Svar till: Ska man uppdatera till Windows 11?
Hem › Datorer › Ska man uppdatera till Windows 11? › Svar till: Ska man uppdatera till Windows 11?
Hej!
Rent tekniskt _ska_ inte Windows 11 vara mer resurskrävande och sega ned datorn mer än Windows 10. Så utifrån det tänker man ju att det inte ska vara några konstigheter att uppgradera. Sen ska man väl alltid ta information som denna med en nya salt. Jag har bara testat Windows 11 lite kort själv faktiskt, men inte på en dator som tidigare kört Windows 10. Så även om det kändes ungefär liknande som 10 betyder det ju inte att prestandan är _exakt_ densamma.
Läser man vad andra skriver verkar det vara lite olika. Men några extrema prestandaförluster verkar det väldigt sällan vara tal om. Vilket ändå får anses lite positivt.
Däremot kommer ju uppdateringar, nya funktioner och framförallt säkerhetsuppdateringar lanseras till Windows 10 många, många år framöver. Framförallt då många datorer inte kan uppgradera till Windows 11. Då främst på grund av att de nya säkerhetsaspekterna i operativsystemet kräver vissa komponenter i datorn som inte alla datorer har. Min vanliga desktop-dator som är cirka fem år gammal saknar tillexempel det inbyggda säkerhetschippet som krävs för att ens kunna installera Windows 11.
Personligen ser jag ingen som helst panik i att uppgradera alla datorer till Windows 11. Känner du dig nöjd med Windows 10 och det fungerar bra som det gör är det inget fel i att fortsätta använda det. Precis som du skriver dyker ju nya funktioner och buggfixar upp även till 11:an så att det kanske (och troligen) är ett ännu bättre operativsystem när man väl väljer att uppgradera framöver.