Svar till: Dela min mobila/wifi hotspot

Hem Nätverk & Trådlöst Dela min mobila/wifi hotspot Svar till: Dela min mobila/wifi hotspot

Christoffer
Keymaster

Hej! Intressant fråga. Tekniskt sett skulle jag säga ja, men det är inte alltid helt enkelt. Om personen du delar Wi-Fi-nätverk med har den tekniska kunskapen går det mesta att ta få fram gällande andra enheter som finns på samma nätverk. Det är ju av den anledningen många rekommenderar att man ska vara extremt försiktigt när man utnyttjar exempelvis publika och öppna Wi-Fi-nätverk.

Sen minskar givetvis möjligheterna för andra personer att se vad man gör via nätverket om man använder t.ex. program som krypterar data och liknande (typ, VPN-tjänster etc.).

Handlar det om två vanliga använder, utan särskild teknisk kunskap, skulle jag säga att cookies och liknande inte är något man i regel når från den ena enheten till den andra. Däremot använder ju båda enheterna (som du är inne på) samma IP-adress utåt sett (alltså mot Internet). Detta gör framförallt att reklam som baseras på den ena enhetens surfvanor också dyker upp på den andra enheten. Söker du efter släpkärror kommer den andra personens dator/mobil garanterat också börja visa reklam för släpkärror :-)

Nya artiklar