudet direkt från kartongen, utan att använda EPOS mjukvara, är trots allt bra. Personligen tycker jag mikrofonen är något känslig för omkringliggande ljud och skapar även en gnutta bakgrundsbrus av samma anledning. Något som dock går att reducera ganska ordentligt genom att justera gain-nivån i det program man använder för att spela in samt på själva mikrofonen. Ovanstående gäller även många andra mikrofoner i samma prisklass. Ett minus är utan tvekan faktumet att gain-reglaget som sagt både saknar markeringar samt tillåts snurra fritt. Något som gör det onödigt knepigt att veta vart nivån faktiskt är utan att behöva ta en titt i mjukvaran.
Ljudet är annars krispigt och tydligt även om det saknar det lite värme. Detta går dock att förbättra en del via EQ-läget. Även om ljudupptagningsförmågan givetvis minskar desto längre bort från mikrofonen man befinner sig känns det vidare som att man behöver sitta ganska nära B20 för att få till bästa möjliga ljud. Det fungerar utan större problem att ha mikrofonen någon halvmeter bort, men bäst kvalitet blir det med ansiktet relativt nära mikrofonen.
Något B20 dock gör riktigt bra är att mjuka av volymtoppar för att skapa en mer jämn ljudbild. Vidare tycker jag att brusreduceringsfunktionerna i EPOS mjukvara faktiskt gör sitt jobb bra. Visserligen kommer inställningen med en viss typ av ljudpåverkan (lite mer åt robot-hållet). Men det är ändå inte extremt märkbart jämfört med den ganska ordentliga nivå av bakgrundsbrus inställningen eliminerar.
Ställd mot liknande konkurrenter, kanske framförallt Yeti X, står däremot ljudet från EPOS B20 inte ut nämnvärt. Snarare är det snäppet mindre detaljerat, även om det inte på något sätt är dåligt. Går man nedåt i pris och jämför med exempelvis populära QuadCast från HyperX finns det här absolut en hörbar ljudskillnad. Framförallt sett till volymnivåer där B20 utan tvekan tar upp mer ljud och även med ett krispigare resultat. Frågan är bara om kvalitetsökningen verkligen är värd ytterligare tusen kronor från just den vettigt prissatta QuadCast, eller för den delen original Yeti-mikrofonen från Blue Microphones som även den kostar kring tusenlappen.
För full transparens: Mikrofonen som testas i denna text erhölls av EPOS. Alla åsikter i texten är dock mina egna och texten är på inget sätt sponsrad eller betald av EPOS eller någon relaterad part.