Svar till: CD till NAS m omslag och hög kvalitet – snabbt

Hem Ljud & Bild CD till NAS m omslag och hög kvalitet – snabbt Svar till: CD till NAS m omslag och hög kvalitet – snabbt

Christoffer
Keymaster

Hej! Tack så mycket för den fina feedbacken för det första, vad roligt att höra!

Nu var det ett tag sedan jag sysslande med digitalisering av CD-skivor men det verkar vara lite av en djungel med olika programvaror och valmöjligheter beroende på om du vill ha maximal kvalitet och storleken på filerna inte spelar någon som helst roll eller om du vill ha så bra kvalitet som möjligt men med en hyfsad filstorlek.

För komprimeringen skulle jag nog ta en titt på Flac-formatet som bibehåller all ljudkvalitet samtidigt som filerna ändå blir lite mindre än att bara ”rippa” alla skivor till rena wav-filer. Se t.ex. denna guide.

Sen är det ju som du skriver en ganska omständlig process att rippa CD-skivor, det tar sin tid :-/ Även omslag och annat verkar vara en process att få tag i, lyckas inte hitta några program som kan göra allt automatiskt (Rippa, namnge filerna, hämta covers) utan det verkar vara steg för steg. Just omslag är ju också en sådan sak som är lite svår ibland då det (så vitt jag vet) finns en del copyright-problem med att bara lägga ut omslag som man vill. Discogs verkar vara en av de mer kompletta databaserna för omslag vad jag kan hitta.

När det gäller NAS skulle jag nog slå ett slag för programmet Plex som låter dig strömma både filmer, serier och i detta fall, musik. Programmet fixar även att automatiskt hämta omslag och annan information kring inlagda filer. Jag använder personligen en Synology DS218+ (mitt test finns att läsa här) där jag just använder Plex för att strömma filmer och serier till enheter i hemmet. Nu har jag bara testat lite snabbt med musikfiler, men även det verkar fungera riktigt bra. Så det kanske kunde vara något att titta närmare på :-)

Hoppas du fått lite tips bland mitt babblande åtminstone!

Nya artiklar