Recension: Vi testar Sonos One – Är det dags att uppgradera?

0
2890
Sonos One - Recension - Play 1-utmanare
Våra artiklar innehåller annonslänkar [Varför?]

Sonos har precis lanserat sin nya röststyrda högtalare Sonos One. Ska du låta dina PLAY 1 spela vidare eller är det One som gäller från och med nu?

- Annons -

För dig som inte känner till Sonos sedan tidigare är de kortfattat ett Kalifornien-baserat företag som producerar högtalare med fokus på användarvänlighet och multiroom. Alltså högtalare som är lätta att koppla samman och som låter dig spela upp musik i ett eller flera olika rum. Högtalarna pratar med varandra via Wi-Fi (eller nätverkskabel) och styrs genom Sonos egen app (som finns tillgänglig för iOS och Android). Det går även att använda t.ex. Spotify för att direkt styra vilken musik som spelas.

Minstingen i Sonos serie av högtalare kallas PLAY 1. En extremt kompetent högtalare med rejält och mycket bra ljud för sin storlek. Den nya Sonos One ser i mångt och mycket ut nästan exakt som PLAY 1. Ett par skillnader finns dock mellan de båda högtalarna. Dels skiljer de sig åt utseendemässigt då One har touch-knappar på ovansidan, jämfört med de fysiska knapparna hos PLAY 1. Den största skillnaden finns dock på insidan där One huserar en mikrofon samt stöd för röststyrning. Tanken är helt enkelt att du ska kunna be din Sonos One spela en viss typ av musik i ett visst rum genom att bara använda rösten.

Sonos One - Play 1 - Jämförelse - Recension
Sonos One längst fram. Bakom syns den svarta och vita PLAY 1. Skillnaden mellan de olika modellerna är, bortsett från färgen, hyfsat minimal.

Det tråkiga i sammanhanget är att röststyrningsfunktionerna ännu inte är tillgängliga för oss i Sverige, något som gjort att vi helt enkelt inte kunnat testa hur det hela faktiskt fungerar. Enligt Sonos kommer röststyrningsfunktionerna komma igång någon gång under 2018. Något exakt datum ges dock inte. Än så länge kan personer i USA, Storbritannien och Tyskland styra sina Sonos-högtalare genom röststyrningsassistenten Amazon Alexa. Något datum för när Alexa kommer lanseras i Sverige finns däremot inte heller i nuläget.

Sonos One kommer även stödja Apples AirPlay 2 som tillåter röststyrning samt Google Assistant. Vilken av de tre teknikerna som kommer till SonosSverige först är också (tyvärr) oklart i dagsläget. Vi kommer givetvis göra ett uppdaterat test så snart vi får möjlighet att använda röststyrningsfunktionerna.

- Annons -

Sonos One: Den nya PLAY 1

Vad vi dock kan testa redan idag är hur Sonos One står sig mot den äldre PLAY 1. Byggkvalitén är som vanligt på topp när det gäller Sonos. Till och med förpackningen känns gedigen och ordentlig. Ljudmässigt är det dock inga större skillnader mellan de båda högtalarna och Sonos One har i princip exakt samma ljudprofil som PLAY 1. Vilket inte är något negativt då PLAY 1 som sagt är en extremt välproducerad högtalare.

Sonos One - Play 1 - Baksida - Recension
Skruvfästet på baksidan av PLAY 1 har på One ersatts av en synkroniseringsknapp för att snabbt och enkelt koppla in högtalaren till ditt nätverk.

Inkopplingen är precis lika enkel som med vilken Sonos-högtalare som helst och är fixad på någon minut. Efter det står högtalaren till förfogande att antingen spela upp musik själv eller tillsammans med andra Sonos-högtalare inom samma nätverk. Själva uppspelningen och synkningen av musiken mellan olika rum fungerar, precis som tidigare, perfekt. Ingen fördröjning eller annat upplevs och One skapar en lika bra ljudbild när man rör sig från högtalare till högtalare som de övriga deltagarna i Sonos sortiment. En något tråkig detalj i sammanhanget är dock att det inte går att skapa ett stereopar av en PLAY 1 och en One då högtalarna mjukvarumässigt skiljer sig åt.

Sonos One - Top - Touch-knappar
De nya touch-kontrollerna fungerar fint och reagerar precis som man tror de ska. Notera även Mikrofon-symbolen högst upp som tyvärr ännu inte fyller någon funktion hos oss i Sverige.

Ljudet och användning

Sonos är, precis som Sonos alltid varit, inte för alla men perfekt för vissa. Sonos One har varken Bluetooth, AUX-ingång eller inbyggt batteri. Är du däremot ute efter fasta, nätverksanslutna högtalare med bra ljud kan du knappast hamna fel med Sonos. Det må låta klyschigt, men det bara fungerar. Så är även fallet med One.

De nya touch-kontrollerna lämnar inget att klaga på, även om de fysiska knapparna hos PLAY 1 fungerar precis lika bra. I övrigt finns det egentligen inga större skillnader mellan One och PLAY 1. De låter lika bra, med extremt bra bastryck kombinerat med tydligt och rent ljud. De är i princip exakt lika stora. De finns i svart eller vitt och (bäst av allt) de kostar lika mycket (2 448 kronor). Vi håller bara tummarna att röststyrningen kickar in snart.

- Annons -

Relaterat innehåll

Lämna ett svar