Har du ett par Bluetooth-hörlurar eller en mus och ett tangentbord som inte längre vill anslutas till din Windows 10-dator? Här tar vi en titt på några av lösningarna på dessa problem!
Här om veckan slutade mina Bluetooth-hörlurar (ett par Jabra Move) att fungera ordentligt tillsammans min dator. De kopplade sig till datorn men fungerade endast i så kallat AG-läge, istället för det vanliga A2DP-läget. Något som innebär att ljudkvalitén blir rent ut sagt skräp då AG-läget används för att använda hörlurarna som ett headset, alltså med mikrofonen aktiverad.
I Enhetshanteraren syntes att det hade uppstått ett drivrutinsfel för datorns Bluetooth-hårdvara. Men efter en dags felsökning och mängder av olika försök till en lösning höll jag på att ge upp. Tack och lov gjorde jag inte det, däremot tog jag en paus från problemet i några dagar. Efter det trillade så slutligen lösningen ned och hörlurarna kopplade åter ihop sig i A2DP-läget och utan några drivrutinsfel.
Här tänkte jag därför redogöra vilka olika metoder jag använde för att lösa problemet med de felande drivrutinerna. Tillvägagångssättet nedan kan utan tvekan användas för andra Bluetooth-enheter än hörlurar och headsets. Så om du har ett strulande tangentbord, en datormus eller varför inte en blåtandshögtalare är det absolut värt att testa de olika stegen för att se om problemet kan ordnas upp!
1. Glöm bort, återställ och anslut enheten på nytt
Först och främst är det alltid bra att fabriksåterställa den enhet som strular. Detta gör att alla inställningar som eventuellt kan vara felaktiga och orsaka problem återgår till så som de var när enheten först packades upp.
1. Börja med att i Windows 10 navigera till Start-menyn > Inställningar (Kugghjulet) > Enheter. Scrolla därefter nedåt tills du ser din enhet i listan för Bluetooth-enheter. Klicka på enheten och välj Ta bort enhet.
2. Du behöver nu återställa din enhet till dess fabriksinställningar. Detta görs på olika sätt för olika Bluetooth-enheter. För mina Jabra-hörlurar gjordes återställningen genom att hålla två knappar nedtryckta samtidigt i fem sekunder. För att se exakt hur du återställer just din enhet rekommenderar jag att göra en Google-sökning på din enhets namn följt av factory reset (i mitt fall Jabra Move factory reset).
3. När enheten är återställd till fabriksinställningar behöver du ansluta den till datorn som en ny Bluetooth-enhet. För att göra det navigerar du återigen till Start-menyn > Inställningar (Kugghjulet) > Enheter. Klicka på Lägg till en Bluetooth-enhet eller annan enhet och följ guiden.
2. Uppdatera Bluetooth-drivrutinerna i Windows
Skulle problemet kvarstå är nästa steg att uppdatera Windows 10 drivrutiner för Bluetooth. Alternativt reparera dem om de visar sig vara trasiga.
1. För att göra detta klickar du på söksymbolen (förstoringsglaset) bredvid Start-menyn och skriver Enhetshanteraren i rutan. Väl i Enhetshanteraren dubbelklickar du på Bluetooth för att visa alla Bluetooth-relaterade enheter och drivrutiner på datorn.
2. Under Bluetooth-fliken hittar du både Windows 10– och enhetsspecifika drivrutiner för Bluetooth-funktionerna i datorn. Skulle någon av de olika enheterna ha en gul triangel med ett utropstecken i bredvid sig indikerar detta att drivrutinen antingen inte fungerar som den ska eller helt har slutat fungera. Högerklicka i detta fall först och främst på enheten med utropstecknet och välj Uppdatera drivrutin.
Har ingen av drivrutinerna ett utropstecken kan det ändå vara en god idé att högerklicka på det namn som motsvarar din Bluetooth-enhet i datorn och välja att uppdatera den. Oftast heter Bluetooth-enheten exempelvis såsom på bilden nedanför (Intel Wireless Bluetooth). Andra vanliga namn är Generic Bluetooth Adapter och Microsoft Bluetooth Enumerator. Är du osäker på vad din Bluetooth-enhet faktiskt heter skadar det inte att uppdatera drivrutinerna för samtliga enheter i listan.
3. Välj därefter Sök automatiskt efter uppdaterad drivrutinsprogramvara för din valda enhet och följ anvisningarna för att uppdatera drivrutinerna till den senaste versionen.
4. Det är mycket möjligt att guiden menar att de bästa drivrutinerna redan är installerade, något som i regel stämmer. Alternativt att det inte går att installera några drivrutiner alls och få bort ett eventuellt utropstecken på det sättet. Gå i sådant fall vidare och testa det sista steget!
3. Reparera skadade systemfiler för Bluetooth med Systemfilsgranskaren (detta löste mitt problem)
Windows 10 innehåller ett spännande verktyg kallat Systemfilsgranskaren. Detta används dels för att lösa problem med Windows-funktioner som inte fungerar ordentligt (såsom drivrutiner) eller om Windows exempelvis kraschar vid upprepade tillfällen. Vad Systemfilsgranskaren gör är att scanna datorn efter grundläggande systemfiler i Windows 10. Verktyget kontrollerar sedan både att alla filer existerar, finns där de ska samt att de är hela och fungerar som de bör göra.
Skulle något fel hittas eller någon fil saknas reparerar verktyget de skadade eller borttagna filerna. Microsoft har själva en egen guide för hur Systemfilsgranskaren används, men jag tänkte att jag ändå går igenom processen även här.
1. Systemfilsgranskaren körs inte som ett vanligt Windows-program utan istället i den så kallade Kommandotolken. För att starta Kommandotolken klickar du på Sök-symbolen bredvid Start-menyn och skriver cmd (1). Högerklicka på Kommandotolken och välj Kör som administratör (2). Svara Ja på meddelandet som frågar om du tillåter att den här appen får göra ändringar på enheten.
2. Kopiera och klistra nu in nedanstående textsnutt i Kommandotolken och tryck Enter. Processen kan ta några minuter att slutföra. När det står 100% följt av The operation completed successfully är det dags att gå vidare.
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
3. Kopiera och klistra sedan in nästa kodsnutt i Kommandotolken och tryck återigen Enter. Systemfilsgranskaren börjar nu leta efter skadade eller borttagna filer och återställer påträffade felaktigheter automatiskt. Även denna process kan ta några minuter att slutföra.
sfc /scannow
4. När genomsökningen är färdig berättar Kommandotolken vad den eventuellt hittat för felaktigheter samt vad som reparerats. Förhoppningsvis syns något i stil med nedanstående meddelande, vilket indikerar att trasiga filer hittats och reparerats.
5. Starta avslutningsvis om datorn för att färdigställa reparationsprocessen. Med lite tur går det nu att göra om steg 1 och ansluta din Bluetooth-enhet till datorn problemfritt.
Skulle du ändå inte få det att fungera är du självklart välkommen att dela med dig av processen i kommentarerna, så ska vi försöka hjälpa till!
Hej och tack för väldigt bra tips! Jag är glad att jag hittade hit. Jag har köpt Bluetooth in ear hörlurar BTE-310 på NetOnNet. Tanken var att använda dem till min desktop ASUS x64 med Windows 10, men jag får det inte att fungera. Datorn är cirka 2½ år gammal.
Jag är ganska datorvan, men det här är första gången jag försöker använda någon typ av Bluetooth-enhet. Jag har gått igenom dina tips med kommandetolken och svaret efter scanning där är: ” Windows Resource Protection did not find any integrity violations”.
Jag har laddat hörlurarna i PCn:s USB på framsidan. Varje gång jag under inställningar och ”bluetooth och andra enheter” försöker lägga till en enhet under det första alternativet så misslyckas det. Det kommer ju upp en svart ruta där man väljer. När jag har klickat på alternativ 1 så börjar en sökning, men den sökningen håller på i evighet och ingenting hittas. Det kommer inte upp något alternativ som jag kan klicka på och välja. Vid det laget lyser inte längre någon lampa på hörlurarna.
Jag har flera gånger försökt uppdatera drivrutiner, men det blir hela tiden med svaret att de bästa drivrutinerna redan är valda. Jag känner mig väldigt vilsen och börjar både ledsna och tröttna. Jag hade ingen aning om att det skulle vara krångligt att komma igång med det här. Det stör mig när jag inte vet vad felet är, att jag inte förstår vad jag själv har gjort för fel! Din site har jag i alla fall sparat som bokmärke. :-)
Hej! Tack för de fina orden, men vad irriterande att det inte fungerar! Svårt att säga om felet ligger i datorn eller hörlurarna. Har du testat att följa instruktionsmanualen för att sätta dem i parningsläge (finns här)?
1. Slå på hörlurarna och placera dem i närheten av den Bluetooth-aktiverade enhet.
2. Tryck och håll knappen Flerfunktionsknapp intryckt i 2 sekunder för att aktivera parningsläget, LED indikatorn blinkar snabbt i rött och blått.
Annars låter det ju som att det inte är några drivrutinsfel åtminstone. Har du något exakt modellnamn på datorn? Och vad händer om du försöker koppla hörlurarna till exempelvis en smartphone (om du har möjlighet att testa det)?
// Christoffer, enkelteknik.se
Hej igen och tack för ditt svar!
Jag har gått igenom din sida noga och testat många alternativ. Jag har även läst på Microsoft-sidor. Ingenting har löst problemet. Min dator hittar INTE enheten. Den hittar ingen Bluetooth-enhet överhuvudtaget. Jag har gjort som du skriver med enheten, men när datorn sedan söker så hittas ingenting. Det kommer aldrig upp någon lista med olika namn som jag kan välja emellan. Det förblir bara tomt.
Under ”Alla inställningar” i datorn med Windows 10 kan man ju gå till väldigt många sidor. Bluetooth finns med på många ställen. Jag hittar Bluetooth i Enhetshanteraren, men ingenting med namn på en riktig enhet.
Jag har sökt efter modellnamnet för datorn. Det här är information från när jag köpte den. ASUS M32CD-K-NR034T.
Min mobil är en Samsung Galaxy A40, köpt i maj förra året. Den hittade omedelbart de trådlösa hörlurarna plus ett par andra förslag/alternativ. :-) (Som inte är hörlurar.) Jag har inte kopplat ihop mobil + hörlurar ännu. Måste hämta andan och tänka lite. De här enkla ska vara till datorn och jag hade tänkt köpa mera avancerade trådlösa till min TV (har skickat efter en transmitter för TV:n, en Nedis Bluetooth Transmitter).
Kanske kopplar jag ihop mobilen och de här enkla för att se hur det fungerar och man ska ju kunna koppla in två enheter. Men jag måste helt enkelt få trådlösa hörlurar att fungera med datorn! Det går inte att jobba vid datorn med kablar som är i vägen hela tiden.
Hälsningar
Marie
Hej! Ja datorn ska ju utan problem kunna koppla upp sig via Bluetooth till andra enheter och fungerar sökningen (även om inget hittas) _borde_ det ju inte vara några problem med drivrutiner eller liknande heller.
Det ska dock sägas att det faktiskt finns vissa Bluetooth-hörlurar som helt enkelt inte fungerar med Windows. Vilket är dumt utan motstycke, men tyvärr sant. Dock tycker jag ändå att hörlurarna borde dyka upp när du ställer dem i parningsläge och söker efter Bluetooth-enheter.
Har du kollat efter i datorns BIOS om det kanske är så att Bluetooth-funktionaliteten är avstängd? För att komma in i BIOS stänger du av datorn och startar den därefter. Så snart du släppt startknappen trycker du upprepade gånger på (antingen) Delete– eller F2-tangenten (ibland kan det även vara F8 eller F9) tills du ser BIOS-menyerna. Leta här efter någon form av inställningar för Bluetooth.
Det är i princip det jag kan komma på. Annars, beroende av vart du köpt datorn och hur gammal den är, kanske det är möjligt att få någon form av support från inköpsstället kring vad som skulle kunna vara galet.
// Christoffer, enkelteknik.se
Hej Chrisoffer
Jag har fått nått knas med mitt Bluetooth efter att ett ”proffs” har tittat på den i ett annat fel.
När jag försöker att ansluta en redan kopplad pryl så får jsg ett meddelande om att det gr inte och det går heller inte att ta bort objektet. Jag får ett meddelande ”Det fungerar inte.”
Jag har hela din process med Kommandotolken (administratör)
Det gick nästan bra fram till verifikatondelen då det stannade på 16%
Beginning verification phase of system scan.
Verification 16% complete.
Windows Resource Protection could not perform the requested operation.
Jag har kört den 2 ggr
Kul när det strular efter en timma.
Kan man göra nått?
Jag bootar får jag se vad som händer.
Någonstanns såg jag att man skulle starta i Felssäkert läge
Hej! Vad knepigt, framförallt att det inte går att ta bort/glömma redan kopplade prylar. Det är nog oavsett inte alls någon dum idé att köra Systemfilsgranskaren i felsäkert läge för att se om det gör någon skillnad!
Ett annat alternativ att testa vore ju kanske att helt avinstallera Bluetooth-kontroller-enheten från datorn (välj Avinstallera under Steg 2.2 i texten ovanför). Och därefter låta Windows själv installera den på nytt genom att bara starta om datorn och låta Windows söka efter ny maskinvara.
// Christoffer, enkelteknik.se
Hej! Tack för tydlig hjälp! Tyvärr funkade det inte för mig. Mina airpods slutade funka att ansluta efter att någon tekniker bytt moderkort på min dator. men de vägrar åtgärda för de ”supportar inte externa enheter” :( Jag kan, som någon ovan, inte heller ta bort enheten. Jag har felsökt bluetooth och då stod det att fel åtgärdats och jag har gjort kommandotolkgrejen enligt din instruktion, vilket också fungerade. Men går ändå inte att varken ansluta eller ta bort lurarna :(
Hej! Det var knepigt. Hur är det med andra Bluetooth-enheter, fungerar de som de ska? Är det så att inga Bluetooth-enheter fungerar ska det ju garanterat åtgärdas på garantin. Har du testat att helt avinstallera Bluetooth-enhetens drivrutiner och därefter starta om datorn och låta Windows installera dem igen? Du gör detta via Enhetshanteraren (högerklicka på Bluetooth-enheten och välj ”Avinstallera”). Jag är dock, lite som du också verkar vara, inne på att något blivit galet när de bytte moderkortet. Lite beroende på vilken dator det handlar om finns ju till och med möjligheten att Bluetooth-modulen helt enkelt glömts att flyttats med från de tidigare moderkortet till det nya och inte ens existerar (men då ska som sagt inget som har med Bluetooth att göra fungera).