Svar till: Flytta filer (exFAT mot Mac OS Extended)
Hem › Datorer › Flytta filer (exFAT mot Mac OS Extended) › Svar till: Flytta filer (exFAT mot Mac OS Extended)
Nu har jag inte gjort några egna tester här, men det verkar faktiskt som att det kan skilja lite mellan de båda formaten när det kommer till överföringshastigheter. ExFAT är konstruerat för att hjälpa till med att just fungera med flera olika plattformar och fungerar bra för externa hårddiskar där man måste ansluta dem till PC/Mac om vartannat.
Om du endast använder disken med macOS skulle jag alla dagar i veckan däremot rekommendera att köra med macOS Extended på disken då formatet både innehåller betydligt fler säkerhetsfunktioner för att minska risken för förstörd data om den skulle vara på väg att gå sönder. Samtidigt som formatet är utvecklat för maximal prestanda på just Apple-datorer.
Dock ska jag även tillägga att jag inte hittat några faktiska tester på vilket av de båda formaten som faktiskt har bäst överföringshastigheter, mer än forumtrådar där många verkar vittna om att exFAT ibland uppvisar lägre överföringshastigheter jämfört med macOS Extended. Så hur det _faktiskt_ förhåller sig är jag inte riktigt hundra på.
Personligen har jag inte noterat några extrema skillnader de gånger jag kört en exFAT-disk jämfört med en macOS Extended. Däremot har jag ju då inte uttryckligen verkligen letat efter några heller.