Svar till: Micro-SD-kort från telefon går inte att öppna på datorn
Hem › Övrigt › Micro-SD-kort från telefon går inte att öppna på datorn › Svar till: Micro-SD-kort från telefon går inte att öppna på datorn
Hej! Du har till att börja med gjort helt rätt i att _inte_ formatera kortet. Min gissning är att minneskortet, när det satt i telefonen, användes i ett läge för så kallad ”delad lagring”. Alltså att det, såsom telefonen ser det, blir en del av telefonens interna lagringsminne och utökar detta. Istället för att vara en helt fristående lagring. Detta gör att en dator eller annan telefon inte alls förstår hur kortet är formaterat och då istället vill formatera om det.
Jag skulle testa att använda t.ex. gratisprogrammet Recuva för att söka igenom minneskortet via en dator. Förhoppningsvis kan programmet med lätthet hitta alla faktiska filer, varpå du sedan kan återställa dem till valfri mapp i datorn. Detta förutsätter visserligen att datorn tilldelar minneskortet en enhetsbokstav så att det blir sökbart via Recuva. Men det är åtminstone det första jag skulle rekommendera att testa.
Jag skrev en guide kring hur Recuva fungerar för en tid sedan. Du hittar den här: https://www.enkelteknik.se/aterskapa-fa-tillbaka-raderade-bilder-och-filer-usb-harddisk-windows
Den har några år på nacken men tillvägagångssättet är i stort detsamma fortfarande.