Undrar du hur man tar bort konto-eller kreditkortsinformation helt och hållet från ett Apple-ID så inte du (eller någon annan) kan spendera dina pengar? Så gör du!
Trött på att dina barn (eller kanske du själv!) handlar för mycket appar och annat via ditt Apple-ID? Att ta bort betalningsmöjligheterna för ett Apple-ID och att endast hålla sig till gratis-appar är inte särskilt knepigt. Följ instruktionerna här nedanför för att se hur du gör!
Om du inte har ett Apple-ID eller vill skapa ett helt nytt utan att ange någon information om konto- eller kreditkort går även det att åstadkomma hur enkelt som helst. Vi går igenom hur du gör i vår artikel för just detta. Du hittar den här.
Ta bort konto- och kreditkorts-information från ett Apple-ID
1. Börja med att via din iPhone eller iPad navigera till Inställningar följt av iTunes Store och App Store. Klicka därefter på ditt Apple-ID (högst upp) och välj Visa Apple-ID.
2. Välj därefter alternativet Betalningsinformation. Under Betalningsmetod finns sedan de olika alternativen för betalningar via ditt Apple-ID. Välj här helt enkelt det nedersta alternativet, Inget. Din tidigare konto- eller kreditkortsinformation raderas sedan så snart du trycker på Klar.
Om du inte kan välja Inget som Betalningsmetod
1. Om du mot förmodan inte kan se alternativet Inget i listan beror det förmodligen på att du prenumererar på någon tjänst eller app (t.ex. Netflix eller Spotify). För att dubbelkolla detta navigerar du återigen till Inställningar > iTunes Store och App Store. Peka på ditt Apple-ID och välj Visa Apple-ID.
2. Peka nu på Hantera under Prenumerationer för att se dina aktuella prenumerationer. Under detaljinformationen kan du sedan peka på Automatisk förnyelse för att stänga av automatisk förnyelse av dina prenumerationer. Du kan även peka direkt på en av dina prenumerationer för att få reda på mer information och oftast även avsluta prenumerationen direkt om du önskar.
3. Går det fortfarande inte att välja Inget i listan över betalningsalternativ kan det även vara så att du har en tidigare betalning av en app eller liknande som inte gått igenom. För att kontrollera detta behöver du använda dig av en dator med iTunes installerat. Har du inte iTunes på datorn hämtar du det gratis direkt från Apple.
4. Öppna iTunes och logga in med ditt Apple-ID om du inte redan är inloggad. Klicka därefter på Konto i huvudmenyn och välj Visa mitt konto. Fyll i ditt lösenord och klicka sedan på Visa konto.
5. Scrolla nedåt tills du kommer till avsnittet Köphistorik. Klicka här på Visa alla. Det kan ta några sekunder att ladda köphistoriken.
6. Här ser du direkt dina senaste inköp och nedladdningar som gjorts via ditt Apple-ID. Kontrollera om det finns något som inte stämmer överens med vad du faktiskt laddat ned eller om det finns några köp som är obetalda. Du gör detta genom att klicka på de små, grå pilarna bredvid respektive artikel.
7. Om du stöter på några felaktigheter som du inte kan lösa själv rekommenderas att du tar kontakt direkt med Apple-supporten via Apples supportsidor för iTunes. Välj Apple-ID följt av Köp, fakturering och inlösen. Följ därefter instruktionerna.
8. Förhoppningsvis kan du efter detta välja Inget i listan över betalningsalternativ.
Dela gärna med dig i kommentarerna om du ändå inte får det att fungera så ska vi försöka hjälpa till att lösa problemen!