Svar till: Virus Mac?

Hem Datorer Virus Mac? Svar till: Virus Mac?

Christoffer
Keymaster

Hej! Vad kul att guiden kom till nytta :-) Men tråkigt att en formatering inte löste problemet.

Jag skulle tro att det inte handlar om ett virus. Snarare låter det som att datorns grafikkort håller på att ge upp. Något som i regel börjar med att underliga artefakter/färgmönster visar sig på skärmen. Det kan även vara andra delar av datorn som börjar ge upp, t.ex. internminnet. Om du känner att du vill ge det ett försök skulle jag rekommendera att följa denna guide och se om det blir någon skillnad om du tar ut ett av de (troligen) två internminnena och bara kör med ett. Löser det inte problemet skulle jag testa att skifta dem och köra bara med det andra. För att utesluta att det inte är något av internminnena som orsakar problemen.

Skulle det ändå vara grafikkortet som strular kan det givetvis vara värt att höra med närmaste auktoriserade Apple-återförsäljare vad det skulle kosta med felsökning och utbyte av grafikkortet. Min gissning är att det inte är helt gratis, men det skadar aldrig att höra sig för.

Ledsen för ett tråkigt svar. Men från min egen erfarenhet har det i regel alltid varit grafikkortsrelaterade problem när saker som dessa börjar ske med datorn.

Nya artiklar