Windows 10 – rädda filer

Hem Datorer Windows 10 – rädda filer

Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #12076 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej, detta som du beskrev gick inte heller, inget händer bara en svart skärm. http://waneleha.se/LenovoErazerX310/

    #12078 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Ah, vad trist :-/ Som du skriver i länken kan det vara värt att testa att ta ut CMOS-batteriet. Detta gör att alla BIOS-inställningar (och den inbyggda klockan) ställs om till standardinställningarna.

    Jag tror som sagt att felet ligger någonstans i BIOS. Att datorn inte låter Windows-installationen starta på rätt sätt av någon anledning. Dock känns det som vi gått igenom alla alternativ jag kan komma på. Önskar jag kunde komma på något mer bra tips.

    Ska försöka söka runt lite och återkommer om jag stöter på något mer tips! Uppdatera annars gärna om du kommer vidare på något sätt!

    #12110 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Jag chattade med Lenovo supporten, och prova med att återställa BIOS under Exit fliken men det blev ingen skillnad, och fick till svar att det är ett hårdvarufel troligen på den primära hårddisken. Eftersom att det inte finns någon garanti på datorn så kunde dem inte hjälpa mig mer. De mena att jag kunde kontakta Microsoft efter en USBsticka att felsöka med eller ett färdigt Recovery-verktyg, vilket jag tycker är konstigt egentligen då Lenovo borde hålla med det. Sedan antar jag att det är typ samma sak som USB-minne med att ladda ner MediaCreationTool. De tyckte även att jag skulle skicka iväg datorn till tekniker men då skulle jag få ett kostnadförslag, då känns det som att det kanske är enklare att köpa en ny hårddisk, fast då är frågan hur man då gör med Operartiv systemet.

    #12140 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Jag tror i ärlighetens namn inte att den svarta skärmen beror på en felaktig hårddisk (sen kanske hårddisken har problem också, men det borde inte orsaka att installationen inte startar). Jag är nästan helt övertygat om att inställningen finns i BIOS.

    Om du tittar under Advanced i BIOS. Finns det en inställning som heter Chipset Features (eller liknande)? Om alternativt finns att stänga av en funktion som kallas Intel VT-d (beskrivs här) så kan det vara ett försök att stänga av denna funktion.

    Är skärmen helt svart eller är det ett litet blinkande streck uppe till vänster? Om skärmen faktiskt blir helt svart skulle jag testa att koppla in skärmen i den andra skärmkontakten på datorns baksida. Jag gissar att den är inkopplad i kontakten längst ned (om datorn ser ut som bilderna här). Detta är ju grafikkortet. Testa att koppla in skärmkontakten direkt på någon av moderkortets kontakter (de högst upp, vertikala).

    I och med att endast grundläggande drivrutiner används under installationen skulle detta kunna vara problemet då installationen faktiskt startar, men att den startar på fel skärmkontakt, så att säga :-)

    Om inte heller det fungerar skulle jag se testa att se om det finns någon möjlighet att exempelvis stänga av datorns interna grafikkort (det som är inbyggd i moderkortet) via BIOS och se om det gör någon skillnad.

    Håller tummarna att skärmtricket kan göra susen dock!

    #12142 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej,

    det satt ett svart gummi plastskydd över VGA-uttaget på det interna grafikkortet. Jag tog bort det och testa att sätta i skärmen i den, och starta datorn. Då hände inget alls, skärmen var helt svart, ingen Lenovo logotyp så jag stängde av datorn. (Jag kan nämna att jag hade en skärm med HDMI kabel inkopplad innan, då det finns ett sånt uttag på det separata grafikkortet, men nu prova jag med en annan skärm med VGA sladd.)

    Skärmen har aldrig varit i helt svart läge med ett litet blinkande streck uppe till vänster. Både tangentbord och mus är trådade, och dessa sitter i. Skärmen har antingen bara Lenovo logotyp eller så är den helt svart.

    Jag gick in i BIOS – Advanced, och försökte hitta något som likna det som du beskriver, men jag är osäker på om det är rad tre som du menar, så jag ändrade inget där.

    Jag har lagt till bilder på min webbsida: http://waneleha.se/LenovoErazerX310/ Bild 14 och bild 15.

    #12165 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hm, det finns ju alltid en möjlighet att datorn växlar till det interna grafikkortet när själva installationen startar då de drivrutiner som då laddas in ibland endast tillåter enklaste möjligaste grafikinställningar. En sak att testa här är ju att helt enkelt flytta skärmsladden till den andra grafikkortskontakten när skärmen blir svart.

    Jag tror inte något av alternativen under ”Advanced” har med inläsningen av installationen att göra är jag rädd.

    Har försökt söka runt lite mera och det finns ju (tyvärr) en mängd olika saker som kan orsaka problemet :-/ Antingen verkar det ha med BIOS att göra (och någon inställning), andra verkar helt enkelt ha monterat ut det externa grafikkortet ur datorn under installationen för att datorn ska visa bild korrekt.

    Vissa verkar ha löst det genom att formatera USB-minnet i ett annat format (t.ex. NTFS istället för FAT32), medan en del har fixat det genom att testa alla USB-portar på datorn varpå någon av dem fungerar (t.ex. kan vissa datorer ha svårt att starta installationer via USB3-portar då dessa behöver extra drivrutiner som inte alltid finns direkt i datorns BIOS).

    Önskar jag kunde komma med några fler bra lösningar på detta :-/

    #12182 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej,

    jag har lagt upp bilder på min webbsida, innehållet på usb-minnen som jag gjort efter din guide, och skrivit vilket format de är i, och vad jag tror kanske kan vara ett sista försökt till en möjlig lösning, som jag tidigare har nämnt, som jag nu har googlat mer på.
    http://waneleha.se/LenovoErazerX310/

    #12184 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Har du testat att ändra Lenovo service Engine till Disabled? Om inte skulle jag definitivt prova det först. Fixen som syns i den andra länken du inkluderar verkar ju endast ta bort filer som finns på själva hårddisken. Jag kan inte riktigt se hur dessa skulle påverka BIOS och inladdningen av Windows-installationen då datorn inte ska ha börjat läsa in filer från hårddisken så pass tidigt i startprocessen, framförallt inte om den är instruerad att starta med USB-minnet först.

    Jag hittade denna guide från Lenovo (vet inte om du redan sett den kanske): https://support.lenovo.com/us/en/solutions/ht500207 Den verkar dock inte riktigt stämma överens med layouten på BIOS i just den dator du har problem med.

    Annars är det kanske som du säger, att BIOS behöver uppdateras till den senast tillgängliga versionen, något som även nämns av Lenovo här: https://support.lenovo.com/bd/en/solutions/ht103640 Så det är möjligt att BIOS av någon anledning helt enkelt inte kan starta installationen av Windows 10 från ett USB-minne. En sak att testa är ju att, om du har möjlighet, göra en startbar DVD-skiva istället för ett USB-minne. Dock finns ju risken att inte heller det fungerar om det faktiskt är i BIOS-versionen problemet ligger :-/

    #12186 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej,
    jag gick in i BIOS och ändrade till [Disable], vid Lenovo Service Engine, sparade och stängde BIOS, och då startade datorn och nu under Lenovo-logotypen, började prickarna snurra i en cirkel som de ska göra. Datorn började installationen vid 75 %, där den kraschade för lite mer än ett år sedan, och gick upp till 100 % och startade med allt den ska när den uppdaterar till version 1803.
    Observera att jag inte hade något USB-minne i!
    Installationen fortsatte utan problem, http://waneleha.se/LenovoErazerX310/ och bilderna har jag lagt på min instagram https://www.instagram.com/p/Bx2wJeQgddm/, som den gjort med de andra datorerna.

    Så länken som jag nämnde tidigare i Lenovo forumet https://forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Desktop-Towers/Desktop-erazer-x310-stuck-logo/m-p/4085159/highlight/true#M15914 stämde alldeles utmärkt.

    (Dina länkar var inte för denna dator, och att försöka få i en Dvd/cd skiva har ju inte gått då jag inte kommer in i enheten.)
    Nu ska jag hitta hur jag uppdaterar BIOS i datorn, och det tror jag man gör enklast med att registrera datorn på Lenovos support sida. Eller så kanske det är något via Lenovo Solution Center.

    Jag funderar på att testa att ta bort Lenovo service Engine som det står i denna länk (som tidigare nämnt) https://support.lenovo.com/ve/en/product_security/lse_bios_desktop men vet inte om jag vågar då det är en .bat fil och tydligen inne i registret.

    Nu återstår ett problem och det är hur man ändrar så att ”Dokument-mappen” inte ligger på den Primära hårddisken då den endast har 20 GB ledigt, utan lägger sig på den Sekundära hårddisken.
    Jag fick något konstigt svar från Lenovo supporten om kontroll panelen, men jag tror inte de förstod vad jag menade. Som det är nu så ligger hela ”Den här datorn” i utforskaren på den Primära hårddisken och det är tomt på den sekundära.

    (Nu har jag bara min sons dator kvar att lyckas göra uppdateringen till version 1803, han har en HP och den har också två hårddiskar, fast detta är en laptop.)

    #12188 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Snyggt jobbat! :-D Underligt, men fantastiskt att det ändå löste sig så långt. Om allt verkar fungera nu ser jag ingen direkt anledning att ta bort Service Engine från hårddisken. Använder du däremot Lenovos egen .bat-fil (som länkas i texten du länkade) borde det inte vara någon fara då den endast ska göra de ändringar den är avsedd att göra.

    Såg även att du hade löst att flytta Dokument-mappen till en annan hårddisk. Antar att du gjorde det genom att klicka på ”Flytta” efter att ha gått in på mappens egenskaper?

    Oavsett, vad härligt att det verkar rulla på nu. Kul att följa processen också! :-)

    #12189 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Jag hittade på denna länken hur man skulle göra: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12425/windows-10-free-up-drive-space
    Där kunde jag välja den sekundära hårddisken, på valda mappar. Sedan antar jag att man kan föra över allt annat som man gör till den externa hårdisken. (Jag hade för övrigt lyckats rädda alla filer, med Diskdigger, det var bara en bild som var trasig som jag nu kunde spara igen.)

    #12192 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Exakt. Det var precis så jag hade för mig att det gick till :-) Ja, precis. Åtminstone för bilder, filmer och andra filer. Sen får man inte glömma att man alltid ska ha sina filer på minst två ställen för att vara säker i fallet att en av lagringsutrymmena går sönder eller liknande.

    Snyggt jobbat :-)

Visar 12 inlägg - 31 till 42 (av 42 totalt)
Svar till: Svar #12192 i Windows 10 – rädda filer
Information om dig:



Nya artiklar