Har en app hängt sig och vill varken uppdatera eller radera sig? Här går vi igenom de vanligaste lösningarna för att radera appar som fastnat.
Varför en app inte går att ta bort eller fastnar i en uppdatering och sedan varken går att uppdatera klart eller ta bort kan bero på en mängd saker. Ibland är det något i hämtningen eller installationen av själva appen som blivit fel vilket gör att appen helt låser sig. Ibland beror det istället på att enheten inte lyckats genomföra en backup eller en kopiering av något. Detta kan medföra att efterföljande processer (som att uppdatera eller radera en app) inte får starta förrän den tidigare processen (som fastnat) är slutförd.
Följ nedanstående steg för att förhoppningsvis få ordning på dina strulande iPhone– och iPad-appar igen! Funderar du istället bara på hur man tar bort vanliga appar (som inte strular) har vi en separat artikel för just detta. Du hittar den här.
1. Uppdatera och starta om enheten
Om det är någon form av mjukvaruprocess i telefonen eller plattan som låst sig finns det för det första chansen att en vanlig omstart av enheten löser problemet. Testa därför att helt enkelt starta om din iPhone eller iPad för att se om den strulande appen går att ta bort efter enheten startat upp igen.
Dubbelkolla även att du har den senaste versionen av iOS (Inställningar > Allmänt > Programuppdatering) för att utesluta att felet har något med detta att göra. Om du inte har den senaste versionen installerad rekommenderar vi att uppdatera enheten omgående.
Titta även under Inställningar > Allmänt > Datum & tid för att se så datum, aktuell tid och tidszon är korrekta och stämmer överens med där du befinner dig. Felaktiga datum- och tidsinställningar kan ge upphov till en mängd konstiga problem, på både datorer och i telefoner.
2. Ta bort appen från Lagrings-inställningarna
Om en app inte går att ta bort med hjälp av den vanliga metoden finns det även en möjlighet att radera appen direkt från enhets lagringsinställningar.
1. Börja med att navigera till Inställningar och Lagring och iCloud-användning. Beroende på om du använder iCloud för att spara kopior/backuper på dina appar kan den strulande appen finnas sparad antingen både i iCloud och den vanliga lagringen, alternativt bara under den vanliga lagringen. Vi rekommenderar att du pekar på Hantera lagring under både Lagring och iCloud.
2. Leta därefter reda på den strulande appen i listan av appar under antingen Lagring eller iCloud. Klicka på appen (eller apparna) och välj Radera app.
3. Förhoppningsvis försvinner nu appen från din enhet varpå du kan välja att åter hämta den från App Store om du skulle vilja fortsätta använda den.
3. Logga ut från ditt Apple-ID
Det kan även vara ditt Apple-ID som tillfälligt orsakar att uppdatering eller radering av en app strular.
1. Testa därför att temporärt logga ut från ditt Apple-ID genom att navigera till Inställningar > iCloud. Klicka därefter på ditt Apple-ID och välj Logga ut.
2. Starta nu om din enhet och logga därefter in med ditt Apple-ID igen.
3. Försök sedan, återigen radera eller uppdatera de strulande apparna.
4. Ta bort appen via iTunes
Fungerar inte något av ovanstående tips finns det även en möjlighet att problemet kan avhjälpas genom att koppla din iPhone eller iPad till en dator med iTunes installerat. Att enheten får direktkontakt med iTunes och iCloud kan ibland lösa problem med bland annat synkroniseringar som inte kunnat slutföras. Just synkroniseringar och backuper som fastnat kan göra så vissa efterföljande processer (t.ex. radering av en app) inte får starta alls förrän backupen slutförts.
1. Börja här med att koppla in din telefon eller platta till en dator med iTunes installerat. Har du inte iTunes på datorn laddar du ned det gratis här.
2. Så snart programmet är startat klickar du på ikonen för din enhet (en telefon eller en surfplatta) högt upp till vänster i programfönstret.
3. Klicka därefter på Synkronisera (längst ned i programfönstret) för att få eventuella processer som inte kunnat slutföras vid t.ex. en tidigare synkronisering att färdigställas. Detta kan som sagt göra att andra väntande processer (såsom appar som ska tas bort eller uppdateras) får möjlighet att verkställas.
4. Du kan även testa att klicka på Appar (1) ute i vänstermenyn. Välj den strulande appen i översikten över dina installerade appar och klicka därefter på det lilla krysset bredvid appen för att försöka ta bort den (2).
5. Återställ telefonen – ett sista alternativ
Om du efter att ha testat alla ovanstående tips fortfarande inte lyckats ta bort eller uppdatera den strulande appen kan du prova att göra en återställning av telefonen eller plattan. En telefon är som en liten dator och det finns alltid en chans att en app fastnat i raderingsprocessen på ett sådant sätt att telefonen/plattan inte klarar av att ta bort den. En återställning raderar allt innehåll på enheten (även appar) och återställer den till fabriksåterställningarna.
Innan du gör en återställning rekommenderar vi därför att du gör en backup och sparar alla dina viktiga filer och annan information. Antingen genom att göra en backup i iTunes eller genom att använda iCloud. Läs gärna vår artikel för hur du gör en backup av din telefon om du är osäker på hur du gör detta. Du hittar artikeln här.
När allt är säkert sparat hittar du återställningsfunktionen genom att navigera till Inställningar > Allmänt > Nollställ. Välj därefter Radera allt innehåll och inställningar för att helt radera allt från enheten och starta upp den som om den vore ny. Förhoppningsvis löser detta problemen med dina strulande appar.
Har du stött på liknande problem själv eller får du fortfarande inte bort apparna? Fråga i kommentarerna så ska vi försöka hjälpas åt att lösa problemen!