iPhone är avaktiverad – Det kan du göra om du glömt koden

Gillar du artikeln? Stöd sajten med en Swish om du vill.

Det senaste

Har du lyckats slå in fel låskod för många gånger och låst din iPhone eller iPad? Här går vi igenom vad som är viktigt att tänka på och vilka lösningar som finns.

Säga vad man vill om Apple, iPhone och iPad men säkerheten är det i regel inget fel på. Därför är det inte särskilt muntert om man exempelvis glömmer bort sin låskod eller om någon annan får fatt i ens telefon eller platta och slår in fel kod om och om igen. Båda dessa scenarion kan faktiskt resultera i att enheten kort och gott inte länge går att använda – åtminstone inte innan den först helt raderas och töms på data.

Så vad kan man då göra om olyckan är framme och man råkat glömma bort sin låskod, alternativt lyckats med konststycket att byta till en ny kod man inte känner till (genom att knappa in fel kod två gånger när man byter till den nya koden)? Faktum är att det dessvärre inte finns extremt mycket att göra för att rädda datan på enheten. Däremot ska vi ändå gå igenom hur processen ser ut och vad du bör tänka på om du råkat ut för meddelandet ”iPhone/iPad är avaktiverad”.

Vad innebär meddelandet iPhone/iPad är avaktiverad?

Kort och gott innebär meddelande iPhone är avaktiverad (iPhone is disabled) att din enhet är inaktiverad och inte längre går att använda – som en följd av att fel låskod slagits in maximalt fem gånger. Skulle fel kod slås in sex gånger syns även texten Försök igen om 1 minut (Try again in 1 minute). Vilket innebär att du behöver vänta i 1 minut innan du försöker slå in koden på nytt. Misslyckas du återigen behöver du vänta 5 minuter tills nästa försök. Åtta misslyckade försök resulterar i 15 minuters väntetid och nio försök 1 timmas väntetid. Misslyckas även det tionde försöket resulterar det i att telefonen eller plattan helt inaktiveras och meddelandet Anslut till iTunes (Connect to iTunes) dyker upp.

Har detta hänt är det faktiskt så illa att enheten behöver raderas och återställas via iTunes eller iCloud och Hitta min iPhone/iPad för att kunna fortsätta användas. Varför det är på detta sätt är för att Apple helt enkelt vill göra det i stort sett omöjligt för någon att exempelvis stjäla din telefon eller platta och därefter testa sig fram tills rätt kod hittas. Man kan tycka att det borde finnas någon möjlighet att ta sig runt detta. T.ex. genom att visa upp ett kvitto på telefonen hos en certifierad Apple-återförsäljare eller liknande. Så är dock inte fallet. Är telefonen inaktiverad så är den det och det finns inget man egentligen kan göra för att komma runt det.

Inställningen Radera data (efter 10 misslyckade försök)

Under Inställningar > Touch ID och lösenkod finns längst ned ett alternativ kallat Radera data. Denna inställning är tack och lov avstängd som standard. Skulle du dock av någon anledning ha aktiverat den resulterar det i att din iPhone eller iPad automatiskt raderar sig själv helt och hållet när fel lösenkod slagits in 10 gånger. Det intressanta i sammanhanget är att en inaktivering av enheten innebär i princip exakt samma sak. Med den enda skillnaden att det är du själv som behöver göra raderingen, via iTunes eller iCloud.

Vad ska man då göra när det står iPhone/iPad är avaktiverad (iPhone/iPad is disabled)?

Står det iPhone/iPad är avaktiverad följt av Anslut till iTunes (Connect to iTunes) innebär det att du inte längre kan försöka slå rätt låskod. Även om du skulle kommit på den korrekta koden vid detta tillfälle. Istället är det enda du kan göra att koppla in enheten till en dator med iTunes installerat för att återställa den via programmet. Alternativt använda Hitta min iPhone/iPad-funktionen i iCloud för att radera enheten.

iPhone är avaktiverad - Anslut till iTunes
Vid detta tillfälle gäller det att verkligen tänka igenom sitt beslut innan man provar med fler koder.

Om du tidigare gjort en backup/säkerhetskopia av din iPhone eller iPad går det efter återställningen att återskapa telefonen eller plattan med säkerhetskopian och på så sätt få tillbaka allt som fanns på enheten vid tidpunkten backupen gjordes. Tänk på att en backup av en iPhone/iPad ofta görs automatiskt så snart du kopplar in dem till iTunes. Så om du någon gång haft din enhet ansluten till datorn finns det alltid en chans att en kopia ligger sparad.

Samma sak gäller givetvis om du håller din enhet ständigt synkroniserad med iCloud alternativt har skapat en iCloud-säkerhetskopia. I detta fall kan du återställa enheten såsom den såg ut vid skapandet av den senaste iCloud-säkerhetskopian.

Skulle du varken ha en iTunes- eller iCloud-säkerhetskopia av din iPhone eller iPad är tyvärr det enda som finns att göra att helt radera enheten och därefter göra inställningar och installera appar som om enheten vore ny. Detta resulterar dessvärre också i att alla bilder, filmer och annan media som finns på enheten raderas.

Radera och återställ iPhone/iPad via iTunes

Du kan radera och återställa en iPhone eller iPad antingen via iTunes eller genom iCloud. Vi kommer här gå igenom båda varianterna och börjar med iTunes.

1. För att börja återställningsprocessen behöver du en dator med iTunes installerat samt en USB-kabel till din iPhone eller iPad. Har du inte en egen dator går det även bra att gå till en certifierad Apple-återförsäljare för att få hjälp med återställningen.

2. Starta iTunes och anslut USB-kabeln till datorn, vänta dock med att ansluta den andra änden till telefonen eller plattan.

3. Beroende av vilken iPhone eller iPad du använder ser inkopplingsprocessen lite olika ut. Följ de instruktioner som stämmer överens med just din enhet. (Varför dessa instruktioner inte syns direkt på skärmen för enheten i fråga är både ett mysterium och riktigt dumt. Bättre kan ni Apple!)

iPhone 8, iPhone 8 Plus eller senare: Tryck ned höger sidoknapp samt antingen volym upp eller ned tills avstängningsreglaget dyker upp. Använd detta för att stänga av enheten. Håll därefter höger sidoknapp nedtryckt samtidigt som du kopplar in enheten till datorn. Fortsätt att hålla knappen nedtryckt tills det står iTunes på skärmen.

iPad med Face-ID: Tryck ned toppknappen samt antingen volym upp eller ned tills dess att avstängningsreglaget dyker upp på skärmen. Använd detta för att stänga av din iPad. Håll därefter ned toppknappen samtidigt som du ansluter din iPad till datorn. Fortsätt att hålla knappen nedtryckt tills det står iTunes på skärmen.

iPhone 7 och 7 Plus: Tryck och håll ned sidoknappen tills avstängningsreglaget dyker upp. Använd detta för att stänga av enheten. Håll nu volym-ned-knappen intryckt samtidigt som du kopplar in enheten till datorn. Fortsätt hålla volym-ned-knappen intryckt tills det står iTunes på skärmen.

iPhone 6S eller tidigare samt iPad med hemknapp: Tryck och håll ned sido- eller toppknappen till avstängningsreglaget dyker upp. Använd detta för att stänga av enheten. Håll hemknappen nedtryckt samtidigt som du kopplar in enheten till datorn. Fortsätt att hålla hemknappen nedtryckt tills det står iTunes på skärmen.

4. När enheten nu befinner sig i återställningsläge bör den synas i iTunes tillsammans med nedanstående meddelande. För att starta återställningsprocessen klickar du på Återskapa.

iTunes - Återskapa - iPhone is disabled

5. Du får därefter bekräfta att du verkligen vill återställa din iPhone eller iPad genom att klicka på Återskapa och uppdatera. Tänk på att all data raderas från enheten efter detta steg. Men som sagt är det tyvärr inte särskilt mycket att göra åt det om telefonen är plattan är avaktiverad.

iPhone is disabled - iTunes - Återskapa och uppdatera

6. Skulle enheten inte vara uppdaterat till den senaste mjukvaruversionen kommer även en uppdatering laddas ned och utföras i samband med att återställningen görs. Klicka här på Nästa för att gå vidare.

iTunes - Programuppdatering för iPhone - iPad

7. Själva återställningsprocessen kan ta ett litet tag. Framförallt om en ny mjukvaruuppdatering också behöver installeras. För att se hur det går kan du klicka på den lilla pilen i iTunes övre, högra hörn.

iTunes - Återställ - Återskapa - iPhone - Disabled

8. När återställningen är färdig kommer din iPhone eller iPad starta om och se ut som på bilden nedanför.

iPhone - Hej - Hello - Välj land eller region
Bildkälla: Apple.com

9. Skulle det vara så att enheten vid låsningstillfället haft Hitta min iPhone/iPad aktiverat behöver du även ange ditt Apple-ID för att kunna fortsätta använda den efter att återställningen är färdig. Skulle du, av någon anledning, inte ha tillgång till ditt Apple-ID rekommenderar vi att ta en titt på Apples egna rekommendationer för vad du kan göra för att återställa lösenordet. Du hittar dem här.

iPhone aktiveringslås - iTunes

Skulle du dock inte lyckas med att få fatt i rätt Apple-ID går det tyvärr inte att komma vidare i processen och enheten blir därför obrukbar, vilket givetvis är extremt tråkigt. Men i fallet att någon stjäl din telefon eller platta också ganska skönt att veta att de åtminstone inte kan använda enheten, även om den raderas.

10. Har du nu en säkerhetskopia sparad antingen i iTunes eller iCloud är det dags att återställa din iPhone eller iPad från denna. Vilket vi går igenom lite längre ned i texten.

Radera och återställ iPhone/iPad via iCloud

1. För att återställa din iPhone eller iPad via iCloud och Hitta min iPhone börjar du med att öppna en webbläsare på valfri dator eller telefon och går till icloud.com. Logga sedan in med ditt Apple-ID och lösenord.

iCloud - Logga in - Hitta min iPhone - Disabled

2. Väl inloggad klickar du på Hitta min iPhone. Välj din iPhone eller iPad i listan av enheter. I rutan som dyker upp klickar du på Radera iPhone/Radera iPad för att starta raderingsprocessen.

iCloud - Hitta min iPhone - Radera - Avaktiverad

3. Följ sedan instruktionerna på skärmen för att radera och återställa enheten till dess fabriksinställningar. När återställningen är färdig kommer din iPhone eller iPad starta om och se ut som på bilden nedanför.

iPhone - Hej - Hello - Välj land eller region
Bildkälla: Apple.com

Återskapa din iPhone/iPad från en säkerhetskopia

Om du kommit så här långt är det sista steget att återställa din enhet från en av dina säkerhetskopior. Skulle det inte finnas någon säkerhetskopia är som sagt, dessvärre, det enda du kan göra att stega igenom processen på skärmen för att ställa in telefonen eller plattan som en ny enhet. Har du däremot en säkerhetskopia antingen på datorn eller iCloud gör du följande för att använda den och återskapa din enhet ifrån.

1. Klicka dig vidare i menyvalen på din iPhone eller iPad tills du kommer till skärmen Appar och data. Om din säkerhetskopia är iCloud-baserad väljer du Återställ från iCloud-kopia. Logga därefter in på ditt iCloud-konto, fortsätt till Välj säkerhetskopia och följ anvisningarna för att välja och återskapa från den senaste iCloud-säkerhetskopian.

2. Finns säkerhetskopian istället på din dator och är gjord via iTunes fortsätter du att ha telefonen eller plattan inkopplad till datorn. I iTunes (på datorn) klickar du på Återskapa säkerhetskopia.

iPhone - Återskapa - Säkerhetskopia - iTunes

3. Följ därefter instruktionerna för att återskapa din enhet från en av de säkerhetskopior som finns sparade på datorn. Skulle säkerhetskopian du vill återskapa från vara krypterad kommer du även behöva ange det lösenord som valdes i samband med att säkerhetskopian gjordes.

4. När återställningen är färdig följer du avslutningsvis instruktionerna på din iPhones eller iPads skärm för att slutföra processen.

Uppstår det frågor eller funderingar är du givetvis välkommen att ställa dem i kommentarerna! Har du andra saker du funderar på kan du även dela med dig av dina tankar i vår Fråga-avdelning.

Utvalda produkt- och återförsäljarlänkar i vissa av artiklarna på enkelteknik.se är affiliate-länkar. När ett köp, inom en viss tid, görs via en eller flera av dessa länkar erhåller sajten en mindre provisionsdel på köpesumman. Läs mer.

16 kommentarer

  1. Hej!
    Förstår inte riktigt detta..

    Min iPhone satte igång en återställning direkt efter att fel lösenkod slagits sex gånger och det sedan stått att den var avaktiverad 1 minut. Skedde inga fler avaktiveringar (5 min, 15 min etc). Utan direkt efter att den varit avaktiverad i 1 min syntes en svart skärm med en vit Apple-logga och ett streck under, och när strecket var fyllt hamnade telefonen i läget där det står ”Hej” osv

    Varför skedde denna återställning så snabbt? Även om jag haft en aktivering av radering efter 10 felaktiga koder (minns tyvärr inte om detta var fallet..) så borde det väl gett mig fler chanser än så? Går det att åtgärda på något vis? Eller är allt förlorat?

    Med vänlig hälsning,
    En trött småbarnsmamma som fick hjärnsläpp och nu saknar sina bilder..

    • Hej! Om telefonen inte blivit avaktiverad och du bara vill ta bort en lösenkod (som du känner till) gör du detta via Inställningar > Face ID och lösenkod.

      // Christoffer, enkelteknik.se

  2. Hej! Dotterns iPad och iPhone behöver återställas då hon inte kommer ihåg sifferkoden till någon av enheterna. När jag kommer till punkt 4 ovan och klickar på återskapa så skickar Apple ut en sexsiffrig kod till den andra enheten. Då vi inte längre kommer in i någon av dem kan vi inte se den koden. Sedan kommer vi inte vidare. Detta gäller en iPhone 8 och en iPad Air 2.

    • Hej! Det borde finnas ett alternativ som heter något i stil med ”Fick du ingen verifieringskod”. Väljer man detta ska det, så vitt jag varit med om, dyka upp några fler alternativ för att verifiera ägandet av enheten. Finns inte något sådant alternativ skulle jag först testa att stänga av den ena enheten så att den inte känns av, förhoppningsvis väljs då något annat verifierings-alternativ automatiskt.

      • Tack Christoffer! Jag testade detta och då skickades en ny kod ut. Testade även att ha den andra enheten avstängd vilket inte gjorde någon skillnad. Ska testa ett par gånger till. Jobbigt om två produkter blir obrukbara utan lösenkod när vi trots allt har koll på både Apple-id och lösenord.

        • Vad irriterande ändå. Jo, men det borde ju gå att lösa på något sätt tycker jag. I värsta fall skulle jag faktiskt rekommendera att slå en signal till Apples kundtjänst. De gånger jag verkligen haft något strul jag inte lyckats ordna upp har de faktiskt lyckats hjälpa till. Numret till kundtjänsten hittar ni här: https://support.apple.com/sv-se/HT201232

  3. Var inte rädda för att ta kontakt med Apple-supportern, där alla proffs väntar på att få hjälpa dig med problemen du har. Till deras hjälp har dom ”Skärmdelning” som helt enkelt tillåter supportern att gå in i din enhet, som med pilar dirigerar dig till rätt ställe för att klicka på rätt ruta tills problemet är löst. Med både utbildade supporters och detta eminenta verktyg ”Skärmdelning” löses dom de flesta problem. Dom hjälper alla, även dom där garantitiden är ute.

    • Bra tips! Visste inte att de körde skärmdelning, det är ju superbra för att hjälpa till att lösa en hel del problem.

  4. Vad gör jag ? Har försökt överföra innehållet i min gamla iPhone till den nya. Men sen hade jag glömt mitt A ID och överföringen stannade av. Slog in fel koder eller färsen och nu står det på min för dagen nya iPhone ”iPhone är inte tillgänglig”. Är det totalt kört jag fick den idag årets modell iPhone SE

    • Hej! Jag är relativt säker på att du ska kunna ansluta den nya telefonen till en dator med iTunes installerat och radera den därifrån. För att sedan börja om installationen på nytt. En guide för processen finns här: https://support.apple.com/sv-se/HT204306. All information raderas från telefonen på detta sätt, men i och med att du aldrig kom igång med telefonen finns ju troligen inget sparat på den heller. Så det borde vara fritt fram att använda detta tillvägagångssätt. Skulle du inte ha en dator i närheten skulle jag rekommendera att höra med närmaste certifierade Apple-affär om de skulle kunna hjälpa dig att återställa telefonen, alternativt där du köpte den.

  5. Jag har glömt lösenordet på min iphone, och jag vill inte att något ska försvinna, mina tiktioks, mina bilder osv, vad kan jag göra?

    • Hej! Aj då, det var ingen höjdare. Så vitt jag vet finns det ingen egentlig väg att själv ta sig in i en iPhone man inte känner till koden för. Det enda jag egentligen skulle kunna tänka mig här är att höra med en certifierad Apple-butik alternativt Apples egen kundtjänst om det finns något sätt att komma runt låsningen, t.ex. genom att uppvisa köpbevis/kvitto på telefonen eller liknande, för att säkerställa att man faktiskt äger den. Dock är jag tyvärr _mycket_ osäker om detta hjälper, men det är åtminstone värt ett försök!

  6. Jag har glömt bort min inloggningskpd för att komma in på min gamla mobil, och så fort den kommer ner mot 5-10 minuter för nytt försök hoppar det upp till 1h igen… och jag har ingen dagar att fixa det här med inget simkort heller , ska jag köpa det eller ? Med vänlig hälsning, Jesper

    • Hej! Du ska inte behöva något SIM-kort för att kunna låsa upp telefonens inloggningskod. Däremot låter det jättekonstigt att den hoppar tillbaka till 1 timma igen av sig själv utan att du ens får en möjlighet att ange koden. Utifrån det skulle jag nästan kunna tänka mig att något är galet med telefonen, alternativt skärmen (eller touch-delen av den). Min rekommendation är nog att ta med den till närmaste telefonreparatör och höra med dem om de kanske har koll på vad som skulle kunna vara galet. Däremot, om du som du skriver, faktiskt inte kommer ihåg koden finns det dessvärre inte så jättemycket att göra i avseende att försöka komma åt datan på telefonen :-/

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Du kanske även gillar

Det senaste

Varför är min Mac-dator så långsam?

Nyare Mac-datorer är i regel förbaskat snabba på det mesta. Men det finns framförallt en sak som gör att även den vassaste MacBook-datorn kan sega ihop totalt. Tack och lov är lösningen oftast extremt enkelt.