Svar till: Säkerhetskopierar med TM

Hem Datorer Säkerhetskopierar med TM Svar till: Säkerhetskopierar med TM

Christoffer
Keymaster

Hej! Jag har aldrig stött på detta meddelande själv. Dock var det extremt kryptiskt! Efter en hel del googlande vet jag inte riktigt om jag heller blivit något klokare. Nyare Apple-datorer (som har Apples T2-chip och som är formaterade i APFS-formatet) krypterar automatiskt all information som sparas på dem. Därför verkar alla kopior som görs från dessa datorer automatiskt bli krypterade.

Så vitt jag förstår betyder meddelandet dock inte att kopian blir helt öppen för alla att läsa, utan snarare att själva hårddisken till vilken kopieringen görs inte är krypterad. Däremot verkar det som att säkerhetskopian ändå fortfarande är krypterad när den kopierats.

Det verkar dock finnas extremt lite faktisk information om detta ”felmeddelande”. Lite mer dyker upp om man söker på den engelska motsvarigheten (Back up not encrypted: Time Machine is backing up an encrypted disk to an unencrypted disk). Däremot är de flesta svaren precis lika förvirrande även här.

Ska försöka se om jag kan hitta lite mer information kring detta. Återkommer i sådant fall så snart jag fått fatt i något mer konkret!

Nya artiklar