Svar till: Windows 10 – rädda filer
Hem › Datorer › Windows 10 – rädda filer › Svar till: Windows 10 – rädda filer
Jag tror i ärlighetens namn inte att den svarta skärmen beror på en felaktig hårddisk (sen kanske hårddisken har problem också, men det borde inte orsaka att installationen inte startar). Jag är nästan helt övertygat om att inställningen finns i BIOS.
Om du tittar under Advanced i BIOS. Finns det en inställning som heter Chipset Features (eller liknande)? Om alternativt finns att stänga av en funktion som kallas Intel VT-d (beskrivs här) så kan det vara ett försök att stänga av denna funktion.
Är skärmen helt svart eller är det ett litet blinkande streck uppe till vänster? Om skärmen faktiskt blir helt svart skulle jag testa att koppla in skärmen i den andra skärmkontakten på datorns baksida. Jag gissar att den är inkopplad i kontakten längst ned (om datorn ser ut som bilderna här). Detta är ju grafikkortet. Testa att koppla in skärmkontakten direkt på någon av moderkortets kontakter (de högst upp, vertikala).
I och med att endast grundläggande drivrutiner används under installationen skulle detta kunna vara problemet då installationen faktiskt startar, men att den startar på fel skärmkontakt, så att säga :-)
Om inte heller det fungerar skulle jag se testa att se om det finns någon möjlighet att exempelvis stänga av datorns interna grafikkort (det som är inbyggd i moderkortet) via BIOS och se om det gör någon skillnad.
Håller tummarna att skärmtricket kan göra susen dock!