Svar till: Storlek vs lagringskapacitet mellan SSD-enheter och USB-minnen?

Hem Datorer Storlek vs lagringskapacitet mellan SSD-enheter och USB-minnen? Svar till: Storlek vs lagringskapacitet mellan SSD-enheter och USB-minnen?

Christoffer
Keymaster

Jag skulle gissa att det har mycket med hur de fysiska hårdvarustandarderna ser ut. Från början var ju t.ex. alla interna SSD-hårddiskar lika stora som 2.5 tums mekaniska hårddiskar. Just för att de fysiskt skulle passa bra i datorchassina. Själva innehållet i disken var dock betydligt mindre, rent fysiskt, än vad själva hårddisken var utåt.

Numera finns det ju även andra format av SSD-hårddiskar för internet bruk, där de endast består av själva elektroniken som utgör hårddisken. T.ex. hårddiskar i M.2-formatet, såsom denna.

Så min gissning är att det har mest med etablerade storleksstandarder att göra. Däremot finns det ju ingen teknisk begränsning att göra t.ex. en pytteliten extern SSD-hårddisk. Vilket också existerar, men då kostar de i regel lite mer än vad de större varianterna gör.

Så ett profiteringsintresse finns det således troligtvis också. Även i den mån att det säkert kan vara farligt att ta ut svängarna för mycket i design då konsumenterna kanske är ”vana” vid att en extern hårddisk ska se ut på ett visst sätt. Men nu spekulerar jag mest :-)

Nya artiklar