Sonos högtalare och högtalartillbehör är enligt egen utsago en ganska trevlig serie produkter. Ibland är de dock bråkiga och behöver återställas. Så gör du!
Nedanstående steg kan med fördel även användas när det är dags att antingen sälja din gamla Sonos-högtalare alternativt om du precis köpt en Sonos-produkt som inte vill hittas eller starta upp korrekt. Tillvägagångssättet att återställa en Sonos produkt till fabriksinställningarna och radera alla sparade inställningar på enheten är relativt likartat för de flesta av företagets produkter. Det finns dock ett par undantag.
Fabriksåterställ alla Sonos-högtalare utom Roam, Roam SL och Move
Nedanstående instruktioner kan användas för att återställa;
- Högtalare: Play:1, One, One SL, Play:3, Play:5, Five, Era 100 och Era 300
- Sonos/IKEA: Symfonisk Bokhyllehögtalare, Symfonisk Högtalarlampa och Symfonisk Tavelram
- Soundbars: Playbar, Playbase, Arc, Beam och Ray
- Subwoofers: Sub och Sub Mini
- Förstärkarenheter: Connect, Connect:Amp, Amp och Port
- Nätverksenheter: Bridge, Boost
- Börja med att koppla ur strömmen från enheten. Antingen genom att plugga ut kabeln från väggen eller från själva enheten. Lämna den andra änden av strömkabeln inkopplad.
- Tryck nu ned antingen play/pause-knappen, anslutningsknappen eller ljud-av-knappen (beroende på vilken av knapparna din högtalare har). Håll knappen nedtryckt samtidigt som du ansluter strömkabeln till högtalaren. Fortsätt hålla knappen nedtryckt.
- Den lilla lampan bredvid knappen börjar nu blinka alternativt lysa med ett vitt sken. Fortsätt att hålla knappen intryckt tills dess att lampan ändrar färg och börjar blinka orange. Släpp därefter knappen.
- Efter ytterligare 5-10 sekunder ändrar den blinkande lampan färg igen, denna gång till grön. Det är nu fritt fram att antingen koppla ur enheten om du ska sälja eller göra dig av med den. Vill du istället installera enheten öppnar du Sonos-appen och väljer Inställningar följt av System och Lägg till produkt för att komma igång.
Fabriksåterställ Sonos Move, Roam och Roam SL
Den största skillnaden mellan Move, Roam och Roam SL och övriga Sonos-enheter är att nämnda tre modeller tar sin ström från ett inbyggt batteri istället för att få den via en kabel från väggen. Av denna anledning ser återställningsprocessen lite annorlunda ut för dessa högtalare.
- Börja med att trycka ned strömknappen på baksidan av högtalaren i cirka fem sekunder för att den ska stänga av sig helt. Högtalaren ger ifrån sig ett litet ljud precis innan den stängs av.
- Tryck nu ned play/pause-knappen (Roam, Roam SL) eller anslutningsknappen (Move) och håll den intryckt samtidigt som du trycker ned och därefter släpper strömknappen på baksidan av högtalaren.
- Fortsätt att hålla play/pause– eller anslutningsknappen intryckt tills den lilla lampan på enheten börjar blinka orange. Du kan då släppa knappen.
- Efter ytterligare 5-10 sekunder ändrar den blinkande lampan färg igen, denna gång till grön. Det är nu fritt fram att antingen stänga av högtalaren om du ska sälja eller göra dig av med den. Vill du istället installera högtalaren öppnar du Sonos-appen och väljer Inställningar följt av System och Lägg till produkt för att komma igång.
Stöter du på några problem är du som vanligt mer än välkommen att dela med dig av tankarna i kommentarerna här nedanför. Så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa till!