I den senaste uppdateringen av sitt användaravtal lägger Spotify till möjligheten för dem själva att helt radera gratiskonton där blockering av reklam upptäcks.
Att använda Spotifys gratiskonton för att lyssna på musik är förenat med vissa begränsningar gällande både uppspelning samt att man som användare då och då får lyssna på en reklamsnutt mellan låtar.
En del användare av gratistjänsten uppskattar dock inte reklamen och har därför kringgått denna genom att använda så kallade adblockers (reklamblockerare) i form av appar och program skapade för just detta ändamål. Spotify har sedan en tid varnat och stängt av användare som använder denna typ av program då det strider mot företagets användaravtal.
Nya regler för gratistjänsten
I den senaste uppdatering av ovanstående användaravtal har Spotify tagit steget ännu lite längre och skrivit in att de numera, utan förvarning, har rätt att radera konton där någon form av reklamblockerare används. Detta skriver bland andra The Verge.
Spotify har enligt dem själva under en lång tid arbetat fram flertalet mjukvaror och andra tjänster avsedda att fånga upp blockering av reklam och modifiering av den faktiska mjukvaran för uppspelning. Intentionen verkar också vara att fortsätta detta arbete. Något som inte känns helt ologiskt då reklamen ändå inbringar en hel del pengar. Pengar som man får anta används för att hålla tjänsten vid liv.
2 miljoner användare blockerar reklamen
Spotify har uppgivit att de har ungefär 120 miljoner användare av gratistjänsten. Av dessa är det strax över 2 procent som använder någon form av reklamblockerare. I kontrast till detta hade Spotify i november förra året cirka 87 miljoner betalande användare.
Använder du själv Spotify idag? Vad har du för tankar kring reklamen i programmet? Dela gärna med dig av dina funderingar!