Windows 10 – rädda filer

Hem Datorer Windows 10 – rädda filer

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11661 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej, min dotters stationära PC Lenovo Erazer X310, kraschade för snart ett år sedan (maj 2018), troligen när den stora uppdateringen (1803) av Windows 10 kom. Nu när jag startar den så fryser den vid Lenovo logotypen och Windows kommer aldrig upp.
    Kan nämna att när hon köpte datorn så var det Windows 8.1 installerat, och jag installera direkt in Windows 10.

    Hon har inte tagit backup på sina fotografier och Adobe illustrator- och indesign filer och dessa vill hon ju givetvis ha ut.

    Jag har tagit ut båda hårddiskarna (en 2,5 tum SSD på 256GB och en 3,5 tum SSD på 1000GB) och har köpt ett hårddiskkabinett och stoppa in via Usb i en bärbar dator och även i en gammal Vista dator (stationär). Jag kan se innehållet delvis och att det innehåller ganska mycket med filer och mappar när jag väljer ”egenskaper”, men jag kan ändå inte se dem.

    Så jag vet inte hur jag ska kunna kopiera dessa? Kan jag kopiera mappen ”documents” eller mappen med användarnamnet ändå fast inga filer och mappar syns

    Jag har skrivit på Microsoft support sida och det sista tipset jag fått där är att jag ska hålla inne på/av knappen i 10 sekunder några gånger tills man kommer in i winRE och sedan göra en återställning där välja ”behåll mina filer”, men jag har inte vågat göra det än.
    Jag skulle ju vilja rädda filerna innan jag provar att återställa Windows 10.

    #11715 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Om du tagit ut båda hårddiskarna ur datorn borde det inte vara några konstigheter att se innehållet och alla filerna för att sedan kopiera dem till ”Vista-datorn”. Detta känns helt rätt väg att gå tycker jag.

    Syns alltså inga filer någonstans? En tanke är ju annars att filerna kanske låg sparade på datorns skrivbord istället för i Dokument-mapparna. I detta fall kan du testa att (på någon av hårddiskarna) navigera till Användare > (ANVÄNDARNAMN) > Skrivbord. Finns det några filer där?

    #11718 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej,

    jag har provat den lilla hårddisken på Vista datorn igen, via kabinetten med usb kabel. Under ”användaren” finns det 9 objekt: Desktop, Documents, Download, Music, Pictures, Saved Games, Favoriter, Länkar, Sökningar. Men när jag klickar på de två första så är dessa tomma.
    Men när jag högerklickar på ”användaren” och väljer ”egenskaper” så står det att den innehåller 61433 filer, 7441 mappar på 16GB, och att dessa är skapade den 16 maj 2018, 16:41:04
    Så fotografierna och filerna borde ju finnas kvar, eller…

    Måste jag installera in båda hårdiskarna i Vista datorn fysiskt istället eller kan jag köpa en till kabinett med usb?

    Jag har skärmbilder om du vill se dessa?

    #11719 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Du ska inte behöva installera hårddiskarna fysiskt i datorn för att se informationen utan en USB-kabinett ska fungera alldeles utmärkt.

    Kan det vara så att filerna på något sätt blivit så kallade dolda filer? Vi har en guide för hur man visar dolda filer i Windows 10, så vitt jag vet var tillvägagångssättet hyfsat likartat även i Vista. Jag skulle börja att testa detta! Du hittar instruktionerna här: https://www.enkelteknik.se/visa-dolda-filer-och-mappar-i-windows-10

    #11722 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej igen,

    jag testade att bocka i ”visa dolda filer och mappar”, och då kom det upp en dold mapp som heter ”AppData” och den innehöll massor med mappar och filer, men där kan jag inte hitta något som är min dotters fotografier eller illustrationer, då jag kolla igen lite snabbt. Det kom även upp en mapp som heter videos men den var tom.

    Jag ska kolla den stora hårddisken som jag tycker logiskt sett borde vara den som alla filer ligger på, eftersom att båda hårddiskarna satt i datorn när hon köpte den. Och den stora är på 1000GB medans den lilla som jag nu tittat på är bara 256GB. Jag antar ju att själva operativsystemet Windows 10 tar en del plats också, eller… Jag kan se att hon har en hel del program och spel installerade också, då det var en ”gamer data” hon köpte, och satt och spelade på i huvudsak, och jag trodde hon hade lagt över sina fotografier till den externa hårddisken, men det hade hon inte hunnit göra, fast hon hade den inkopplad hela tiden.

    #11724 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej, det kan ju vara så att endast hårddisken på 256 GB användes, medan den andra bara användes av Windows för att spara diverse systemfiler och liknande på. Finns det några bilder under Användare > (ANVÄNDARNAMN) > Skrivbord på 256 GB-hårddisken? Alternativt under Användare > (ANVÄNDARNAMN) > Skrivbord > Bilder?

    #11757 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej, igen

    Nej det syns inget alls under Desktop eller Documents och under Pictures finns bara 12 bilder som troligen är exempelbilder och inte min dotters bilder.

    Jag har nu även provat att kolla den stora hårddisken, och den innehåller 25 GB, och jag kan inte se något där heller som är min dotters fotografier och illustrationer. Tre mappar: Lenovo, msdownld.tmp och MSOCache.

    #11758 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej igen! Det låter riktigt underligt. Dock kan det ibland uppstå situationer där data finns kvar även om den av någon anledning inte visas. Jag skulle rekommendera att scanna båda hårddiskarna med programmet Recuva såsom vi går igenom i denna guide: https://www.enkelteknik.se/aterskapa-fa-tillbaka-raderade-bilder-och-filer-usb-harddisk-windows

    Om det fortfarande finns bilder på hårddiskarna (vilket ju verkar vara fallet) borde Recuva kunna hitta dem utan problem. Håller tummarna att det kan hjälpa.

    #11784 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej,

    jag installera Recuva på Vista PCn. Och nu har jag skannat av den stora hårddisken. Längst ner så står det: [J:] NTFS, 907 GB, Cluster size: 4096. File record size: 1024. Found 496 file(s) in 18 hour 25 minutes 48 seconds. Det ser ut som att fotografierna finns med och dessutom en massa mp3 filer, både från kameran (113 filer) och musik för övrigt, men dessa tror jag inte hon behöver ha kvar då det är en hel del. Nu är problemet att Vista PC bara har 347 gb ledigt på hårddisken, så dessa filer även om jag bara tar det som jag antar är fotografier och filmer från kameran så lär de ta mer plats än så. Hur gör jag då? Kan jag ta en lite i taget och bränna ner det på dvd skivor? Måste jag skanna om igen med Recova för att spara ner resten?

    Hoppas du kan svara snart.

    #11786 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej, okej! Men då verkar det ju åtminstone som något hittades iallafall. Jag tror inte att bara bilderna tar upp ens i närheten av 347 GB. Om du har 347 GB ledigt på hårddisken (vilket är ganska mycket!) och det är 113 bildfiler som hittats så kommer det garanterat att få plats :-)

    Jag skulle till och med tro att även de totalt 496 stycken filerna som hittades kommer få plats utan några som helst problem. Jag skulle återskapa samtliga!

    #11789 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej, det visade sig att det var filer från ett raderat spel enligt min dotter. Den lilla hårddisken har jag också sökt igenom idag, och det fanns inget av hennes fotografier heller utan allt verkar bara vara systemfiler när uppdateringen av windows 10 kraschade. (Recuva var bra då man ju kunde se bilden på en del filer direkt, såg jag.) Hon ska ha .jpg och .mp4 filer från sina kameror och dessa i mappar.
    Nu är frågan: Kan jag komma åt återställningspunkten om det nu fanns någon sådan, om jag stoppar i hårdiskarna igen eller försämrar jag chansen att få tag i fotografierna. Eller har du något annat förslag?
    Att lämna till ett företag som söker igenom hårddisken antar jag att de plockar sönder den i mindre bitar och sedan kan man inte använda hårddisken igen, eller?

    #11791 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Okej, det känns jättekonstigt att inga av de faktiska bildfilerna hittas och inte heller med hjälp av Recuva som brukar komma åt det mesta.

    Försökte söka lite på din fråga angående att komma åt en återställningspunkt från en annan dator. Det känns rent spontant som att det borde gå, men jag lyckas tyvärr inte hitta något tillvägagångssätt för det. Så länge du inte sparar någon ny information på någon av hårddiskarna bör du kunna komma åt det mesta som finns eller funnits sparade på dem.

    Du skulle ju kunna testa något av de andra programmen som finns länkade längst ned i Recuva-guiden och se om de hittar mera saker.

    Jag har inte personligen lämnat in något för återskapande av data, dock tror jag inte att de behöver ta isär hårddiskarna på något sätt, utan så länge de fortfarande fungerar bör mycket gå att rädda genom vanlig inkoppling. Dock skulle jag verkligen rekommendera något av de andra programmet först och om du väljer att lämna in diskarna för återskapande av data var noga med att kontrollera vad priset är först. Data-återskapning är annars en sådan klassisk sak som många gånger är extremt dyrt om ett professionellt företag ska göra den.

    #11800 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej,
    Jag testade och köpte licensen till DiskDigger ($14.99) och betalade 145.30 sek via Paypal, då det i tid och otid kom upp att man skulle skriva in licensnumret. Nu står det Tack! I programmet, som man inte ens behövde installera i datorn (Vista) utan man kör det via .exe-filen. Jag skannade den lilla primära hårddisken, och sedan valde jag att den skulle visa både raderade och de filer som finns. Sedan kunde jag välja att den visa bara bilder. Programmet är delvis på svenska, så det var enkelt, och det fanns även där ett förhandsgranskningsfönster. Jag fann alla (hoppas jag) min dotters fotografier från hennes systemkameror och även hennes filmer från Canon G16 kameran. Jag har även funnit hennes illustrationer som hon ritat i datorn. Allt låg under ”\Windows.Old\Users\Caroline\Pictures\” Jag har dock inte funnit det som hon hade lagt på skrivbordet och inte om hon hade några Word dokument. Men jag ska fortsätta att söka. Jag har sparat över allt till hennes externa hårddisk. Jag förstår att företag tar betalt då det tar ganska många timmar att göra detta, speciellt då hon hade minst 3355 bilder från ena kameran, och då även RAW-filer. (Jag har även kollat några bilder och filmer och de ser ut att vara hela.)
    (Jag uppfattar att bilderna inte var raderade utan var sparade automatiskt i den mappen som jag nämnde ovan, när uppdateringen kraschade.)
    Nu funderar jag, när jag har letat klar, att sätta tillbaka hårddiskarna i den kraschade Lenovo datorn där de satt, (jag ska skanna av den sekundära stora hårddisken också). Och sedan göra återställningen som jag fick rådet av Microsoft (som jag nämnde tidigare), där de beskrev att jag ska sätta på och stänga av datorn tre gånger vid logotypen och då ska Återställningsmiljön (WinRe) tydligen komma upp på skärmen.

    #11802 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Vad härligt att det börjar ordna upp sig. Det låter ju inte alls som en dum idé att försöka göra återställningen enligt de instruktioner du fått tidigare. Förhoppningsvis kommer ni åt filerna då också och att inget raderas. Men även om det skulle vara så att något nu går galet verkar det ju som att du ändå fått fatt i det viktigaste.

    Snyggt jobbat får jag ändå säga :-)

    #11979 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej igen, jag har provat nu ett flertalet gånger att stänga av datorn vid Lenovo logotypen men WinRe (Återställningsmiljön) kommer inte upp. Enligt datorns bruksanvisningen står det om F1 och F2.
    F1 fungerar och jag kommer in i ”Lenovo BIOS Setup utility”, det står att man ska kunna ändra startläge genom att välja ”Startup” och ”Boot Priority”, men det går inte att välja.
    F2 skulle man komma in i ”Lenovo Rescue System” och där välja ”OneKey Recovery” men då ska en systemåterställning skriva över allt på datorn. Man ska även kunna välja ”Installera program och drivrutiner”, men F2 fungerar inte.

    Jag har även provat andra olika tangenter. F12 kommer jag först till en meny som är blå med texten ”Startup Device Menu” och där är Sata 1 Samsung, ”Windows Boot Manager” markerad, men jag tog pil ner till ”Enter Setup” och då kom jag in i BIOS igen. Jag har inte vågat provat att trycka Enter vid Windows Boot Manager, eller vet du om det kan vara samma sak som F2?
    Kan nämna att jag tror att ”OneKey Recovery” ligger på den stora hårddisken, och den syntes inte när jag tryckte på F12.

    Jag har även provat tangenterna F8, Del och Esc, men inget händer på dessa. Fläktar snurrar och tangentbordet och musen lyser.

    Har du något annat råd?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 42 totalt)
Svar till: Svar #11784 i Windows 10 – rädda filer
Information om dig:



Nya artiklar