Sidor ser konstiga ut eller laddas inte in alls ibland
Hem › Nätverk & Trådlöst › Sidor ser konstiga ut eller laddas inte in alls ibland
- Detta ämne har 2 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast för 5 år, 8 månader sedan av Fråga via e-post.
-
FörfattareInlägg
-
Fråga via e-postGäst
Hej. Jag vänder mig till er med dessa frågor eftersom jag inte finner någon annan att vända mig till. Hoppas det är ok?
Så här är det:
Jag har ingen aning om varför detta dyker upp vid sökning eller då jag vill öppna en bokmärkt sida. Har försökt få hjälp via Microsoft utan resultat. Detta problem dök upp helt nyligen och efter att ha installerat om win 10 trodda jag att det skulle försvinna men icke.
Är det ett virus? Eller, kan det ha något att göra med att vårt bostadsområde uppgraderas till snabbare bredband? Detta tog sin början ungefär samtidigt som detta dök upp.
Men jag tycker det är konstigt vad det än är. Och än konstigare är det att ett fåtal bokmärken har funkat hela tiden. T ex swehockey. Dit länkas jag utan problem. I övrigt dyker detta upp och innebär att jag måste klicka uppdatera för att komma rätt. Inte på ”skitsidan” utan webbläsaren.
Och ibland kommer en sida upp som ser mer eller mindre ut som sidor kunde göra på 90-talet. Se skärmbilden nedan.
ChristofferKeymasterHej,
Spännande fråga. Vid en första anblick skulle jag inte tro att det är fråga om något virus, snarare verkar det som att något då och då blockerar sajter och stilmallar att laddas (vilket gör att det ser ut som sidorna är från tidigt 90-tal).
Det första jag skulle rekommendera att testa är att försöka isolera vart problemet faktiskt sitter. Uppstår detta även på andra datorer i hushållet? Testa även att installera en annan webbläsare och se om problemet dyker upp även här. Jag skulle rekommendera Google Chrome (kan laddas ned gratis här: https://www.google.com/chrome)
Om problemet inte finns i Google Chrome skulle jag rekommendera att du återställer Microsoft Edge-webbläsare genom att göra följande:
1. Klicka på de tre prickarna högst upp till höger och välj Inställningar.
2. Välj Välj vad du vill Radera under Radera Webbdata.
3. Kryssa för samtliga alternativ och klicka på Radera.
4. Stäng nu Microsoft Edge och starta därefter om datorn.Om ovanstående inte löser problemen eller om de även uppstår i Google Chrome är mitt nästa förslag att testa att temporärt avaktivera ditt antivirusprogram om du använder något sådant. Bara för att utesluta att programmet av misstag inte blockerar vissa sidor eller funktioner från att köras.
Problemet kan även, som du skriver, ligga i att ni uppgraderats till snabbare bredband. Om du har en router installerat skulle jag rekommendera att göra en omstart av denna. Om inte det heller löser problemet kan det vara värt att göra en återställning av routern då de inställningar som i nuläget (och som kanske sparats i samband med den tidigare hastigheten) behöver uppdateras. Detta bör göras automatiskt, men ibland kan gamla inställningar ligga kvar och spöka och ställa till problem som detta.
Är du osäker på hur du återställer routern (och då även eventuella lösenord för trådlösa nätverk etc.) kan det vara en idé att kontakta leverantören av routern eller bredbandet för att se till att det görs på rätt sätt.
Skulle inte heller detta lösa problemet och om det uppkommer på flera datorer än den du använder just nu skulle jag tag kontakt med leverantören av bredbandet och höra vad de har för tips för att lösa det.
// Christoffer, enkelteknik.se
Fråga via e-postGästTack för responsen och tipset om routern. Du skrev: ”en återställning av routern då de inställningar som i nuläget (och som kanske sparats i samband med den tidigare hastigheten) behöver uppdateras”. Där fanns problemet!
Till saken hör att jag råkat få 2 olika routrar av modellen Tecnicholor av ComHem varav den ena legat i skåpet i 7-8 år. För ett par månader sedan bytte jag till den i skåpet och fick ordning på Tevens wireless nummer och nätverk som krånglade och därmed också uppkopplingen mot nätet.
Det var som om teven behövde ”rena siffror” på nåt vis. Jag vet inte, oteknisk som jag är, så spekulerar jag naturligtvis här nu. . . Men länge och väl så fungerade det hela.
Ända tills nu i början av mars då de härjade igång med uppgraderingen, och i det sammanhanget börjar alltså problemet.Tipset om återställning av routern innebar helt enkelt att jag bytte tillbaka till den första som jag använt.
Och med de inställningar som tydligen redan fanns där, och som (nu?) förmodligen uppdaterade sig automatiskt (som du skrev att de borde) så verkar hela systemet ha hostat upp sig och rullar som tåget. Får se hur länge det håller.
-
FörfattareInlägg