Svar till: Windos 10 krasch.

Hem Datorer Windos 10 krasch. Svar till: Windos 10 krasch.

Christoffer
Keymaster

Den var inte helt lätt. De flesta trådar ang. likande problem verkar peka på att något faktiskt är galet med någon hårdvarukomponent. Processorer brukar sällan strula så länge det inte handlar om överhettning. Och har du inte installerat om processorn nyligen tror jag inte den är boven.

Minnen däremot är en typisk komponent som lätt framkallar allehanda typer av blåskärmar när de börjar gå sönder. Jag skulle nog först testa med att kolla om minnena är OK eller inte. Jag brukar använda mig av programmet Memtest. Du hittar det här: http://www.memtest.org/#downiso

Klicka på Download – Auto-installer for USB Key (nästan högst upp av nedladdningarna). Du behöver sedan ett tomt USB-minne som du installerar programmet på. Starta därefter om datorn med USB-minnet inkopplat. Förmodligen startar datorn nu direkt från USB-minnet. Följ därefter instruktionerna för att testa minnena, kör gärna testet ett tag för att låta det söka igenom så mycket av minnena som möjligt. Om du har fler än en minnessticka i datorn är det rekommenderat att testa dem separat då det är mycket möjligt att endast en av dem strular.

// Christoffer, enkelteknik.se

Nya artiklar