Svar till: Formatera en hårddisk för att fungera för mac
Hem › Datorer › Formatera en hårddisk för att fungera för mac › Svar till: Formatera en hårddisk för att fungera för mac
Jag skulle inte tro att disken är trasig på något sätt. Snarare är det macOS som ibland är väldigt känsligt för just exFAT. En lösning verkar kunna vara att göra en reparation av hårddisken i på Mac-datorn. För att göra detta gör du följande (OBS: innan du gör detta rekommenderar jag dock att du har en kopia av allt på hårddisken sparat, utifall något skulle gå galet):
1. Börja med att öppna Terminalen genom att söka efter Terminal (förstoringsglaset högst upp till höger på skärmen som standard).
2. Skriv därefter diskutil list och tryck Enter.
3. Datorn listar nu alla inkopplade hårddiskar. Leta upp den hårddisk du försöker formatera (den bör heta t.ex. disk2, disk3 eller liknande). (Var extremt noga med att du väljer rätt hårddisk!).
4. Skriv nu sudo fsck_exfat -d diskNUMMER (ersätt NUMMER med numret på din hårddisk) och tryck Enter.
5. När du får frågan ”Main boot region needs to be updated. Yes/No?” skriver du Yes och trycker Enter.
Som sagt, om du inte har filerna från hårddisken kvar på din väns dator skulle jag rekommendera att kopiera över dem dit igen innan du testar detta.
Håller tummarna att det fungerar!