Sonos och HAY gör färgglada Sonos One-högtalare

0
1197
HAY Limited Edition Sonoes One - Lanseras i september
Våra artiklar innehåller annonslänkar [Varför?]

Det danska designmärket HAY och högtalarföretaget Sonos inleder nu ett samarbete för att skapa en kollektion av färgglada Sonos One-högtalare. Lanseringen är planerad till efter sommaren 2018.

- Annons -

Sonos är, enligt egen utsago, verkligen inte helt värdelösa när det gäller att på egen väg skapa kvalitativ design. Dock väljer de nu att ta ett ännu större kliv in i formgivningsvärlden då de inleder ett samarbete med det danska designmärket HAY.

Samarbetet består av en exklusiv kollektion färgglada Sonos One-högtalare. Färgerna speglar HAYs designprofil och högtalarna i kollektionen kommer lanseras i färgerna gul, grön och röd. Något som får anses gå relativt väl hand i hand med Sonos eget svartvita tema.

Invändigt kommer de färgglada högtalarna dock inte skilja sig mot de vanliga varianterna utan högtalarelement och funktioner kommer vara desamma. Priserna för respektive högtalare i färgkollektionen kommer ligga på 2.799 kr. Alltså några hundralappar över det nuvarande priset på 2.449 kr för en Sonos One.

Sonos One - HAY Limited Edition - Högtalare - Färgglada
HAY Limited Edition Sonos One släpps i färgerna rött, gult och grönt.

Lanseringen av HAY Limited Edition Sonos One är satt till september i år och högtalarna kommer gå att köpa via sonos.com, utvalda flaggskeppsbutiker i New York, London och Berlin samt på HAY House i Köpenhamn.

Mette Hay, medgrundare till HAY, säger följande i pressmeddelandet som skickats ut kring samarbetet:

Ljud spelar en så viktig roll inom arkitektur och hur man upplever sitt liv hemma. Trots det hade vi inte lyckats hitta högtalare som vi ville ha hemma förrän vi upptäckte Sonos. Vi fascinerades av Sonos filosofi om ljudarkitektur, deras synsätt när det gäller modern design och sofistikerade tillverkningsmetoder – värderingar som båda företagen delar. 

För mig är färg ett av de viktigaste verktygen i designprocessen, och det var väldigt viktigt att vi inte bara skapade en färgskala som såg vacker ut. Färger kan gömma sig helt eller erbjuda kontraster – genom att ta fram fler färger skapar man större inverkan och möjlighet att blanda föremål i hemmet. Dessa högtalare förtjänar att ses som möbler: starka, oberoende föremål som smälter in eller märks – funktionella tillbehör för alla rum som passar olika behov och olika utrymmen”.

HAY Limited Edition Sonos One premiärvisas just nu på Salone de Mobile-mässan i Milano och lanseringen är som sagt satt till september månad 2018.

Ta gärna en titt på vår recension av Sonos One för mer information om själva högtalaren. Du hittar testet här!

Relaterat innehåll

Lämna ett svar

Please enter your comment!
Please enter your name here