Svar till: Macbook avaktiverad – frågar efter kod

Hem Datorer Macbook avaktiverad – frågar efter kod Svar till: Macbook avaktiverad – frågar efter kod

Christoffer
Keymaster

Hej! Så vitt jag kan läsa mig till är denna kod en så kallad firmware-kod och _kan_ tydligen komma sig av att någon fått tillgång till ditt Apple ID och därefter satt ett lösenord på datorn i fråga (som man själv kan göra via t.ex. ”Hitta min iPhone”. Det står lite om det här: https://discussions.apple.com/thread/8027076. Det första jag skulle rekommendera är att byta lösenord på ditt Apple-ID bara för att vara helt på den säkra sidan.

Syns det någon e-post-adress eller liknande i anslutning till kod-fönstret? Annars verkar det inte vara helt lätt att komma runt detta. Dock ska det gå, men är någorlunda avancerat och tydligen väldigt avhängt vilken modell du har (se t.ex. denna länk). Det verkar som att certifierade Apple-affärer ska kunna hjälpa till med detta (förmodligen mot en avgift). Dock kan jag tänka mig att du på något vis måste kunna bevisa att datorn är din (uppvisande att kvitto eller liknande). Vilket kanske är svårt om datorn har några år på nacken och dessutom är köpt begagnat. Men det skadar nog oavsett inte att höra med dem!

Nya artiklar