Laddning av elbil under körning
- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 9 månader sedan av
Christoffer.
-
FörfattareInlägg
-
lennart olsson
Gästhej,tänker byta till elbil,då är min fråga,installera en generator som drivs ev exvis hjulen
sedan en converter som gör om till växelström,hur stor blir laddkapasiteten om generatorn ger ca 100 amp
(jag vet att evihetsmaskinen inte finns)kommer det att löna sig något,bör ju kunna ladda med högre
ampertal än hemma i uttaget,tacksam för hjälp.Christoffer
KeymasterHej! Nu är jag inte alls särskilt hemma på fysikberäkningar av den här sorten så ta mitt svar med en stor nypa salt :-) Min gissning är dock att det förmodligen inte blir någon vinning över huvud taget då kraften som krävs för att spinna generatorn drar ur strömmen från bilens huvudbatteri i minst samma takt som den laddar upp en annat (eller samma batteri, om man lyckas koppla det så).
Det enda jag personligen har att jämföra med är ju den ökade belastningen som uppstår när man exempelvis använder en dynamo för lyset på en cykel, och så vitt jag läst mig till i min egen jakt på just evighetsmaskiner :-D kommer även den bästa generatorn aldrig kunna generera mer ström än vad det tar att driva den.
Ser man dock till att generatorn endast nyttjas i exempelvis nedförsbackar eller används för att sakna ned bilen vid en inbromsning genereras ju däremot mer energi än vad som görs av med. Däremot tror jag (utan att ens ha kört en elbil) att detta redan är implementerat i de flesta el- och elhybrider, just för att ladda upp batteriet under körning.
-
FörfattareInlägg