Corsairs trådlösa headset HS75 XB ska, åtminstone ljudmässigt, vara ett av de bättre headseten som går att få tag i till Xbox One och Series X/S. Ligger det någon sanning i det?
Från att initialt sysslat mestadels med datorkomponenter har Corsair på senare år slagit sig in som ett av de större namnen även på tillbehörssidan, både för PC och konsoler. HS75 XB är en av företagets topptävlande när det kommer till trådlösa headset avsedda specifikt för de senaste Xbox-konsolerna (Xbox One, Xbox Series X och Series S) till vilka headsetet, av Microsoft, även är officiellt licensierat för.
Det ska också nämnas att HS75 XB har stöd för användning i Windows genom Microsofts trådlösa adapter avsedd för just anslutning av Xbox-tillbehör till PC. I detta test kommer jag dock fokusera på användningen med Xbox.
Design och komfort
HS75 XB kommer i en klassisk headset-förpackning med en utsida av kartong och en insida av plast. Allt är dock prydligt fastsatt och inkapslat. Vilket skapar ett bra första intryck. Med i förpackningen finns förutom själva headsetet och diverse manualer den löstagbara mikrofonen med tillhörande puffskydd och en laddningskabel av USB-A till USB-C-typ. Batteritiden är specificerad till generösa 20 timmar. Vilket också verkar stämma realtivt bra.
Utseendemässigt har HS75 XB, såsom många av Corsairs övriga headset, en ganska avskalad design. Åtminstone jämfört den stora skara bling-bling-headset som finns på marknaden. Personligen känns utseendet riktigt trevlig och ger ett seriöst intryck. Något som förstärks av materialvalen där bygeln och mesh-utsidan av själva hörlurarna är i metall och övriga delar i vettig plast tillsammans med en stadig läderimitation för huvudbandet.
Kontrollmässigt finns på ena kåpan volymkontroll, en mute-knapp för mikrofonen, laddningsport samt mikrofoningång. På den andra syns ett reglage för justering av spel- kontra chattljud samt en av/på-knapp. Det enda jag saknar här är en vanlig 3.5-mm ingång. Något som skulle givit headsetet ett oändligt större användningsområde än vad det har i dagsläget. För det relativt höga priset på nästan 2.000 kr tycker jag även det är något man utan problem skulle kunnat inkludera.
Ser man till komfort är headsetet av overear-typ och sluter sig alltså helt runt öronen. De båda kuddarna är lagom mjuka och tillsammans med en mediumtajt bygel skapar de en behaglig passform mot huvudet. De sitter även lagom hårt och är i princip omöjliga att råka skaka av eller liknande.
Inkoppling och mjukvara
Att koppla in headsetet görs på några sekunder. Ett tryck på på/av-knappen och ett tryck på synkroniserings-knappen på Xbox-konsolen och allt är ihopkopplat. För att dra nytta av och kunna justera ljudinställningarna i headsetet krävs det också att Dolby Atmos-appen hämtas till konsolen. Här måste jag säg att Corsair (eller om det är Dolby) misslyckats ordentligt, för en segare app var det längesedan jag stötte på. Inställningsmöjligheterna är okej, men att sitta och pilla med equalizers är inte särskilt skoj när en del av knapptrycken tar uppemot två sekunder för att registreras.
Tack och lov behöver appen troligen inte användas mer än någon enstaka gång. I övrigt sker det mesta automatiskt och i och med att headsetet använder Microsofts egen inkopplingsteknik fungerar allt out-of-the-box trots allt riktigt bra.
Ljudet och Dolby Atmos
Enligt Corsair är det framförallt en punkt som utmärker HS75 XB. Ljudet, och framförallt ljudet med Dolby Atmos. Och visst sjutton har de rätt. Ljudet i spel och filmer som stöder tekniken är extremt omslutande och det 3D-ljud som i åratal – och på falska grunder – påståtts kunnat skapas av mängder av headsets är i och med HS75 XB faktiskt ganska på riktigt.
Oavsett det handlar om spel eller film finns en härlig känsla av rymd alltid närvarande och neodymmagnetselementen på 50 mm skapar ett ordentligt och tydligt ljud som går att dra upp riktigt högt om man så vill. Detta utan nämnvärda detaljförluster i ljudet. Snarare ökar känslan av närvaro desto högre volym man har (potentiellt dåligt för hörseln ja, men bättre för upplevelsen). Även i fallen där Dolby Atmos inte stöds producerar headsetet ett bra och tydligt ljud där framförallt basen vid högre ljudnivåer är väldigt övertygande.
Ljudisoleringen både utåt och inåt är dock ganska frånvarande. Något, i min mening, ganska positivt för denna typ av headset då jag åtminstone personligen gillar att ha hyfsad koll på vad som pågår på utsidan av spelvärlden. Frekvensomfånget sträcker sig från 20 Hz till 20 kHz och jag har inte lyckats hitta något att spela upp som låter sämre i headsetet än i någon annan högtalare jag testat. Snarare har det mesta materialet låtit bättre.
Mikrofonen är som sagt av löstagbar typ och fungerar även den bra. Ljudupptagningsvolymen är snäppet åt det lägre hållet, men mikrofonen fungerar trots det utan några som helst problem och bygeln gör det även lätt att få den i en bra position för att få så bra ljudupptagning som möjligt.
Trådlöst frihet när allt är optimalt
Det enda som egentligen gör att jag inte fullkomligt älskar HS75 XB och som tyvärr drar ned helhetsintrycket av headsetet en hel del stavas störningar. Närmare bestämt störningar i den trådlösa överföringen av ljudet.
Under min Xbox (One) har jag i nuläget en mesh-accesspunkt för det trådlösa nätverket utplacerad. Vid de första testerna av headsetet resulterade detta i att ljudet knastrade och sprakade titt som tätt. Något som var extremt irriterande. Efter att ha läst runt på diverse forum kring möjliga lösningar verkade det som att jag var långt ifrån ensam om att ha dessa problem. Mycket riktigt försvann de allra flesta av störningarna dock när jag testade att helt stänga av mesh-punkten.
Helt perfekt och störningsfritt ljud lyckades jag däremot inte få förrän jag även öppnade skåpluckan i TV-möbeln till där Xbox-konsolen håller hus. För min del krävdes alltså i princip fri sikt till Xbox-konsolen samt att så få störande trådlösa enheter som möjligt var i närheten, för att få bästa möjliga ljudöverföring.
Är dock alla faktorer optimala, med allt vad det innebär av kortast mjöliga sträcka mellan headset och Xbox samt uteslutande av för många trådlösa enheter, är upplevelsen som sagt riktigt häftig. Ljudmässigt kan jag absolut rekommendera HS75 XB, men se som sagt över vilka möjligheter som finns för att skapa bästa möjliga överförningsförhållanden för att slippa störningar i ljudet.
Hej Chrisoffer,
jag skulle önska att du testar mikrofoner till datorn(/kameror/mobiler), typ att spela in när man pratar på sina videofilmer och gör voice-over (säger min dotter att det heter) och gör poddar.
Just din video här i inlägget är det väldigt dåligt ljud på och skulle önska att det var text till. Jag önskar att alla som gör videos skulle lägga text på sina videor, så att de blir mer tillgänliga för alla.
Grejen är den att jag har en genetisk hörselnedsättning sedan 2008 och bär hörappartarer på båda öronen. Jag har en Compilot II (en sk streamer) som jag kopplar via Bluetoth till mobilen och nu har jag även lyckats koppla den till datorn också. Så ljudet går direkt in i mina hörapparater. Men ljudet i din video är ändå inte bra. Vad använder du för mikrofon? Kamera?
Videon där du berättar om skrivbordet i Mac är det bättre ljud i.
För övrigt så brinner jag för allt inom Data/IT/webbutveckling.
Hej! Tack för feedbacken! Håller helt med om att ljudet är sådär i de båda videorna uppladdade nyligen. De får väl anses som någon form av test-videor för att se om konceptet fungerade och lite ”träning” :-)
Just i de videorna användes endast den inbyggda mikrofonen i telefonen (iPhone 11 Pro), därav kvalitén på ljudet. Även bilden är från samma källa.
Skulle gärna använda undertexter på alla videor. Dock är det en tidskrävande process att skriva dem själv och dumt nog genererar YouTube än så länge inte automatiskt undertexter på svenska (vilket är lättare att arbeta med då man får en färdig grund att korrigera). Men får se om det blir aktuellt framöver!
Har börjat se över mikrofoner etc. och kommer säkerligen testa några varianter framöver då även jag gärna vill ha bättre ljud i framtida videor. Men det är alltid bra med lite påbackning så jag vet att det kanske bör ske tidigare, snarare än senare :-)