Har du lessnat på en streaming-tjänst eller någon annan prenumeration och vill avsluta den? Här går vi igenom hur du går tillväga!
Om du laddat ned t.ex. Viaplay från App Store och skapat ett konto är det också via App Store och Apple alla betalningar till Viaplay går. Därför går en sådan prenumeration dumt nog inte att säga upp på annat sätt än att avsluta den via dina Apple-ID-inställningar.
För att göra det hela lite krångligare ligger inställningen för att hantera och avbryta prenumerationer ganska djupt innästlad i Apples operativsystem. Det gäller som vanligt att veta exakt vart man ska leta. Läs vidare för att se hur du gör!
Avsluta prenumerationer på iPhone och iPad
1. Börja med att gå till Inställningar. Scrolla nedåt en liten bit och välj iTunes och App Store (1). Peka därefter på ditt Apple ID (2), högst upp. Skulle du mot förmodan inte vara inloggad behöver du först välja Logga in och ange ditt användarnamn (e-post-adress) samt lösenord.
2. Välj nu Visa Apple-ID. För att komma åt inställningarna behöver du ange ditt lösenord, alternativt använda Touch- eller Face-ID, för att bekräfta att du verkligen är du.
3. En liten bit ned finns alternativet Prenumerationer. Peka på det för att komma åt alla dina aktuella prenumerationer. Skulle det vara så att du inte har någon knapp för prenumerationer betyder detta helt enkelt att du inte prenumererar på några tjänster via App Store. I det fallet ska respektive prenumeration gå att säga upp direkt via respektive företag som tillhandahåller den.
4. Väl inne bland dina olika prenumerationer är det bara att peka på den tjänst du önskar avsluta. Scrolla därefter längst ned och välj att avbryta prenumerationen. Här hittar du också möjligheter att t.ex. förändra aktuella prenumerationer om du önskar det (öka antalet använder för Netflix, skapa familjekonto i Spotify osv.).
Har du frågor eller andra funderingar kring prenumerationer och liknande tjänster på iPhone och iPad är du som vanligt välkommen att ställa dem i kommentarerna!
Stort tack för att du hjälper till att guida i den digitala världen som snabbt håller på att bli helt omöjlig att förstå med MÄNSKLIG logik och problemlösningsförmåga! / Hälsningar från en 60-talist
Hej och tack för den fina feedbacken! Jag är benägen att hålla med. Många programvaror och inställningar är fortfarande någorlunda logiska. Men just att säga upp prenumerationer i iOS är inte särskilt enkelt :-)
// Christoffer, enkelteknik.se
Hej, jag undrar hur man gör om det inte finns någon möjlighet/alternativ att avbryta/avsluta en prenumeration. Dem alternativen som finns är betalning för en månad eller ett år.
Ville avsluta 10 minuter efter jag klickade på ”köp” eftersom jag upptäckte att jag gjorde fel.
Tack på förhand för svaret.
Hej Medeleine! Det är möjligt att det tar något litet tag innan möjligheten att avsluta dyker upp. Just för att göra det lite svårare att bara ta en gratis-period av något och direkt säga upp (kan jag tänka mig). Så gissningsvis dyker avsluta-alternativet upp efter några timmar/någon dag etc. Vilken app/tjänst handlar det om?
// Christoffer, enkelteknik.se
Samma problem här. Pengar dras varje vecka, abonnemanget förnyas automatiskt, ingen avslutaknapp finns. Jag vet inget om vad köpet gäller. Vad händer om jag plockar bort kontokortet?
Hej! Vad konstigt. Det står alltså ingenting kring vad prenumerationen faktiskt gäller? Jag skulle nästan rekommendera att kontakta Apples kundtjänst via telefon och höra om de kan titta på det. Du hittar kontaktuppgifterna här: https://support.apple.com/sv-se/HT201232
När man ringer får man legitimera sig så att de kan se att det verkligen är du som äger telefonen och kontot, så min gissning är att det borde kunna se lite mer information kring _åtminstone_ vilken tjänst prenumerationen gäller.
Hej!
Vilken toppensida!
Min son har problemet att inget av de två Itunes-kontona som han använder idag, och vet om, är det som är kopplat till prenumerationen på visplay. Viaplay säger sig inte kunna hjälpa och inte heller Itunes…150:- dras varje månad från bankkontot. Finns det verkligen inget sätt att ta reda på vilket Itunes konto han har kopplat? Kan man avsluta allt med Itunes? Mvh Anki o Leo Lindén
Hej Ann-Christine! Tack! Det låter väldigt underligt att varken iTunes eller Viaplay skulle kunna hjälpa till med det. Framförallt tycker jag att iTunes borde kunna bidra med att åtminstone hjälpa till att ta fram vilken e-post-adress allt är kopplat till.
Ni har inge möjligheter att komma in på Viaplay-inloggningen i fråga (t.ex om appen är installerad på telefonen och auto-inloggning är påslagen). I sådant fall bör det kan finnas information där för att avsluta kontot.
Annars borde det ju kanske finnas med några ytterligare bankdetaljer för dragningen från kontot (t.ex. ett användarnamn eller liknande) som ju borde kunna fungera som en ledtråd för iTunes (Apple) eller Viaplay att hjälpa er vidare med. Jag skulle nog testa att höra mig för med de båda igen. Det enda ni behöver är ju egentligen en ledtråd till exempelvis till vilken e-post-adress dragningen är ihopkopplad med.
// Christoffer, enkelteknik.se
Hej, mitt problem är att prenumerationen gäller till mars 2021. Även om jag avbryter den så ligger den kvar och omöjliggör byte av kontokort för betalning
Hej! Är det någon form av prenumeration som dras varje månad fram tills mars 2021? I det fallet, och om den sträcker sig så pass långt är det ju mycket möjligt att kortet ligger kvar tills prenumerationen gått ut och det är därför det strular.
Däremot ska det ju givetvis gå att byta kort. Enligt Apple ska problem liknande detta kunna lösas genom att lägga till ett nytt kort och därefter ändra betalsättet till det nya kortet. Se t.ex. denna text för lite mer information.
// Christoffer, enkelteknik.se
Om man vill ta bort en prenumeration så att den inte syns, hur gör man då?
Hej! Hänger inte riktigt med på hur du menar. Tänker du mer som att dölja prenumerationen men ändå ha den aktiv? Om du tar bort den som beskrivet i artikeln ska den försvinna helt och hållet, åtminstone när slutdatumet för den gått ut.
// Christoffer, enkelteknik.se
Hej,
Efter att prenumeration löpt ut så ligger den synlig under fliken ”upphört”. Om jag vill få bort dom så det inte syns vilka gamla prenumerationer jag haft. Hur gör jag då?
Hej, då är jag med! Det verkar (galet nog) som att det faktiskt inte går att själv ta bort de prenumerationer som ligger under ”Upphört”. Istället ska de tydligen försvinna av sig själva ett år efter avslutandet (enligt vad som står i bland annat Apples forum).
Jag har själv haft bland annat ViaPlay via AppStore tidigare, men det var väl över ett år sedan jag avslutade detta och åtminstone för mig finns den prenumerationen inte längre med under ”Upphört”-fliken.
Varför det är på detta sätt lyckas jag dock inte hitta någon vettig information om, mer än att Apple verkar bestämt att det ska vara så :-/
// Christoffer, enkelteknik.se
Jag har en årsprenumeration som jag inte hittar bland mina prenumerationer. En aning desperat då det kommer dras en tusenlapp om några veckor. Var hittar jag den??
Hej! Det låter underligt. Om du har en app tillhörande det du prenumererar på skulle jag börja där och leta under Konto-information eller liknande. Annars är det nog via de som producerat tjänstens/appens hemsida jag skulle rekommendera att kolla. Om det inte finns information om prenumerationer direkt där borde det åtminstone finnas någon form av kontaktuppgifter. Vilken app/tjänst gäller det?
// Christoffer, enkelteknik.se
Hej,
Jag vet hur man säger upp/avslutar ett abbonemang men undrar hur jag får bort abonemanget från listan? Jag vill inte se tidigare abonemang jag haft.
Vänligen
Jon
Hej! Så vitt jag vet går det inte att själv ta bort tidigare prenumerationer från listan. Detta görs istället automatiskt ett visst tag efter att abonnemanget avslutats. När jag letat efter information kring detta tidigare verkar det vara ett helt år efter avslutandet som behöver gå innan tidigare prenumerationer helt försvinner från listan. Hittar dock inget helt konkret kring detta, så får väl lämna mitt svar som lite halvosäkert.
Om du verkligen vill få bort en tidigare prenumeration skulle jag dock rekommendera att slå en signal till Apples svenska kundtjänst (kontaktuppgifter här) och höra direkt om de kan ta bort informationen. Jag har haft förvånansvärt bra upplevelser när det kommit till just supporten tidigare, så absolut värt ett försök!