Stött på det extremt irriterande felmeddelandet ”Processen com.android.phone har tyvärr stoppats” på din telefon eller surfplatta? Så får du bort det!
Precis som datorer kan även telefoner och surfplattor drabbas av allahanda felmeddelanden. Ett av de mest irriterande för Android-telefoner är meddelandet ”Processen com.android.phone har tyvärr stoppats”. Hade meddelandet dykt upp bara en gång hade säkerligen inte så många brytt sig. Problemet med detta felmeddelande är att det ofta dyker upp igen ett par sekunder efter att du stängt det. Något som gör telefonen eller surfplattan i princip helt obrukbar.
Tack och lov finns det (oftast!) ett lätt sätt att bli av med felmeddelandet.
Vad beror felmeddelandet på?
Felmeddelandet ”Processen com.android.phone har tyvärr stoppats” (Unfortunately the process com.android.phone has stopped) kan uppkomma av olika anledningar. Det kan handla både om att appar inte kan hittas korrekt av telefonen (eller är skadade), att tidsinställningarna strular, att något är fel med programmet som läser av telefonens SIM-kort eller att telefon- och meddelande-programmen inte fungerar som de ska. Felet kan alltså orsakas av olika saker, trots att felmeddelandet är detsamma. Nedan listar vi de vanligaste lösningarna för att bli av med felmeddelandet.
1. Sätt tillbaka minneskortet i telefonen eller plattan
Om du nyligen haft ett minneskort monterat i telefonen eller surfplattan kan det vara så att enheten försöker komma åt några temporära filer från minneskortet. Har du därför minneskortet i närheten rekommenderar vi att du testar att sätta in det i enheten igen. Starta därefter om enheten.
Skulle felmeddelandet vara borta efter omstarten rekommenderar vi att du navigerar till Inställningar > Lagring. Välj här Avmontera SD-kort (längst ned) för att se till att alla eventuella användningar av minneskortet avslutas. Stäng därefter av enheten och ta ur minneskortet.
2. Stäng av automatiskt tidsuppdatering
Felmeddelandet kan även uppenbara sig om telefonen eller surfplattan av någon anledning inte kan komma i kontakt med servrarna som ser till att tid och datum är korrekta. För att stänga av den automatiska tids- och datumuppdateringen navigerar du till Inställningar > Datum och tid (1). Peka därefter på de båda reglagen för Automatiskt datum och tid samt Automatisk tidszon så de stängs av (2).
Starta nu om enheten och se om felmeddelandet kvarstår eller inte.
3. Rensa cache-minnet för telefon- SIM-kort och meddelande-apparna
Ytterligare en vanlig anledning till ”Processen com.android.phone har tyvärr stoppats” har att göra med att cache-minnet (ungefär minnet med tillfälliga filer) för telefon- eller SIM-kortsapparna blivit korrupt. Att därför helt tömma cache-minnet för dessa appar gör i bästa fall att ny, korrekt data kan sparas istället – vilket får felmeddelandet att försvinna. För att rensa cashe-minnet gör du följande.
1. Börja med att navigera till Inställningar > Appar (1). Det är möjligt att du ser appen Telefon-/meddelandelagring direkt under Appar. Peka i detta fall på appen. I annat fall pekar du på de tre prickarna uppe till höger för att få fram fler alternativ (2).
2. Peka på Visa system (1) för att visa apparna som har hand om hur själva telefonen (eller surfplattan) fungerar. Leta nu på apparna Telefon-/meddelandelagring samt Telefontjänster (2).
3. Gå in under respektive mapp och peka på Lagring (1). Välj därefter att båda Rensa data och Rensa Cacheminne (2). Gör detta för både Telefon-/meddelandelagring– och Telefontjänster-apparna.
4. Repetera processen och rensa cacheminnet samt data även för appen SIM-verktyg.
5. Starta nu om enheten. Förhoppningsvis är meddelandet borta.
4. Avinstallera nya appar
Skulle felmeddelande fortfarande vara kvar kan det vara så att någon enstaka app krånglar. Vet du därför med dig att du nyligen installerat någon eller några appar rekommenderar vi att du testar att radera dem. Starta därefter om enheten för att se om felmeddelandet kvarstår.
Skulle felmeddelandet försvinna kan du därefter testa att installera de borttagna apparna igen, en och en, för att se om någon av dem orsakar felet. Det är inte säkert att det faktiskt är en app som orsakar felet, utan snarare att den första installationen av appen gick galet. Förhoppningsvis går den andra installationen bättre, vilket gör att felmeddelandet i sin tur försvinner.
5. Återställ enheten (om inget annat fungerar)
Om inget av ovanstående steg hjälper kan det vara så illa att något (av någon anledning) faktiskt blivit galet med telefonens inställningar. En återställning gör i regel att både fel med inställningar och även korrupta och trasiga filer rättas till. Det negativa med att göra en återställning är dock att all data på telefonen eller surfplattan raderas. Var därför noga med att du gjort en ordentlig backup av din enhet innan du går vidare med återställningen. När du har allt innehåll sparat säkert antingen via te.x. Google Drive eller på en dator gör du följande för att återställa din enhet.
1. Börja med att navigera till Inställningar. Längst ned finns alternativet Säkerhetskopiering & återställning (1). Peka på Återställ standardinställningar (2).
2. Du får nu bekräfta att du vill börja återställningen av enheten genom att peka på Återställ mobilen/surfplattan. Du behöver i regel också ange din lösenkod för att återställningen ska starta. Tänk som sagt på att allt innehåll på enheten raderas efter detta steg.
3. Själva återställningsprocessen tar i regel inte längre än 5-10 minuter. Förhoppningsvis är problemet nu borta.
Får du det fortfarande inte att fungera, eller löste du problemet på något annat sätt? Dela gärna med dig i kommentarerna!
Fungerade inte. Inget av det – inte ens fabriksåterställningen… :-(
Vad trist att det inte gick att lösa :-/ Om du har garanti kvar på telefonen skulle jag absolut rekommendera att lämna in den för en reparation. Annars är det nog att höra med valfri mobilreparatör om de skulle kunna tänka sig att ta en titt på telefonen, samt vad det skulle kosta.
// Christoffer, enkelteknik.se
Hej, jag löste problemet på min Lenovo-platta genom att gå in på appen och välja avinstallera uppdateringar. Ska nu se till att jag får bort automatiska uppdateringar så att problemet inte återkommer. God Jul Peo
Hej Peo! Tack för att du delade med dig av en ytterligare lösning på detta extremt irriterande problem. Förhoppningsvis kan det hjälpa flera :-) God jul!
// Christoffer
Hej går ej få bort på min huawei platta😢hur gör jag?
Hej! Vad jobbigt :-/ Om inget av ovanstående fungerar, och då inte ens fabriksåterställningen, skulle jag nästan höra med Huawei direkt om de har några idéer. Du hittar deras kontaktuppgifter här. De har även en chatt direkt på sajten som troligen är den snabbaste vägen att nå dem.
Yes! Blev av med alla felmeddelanden och fick ordning på sms-funktionen. Välbehövlig boost för den tekniska självkänslan hos en 60-plussare.
Tack! /Sara
Hej! Vad härligt, superkul att texten kom till nytta! :-D