Svar till: Avgöra prestanda på datorkomponenter

Hem Spel Avgöra prestanda på datorkomponenter Svar till: Avgöra prestanda på datorkomponenter

Christoffer
Keymaster

Hej,

Det var en spännande fråga. Utan någon som helst bakgrundskunskap om hur någon av komponenterna du menar är det givetvis svårt att gissa sig till något, framförallt då en högre siffra inte alltid betyder en bättre i dessa sammanhang. Om vi däremot utgår från att man har någorlunda kunskap om komponenterna skulle jag säga följande (utifrån vad jag har i huvudet just nu).

Processorn: Desto fler kärnor och desto högre klockfrekvens desto snabbare processor. Detta är dock inte alltid sant och beror på fler faktorer där t.ex. tillverkningsteknik är en. En processor byggd på 32nm-teknik (nanometer) har till exempel färre funktioner och optimeringar jämfört med en processor som är byggd med 22nm-teknik. Vilket gör att 32nm-processorn troligen (men absolut inte alltid beroende på de övriga specifikationerna) är sämre än 22nm-processorn.

RAM: Desto högre minnesmängd och högre klockfrekvens minnet har, desto mer klarar det av.

Hårddisk: Här spelar nog tekniken in mest. En hårddisk utan rörliga delar (SSD) är alltid (så vitt jag vet) snabbare än en mekanisk hårddisk. Efter detta är det ju läs- och skrivhastigheterna man får titta på för att få fram ett så bra svar som möjligt.

Här finns lite mer läsning (som visserligen är några år gammal, men ändå känns aktuell).

Nya artiklar