Svar till: Hjälp med att välja Wi-Fi nätverk (router)

Hem Nätverk & Trådlöst Hjälp med att välja Wi-Fi nätverk (router) Svar till: Hjälp med att välja Wi-Fi nätverk (router)

Christoffer
Keymaster

Hej Fredrik! Jag har själv kört just Orbi ett tag nu och har väl både positiva och negativa erfarenheter. Använder deras AX4200 RBK752 som jag testade här och täckning samt hastighet är bra. Mesh-delen fungerar också riktigt bra tycker jag. Däremot ställer jag mig som sagt ganska frågande till Netgears support.

Om jag personligen skulle investera i ett nytt Wi-Fi-system i nuläget skulle det troligen bli någon variant från Ubiquiti. Framförallt har jag varit inne på Amplifi HD, som fått överlag väldigt bra recensioner.

Ubiquiti har även sin Dream Machine-router om man vill gå upp lite ytterligare. Här finns det dock inga inbyggda mesh-möjligheter, utan då är det kablar som behöver dras till så kallade accesspunkter för att bredda ut nätverket ytterligare. En lösning som är lite mindre smidigt, men som (vad jag läst mig till) ska fungera mer stabilt. Just Dream Machine verkar dock ha fått lite mer ris jämfört med Amplifi HD-systemet.

Som sagt, detta är bara lite spekulationer från min sida :-) Det finns ju (på gott och ont) nästan för många tillverkare och varianter att välja på. Personligen har jag dock aldrig blivit riktigt nöjd på alla punkter med någon av de vanliga konsumentroutrarna (Asus, TP-link, Netgear etc.). Därav var jag sugen på just Ubiquitis, som istället brukar användas av de ”som har lite mer koll på nätverk” :-D

Som en parantes skulle gärna se att Apple lanserade en uppföljare till sin gamla AirPort Extreme som faktiskt är den router som varit allra mest stabil för min del, men där saknas istället många andra funktioner och täckningen är sådär.

Nya artiklar