Spotify får nu radera gratiskonton som blockerar reklam

Gillar du artikeln? Stöd sajten med en Swish om du vill.

Det senaste

Recension: Dreame Z10 Station – Dags att se upp, Dyson

En av de tråkigaste sakerna med Dysons populära skaftdammsugare är att de många gånger skapar ett litet rökmoln när man tömmer dem. Något sådant är det inte tal om med Dreames Z10 Station.

Bestäm var skärmbilder ska sparas i macOS

Skärmbild, skärmavbildning, print screen, screenshot, skärmdump. Kärt barn har många namn. Men varför i hela världen ska alla sparas på skrivbordet? Så bestämmer du själv var dina skärmbilder ska placeras.

I den senaste uppdateringen av sitt användaravtal lägger Spotify till möjligheten för dem själva att helt radera gratiskonton där blockering av reklam upptäcks.

Att använda Spotifys gratiskonton för att lyssna på musik är förenat med vissa begränsningar gällande både uppspelning samt att man som användare då och då får lyssna på en reklamsnutt mellan låtar.

En del användare av gratistjänsten uppskattar dock inte reklamen och har därför kringgått denna genom att använda så kallade adblockers (reklamblockerare) i form av appar och program skapade för just detta ändamål. Spotify har sedan en tid varnat och stängt av användare som använder denna typ av program då det strider mot företagets användaravtal.

Nya regler för gratistjänsten

I den senaste uppdatering av ovanstående användaravtal har Spotify tagit steget ännu lite längre och skrivit in att de numera, utan förvarning, har rätt att radera konton där någon form av reklamblockerare används. Detta skriver bland andra The Verge.

Spotify har enligt dem själva under en lång tid arbetat fram flertalet mjukvaror och andra tjänster avsedda att fånga upp blockering av reklam och modifiering av den faktiska mjukvaran för uppspelning. Intentionen verkar också vara att fortsätta detta arbete. Något som inte känns helt ologiskt då reklamen ändå inbringar en hel del pengar. Pengar som man får anta används för att hålla tjänsten vid liv.

2 miljoner användare blockerar reklamen

Spotify har uppgivit att de har ungefär 120 miljoner användare av gratistjänsten. Av dessa är det strax över 2 procent som använder någon form av reklamblockerare. I kontrast till detta hade Spotify i november förra året cirka 87 miljoner betalande användare.

Använder du själv Spotify idag? Vad har du för tankar kring reklamen i programmet? Dela gärna med dig av dina funderingar!

Utvalda produkt- och återförsäljarlänkar i vissa av artiklarna på enkelteknik.se är affiliate-länkar. När ett köp, inom en viss tid, görs via en eller flera av dessa länkar erhåller sajten en mindre provisionsdel på köpesumman. Läs mer.

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here

Du kanske även gillar

Det senaste

Recension: Dreame Z10 Station – Dags att se upp, Dyson

En av de tråkigaste sakerna med Dysons populära skaftdammsugare är att de många gånger skapar ett litet rökmoln när man tömmer dem. Något sådant är det inte tal om med Dreames Z10 Station.

Bestäm var skärmbilder ska sparas i macOS

Skärmbild, skärmavbildning, print screen, screenshot, skärmdump. Kärt barn har många namn. Men varför i hela världen ska alla sparas på skrivbordet? Så bestämmer du själv var dina skärmbilder ska placeras.

Hur lämnar jag uppgifter om Skattehemvist i Google AdSense?

Om du använder AdSense antingen för YouTube eller för att visa annonser på din webbsida kommer du förr eller senare behöva bevisa din så kallade skattehemvist. Vad är då det och hur gör man?

Lägg till fler Favoriter i Finders sidofält i macOS

Från början är det en ganska liten skara källor som går att nå via sidofältet i Finder i macOS. Tack och lov går det snabbt att själva bestämma exakt vilka genvägar som ska synas och vilka som inte ska det.