Svar till: Framtidens nät (Telia)

Hem Övrigt Framtidens nät (Telia) Svar till: Framtidens nät (Telia)

Christoffer
Keymaster

Hej! Insåg att detta svar kommer extremt sent. Förstår jag det rätt att Telia alltså stänger ned telenätet där du bor och att de rekommenderar att köra mobilt bredband istället?

I sådant fall skulle jag säga att det förmodligen kan fungera bra, däremot förutsatt att det också finns bra 4G-täckning där du bor. Däremot kan det finnas lite andra begränsningar i t.ex. hur mycket data som får överföras per månad etc. beroende på vilket abonnemang man har. Här kan det vara värt att även höra runt med andra leverantörer då Telia inte har förtur att leverera mobilt bredband någonstans, utan detta kan alla leverantörer erbjuda. Det är även en del skillnader på vilken täckning de olika operatörerna har på olika platser. Så även detta kan vara bra att höra sig för om.

Angående utrustning så är det i regel ett SIM-kort som sätts i en vanlig router som behövs. Alla andra saker (datorer, telefoner, etc.) använder sedan nätverket som skickas ut av routern. Just TV via mobilnätet har jag ingen erfarenhet av själv, men det är möjligt att Telia har specifika lösningar för detta. Men där skulle jag nog höra direkt med dem kring vad som finns och hur det fungerar.

Nya artiklar