När det inte går att formatera en USB

Hem Övrigt När det inte går att formatera en USB

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13319 Svara
    Maria
    Gäst

    Hej, vi har fört över en film till ett USB men det går ej se den.
    Datorn vill formatera usb:et, vilket är gjort och sedan har min kollega
    testat att lägga över 2 bilder till samma USB och nu vill det inte alls
    funka, det vill inte heller formateras igen efter den senaste formateringen.
    Jag vet tyvärr inte riktigt vad min kollega har sysslat med men han har
    fört USB:et mellan bildmaskiner, en apparat som för över film från minneskort
    till usb och både mac och PC. Inte nödvändigtvis i den ordningen.
    Jag har fått in usb:et i min mac och det går att göra flera formateringar i den
    jag är bara osäker vilken jag ska välja men tänkte chansa på ExFAT formatering som funkar både mellan mac och pc. Någon som vet vad sådant här kan bero på? Tack på förhand! :)

    #13321 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Eftersom olika datorer, operativsystem och andra typer av maskiner kan formatera och läsa i lite olika format är det mycket möjligt att det är av någon sådan anledning USB-minnet inte längre går att få ordning på.

    Det kan även vara så att olika partitioner (delar) skapats på USB-minnet, vilket gör att det kanske ses som en viss storlek på en dator och en annan storlek på en annan.

    Om du ska använda minnet både i PC och på Mac-datorer skulle jag absolut rekommendera exFAT-formatet. Se dock till att du verkligen får ut hela storleken som USB-minnet ska ha när det är formaterat. Annars är det som sagt möjligt att det ligger någon dold partition och tar upp utrymme. Återkom i sådant fall så går jag gärna igenom hur man tar bort dem och ”återställer” USB-minnet :-)

    #14135 Svara
    Tommy
    Gäst

    Hej. Jag håller på och skall uppdatera GPS:en i min bil. Uppdateringen är på 4,5 Gb och kundtjänst säger att jag skall använda FAT32 för uppdateringen. Problemet är att jag får upp ett felmeddelande som säger att måldisken inte kan ta emot uppdateringen och kundtjänst hävdar att det visst skall fungera. Dom säger att usb-minnet skall vara på minst 16 GB , vilket den är, och att FAT32 är den konfiguration som jag skall använda.
    Har jag missat något för jag kan inte ladda ner uppdateringen på usb-minnet men tydligen så kan kundtjänst göra det och jag får. ingen vettig förklaring på hur dom gör.
    Kan ni förklara för mig hur jag skall göra?

    med vänlig hälsning
    Tommy

    #14136 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Även om själva partitionen som USB-minnet är formaterat i är 16 GB är fortfarande, precis som du skriver, 4,5 GB en för stor til att placera på en FAT32-formaterat enhet. Maxgränsen för storlekar på en enskild fil är 4 GB.

    Har du testat med att formatera om minnet som exempelvis NTFS eller exFAT för att se om GPS:en läser detta? Annars skulle jag nog höra av mig till kundtjänsten igen och påpeka att det inte går att få in en fil större än 4GB på ett FAT32-formaterat USB-minne :-)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Svar #13321 i När det inte går att formatera en USB
Information om dig:



Nya artiklar