Windows 10 – rädda filer

Hem Datorer Windows 10 – rädda filer

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11980 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hm, det är tyvärr lite knepigt att ge något exakt råd när man inte har datorn framför sig. Jag tror dock inte det är någon fara att testa att välja Windows Boot Manager. Programmet låter användare välja vilket operativsystem eller annan startprocess (t.ex. ett återställningsläge) man vill välja vill uppstarten av datorn. Så jag skulle tro att de bästa chanserna att hitta Lenovos inbyggda startprogram är via just Boot Manager.

    #11982 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej igen,

    jag testade att trycka Enter vid Windows Boot Manager, men inget hände mer än att skärmen blev helst svart, så jag stängde av efter en stund. Så nu vet jag inget annat alternativ, eller har du nån mer idé.
    Jag har ännu inte provat att boota datorn med ett usb-minne laddat med Windows10, men då är frågan om det bara går att reparera Windows eller om jag måste installera om windows helt och hållet? Men om det inte går att boota med usb-minnet när det inte går att ändra booten i Bios, vad gör man då?

    #11984 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Du kan faktiskt använda Windows 10-USB-minnet för att reparera den nuvarande Windows-installationen. För att göra detta kan du följa vår guide (https://www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb-minne) till Steg 4.2. Istället för att välja Installera nu väljer du Reparera datorn (längst ned till vänster).

    Följ därefter anvisningarna för att låta Windows-installationen försöka reparera datorn.

    Det är möjligt att datorn startar från USB-minnet direkt så snart du sätter i det och startar upp den. I regel går det alltid att ändra startordningen i BIOS på något sätt. Så att det inte skulle gå alls känns tack och lov inte särskilt troligt :-) Åtminstone så vitt jag känner till.

    #12007 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej igen, jag har nu provat att starta datorn med USB-minne i men inget alls händer. Jag har provat i usb-uttag både på framsidan och baksidan av datorn (stationär). Jag har även varit in i BIOS och det går inte att ändra där heller.
    (Jag laddade ner MediaCreationTool.exe förra året men det ska väll inte ha någon betydelse.)

    Jag hittade däremot något på Lenovos webbsida om att gå in och ändra någon ”säkerhetssak” i BIOS, som gäller just dotterns dator och Windows 10 uppdateringen till 1803: forums.lenovo.com/t5/Lenovo-Desktop-Towers/Desktop-erazer-x310-stuck-logo/td-p/4083885 men jag vet inte om jag vågar göra det. Vad tror du?

    #12009 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Det borde verkligen gå att ändra startordningen om det faktiskt är så att du kommer in i BIOS. Om du följer denna video (från Lenovo), ser det något liknande ut? https://support.lenovo.com/us/en/videos/vid100791

    Det är möjligt att tillvägagångssättet i tråden du länkade låser upp en del extra funktioner. Dock verkade det mer som att det var något att testa om datorn inte startade alls eller om man inte kom in i BIOS över huvud taget.

    #12010 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej, den BIOS som jag får upp ser lite annorlunda ut. Här har jag gjort en webbsida med bilder hur det ser ut för mig; http://waneleha.se/LenovoErazerX310/

    I manualen står det hur man ändrar startläget/boot mode. Att man ska välja ”Startup” och sedan ”Boot Priority”, men den går inte att välja/markera. Sedan står det att man ska välja mellan ”UEFI” och ”Legancy”. Fast detta kanske är något helt annat? För vad jag kan se i din länk så ska jag välja ”Boot mode”, men den går ju inte heller att välja/markera. Men jag kanske är helt fel?

    #12011 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Det var ambitiöst, snyggt! :-)

    Vad händer om du väljer ”Primary Boot Sequence” högst upp på den fjärde bilden i länken du skickade.

    #12012 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej igen, jag missade tydligen just ”Primary Boot Sequence”. Jag tog Enter på den nu och då fanns det ju där. Först testa jag utan USB-minnet och sedan med det i. Men jag är ändå osäker hur jag ska ändra där med + och – tangenterna. Men så kom jag på att stänga av datorn igen och starta den genom att trycka på F12 istället och då fick jag upp även USB-minnet där i ”Startup Device Menu”. Jag antar att jag där enkelt kan ta Enter på just USB-minnet och det förhoppningsvis startar? Nu har jag laddad ner den senaste versionen av ”MediaCreationTool.exe!. Jag har uppdaterat min webbsida med bilderna hur det ser ut i ”Primary Boot Sequence” och längst ner med bilden hur det ser ut i ”Startup Device Menu”.

    #12016 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Ja, precis! Det ska bara vara att trycka Enter när du ser USB-minnet såsom på den sista bilden. Installationen ska då starta och därefter ska det bara vara att följa instruktionerna (samt möjligen referera till vår guide för de olika stegen om du önskar).

    #12026 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej,

    det hände inget alls mer än att det blev en svart skärm när jag tryckte Enter vid markerat USB-minne. Jag har provat att sätta USB-minnet både i fronten och på baksidan på datorn. Så just nu känns det som att jag inte nånsin kan får igång datorn, om du inte vet nåt annat sätt.
    För att ändra inne i BIOS tvivlar jag på att det skulle fungerar eller vad tror du? Jag förstår ändå inte hur jag ska göra för att ändra där så att datorn startar från USB-minnet.

    #12027 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Men vad tråkigt att det inte fungerar :-/ Det finns flera verktyg för att skapa startbara USB-minnen så innan du ger upp skulle jag rekommendera att testa följande.

    1. Följ guiden för att installera Windows 10 tills du kommer till Steg 2.4. Välj här ISO-fil istället för USB-flashminne. Du får då istället möjligheten att ladda ner en ISO-fil (en enda fil) innehållandes Windows-10-installationen. Spara denna på valfritt ställe på datorn.

    2. Gå därefter till https://rufus.ie/ och ladda ned programmet Rufus (klicka på Rufus 3.5). Programmet ser lite halvenkelt ut, men är faktiskt extremt bra på det det är gjort för (att skapa startbara USB-minnen).

    3. Starta Rufus och klicka på Välj. Leta upp ISO-filen innehållandes Windows 10. Under Enhet väljer du ditt USB-minne (var noga med att välja rätt!). De övriga inställningarna bör du kunna låta vara som de är. Se dock till att det står MBR under Partitionsschema.

    4. Klicka därefter på Starta för att skapa USB-minnet. Försök därefter starta med USB-minnet.

    Håller tummarna att det kan fungera! Programmet har hjälpt mig många gånger när andra USB-installationsverktyg inte gjort det de ska.

    #12064 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej, nu har jag gjort som du beskrivit här ovan, (och jag antar att jag skulle ta ”Stäng” i Rufus och inte ”Starta” när den skapat klart USB-minnet). men jag har inte testat än att sätta i USB-minnet i datorn. Jag undrar först om detta gör en ren installation, eller om det kommer upp som i din guide: http://www.enkelteknik.se/installera-windows-10-fran-ett-usb-minne och att jag kan välja ”reparera nu” vid steg 4.2 som du skrev här ovan?

    Jag ska lägga upp på min webbsida, hur Rufus såg ut för mig, när Rufus var klar.

    #12065 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Helt korrekt med att välja Stäng på slutet. Det är exakt samma installation som om du använder Microsofts egna verktyg för att skapa USB-minnet. Den enda skillnaden är egentligen att den gör så datorn får flera möjligheter att känna igen USB-minnet på olika typer av datorer. Vilket kanske skulle kunna hjälpa att starta installationen då den inte verkade komma igång med Microsofts verktyg för att skapa USB-minnet.

    #12071 Svara
    Waneleha
    Gäst

    Hej igen,

    nu har jag precis satt i USB-minnet som du beskrev hur jag skulle installera med Rufus, jag har provat både på baksidan och fronten på PCn. Och jag försökte starta den via F12 och valde USB-minnet och Enter. Men det blir bara en svart skärm, som vanligt.

    Har det någon betydelse vilken version av MediaCreationTool det är? Jag gjorde nu på den senaste nerladdningen, men jag har en nerladdning från sommaren 2018 också?

    Jag tror att det är något som måste göras i BIOS ändå, eller?

    Eller har du några mera råd?

    Dottern köpte datorn på Netonnet, och de har ingen verkstad och sa att jag skulle lämna den till Alina, men jag vill gärna inte lämna in den utan kunna lösa problemet ändå. Jag har även hört med Elgiganten att man kan lämna där, men känner inte för det heller.

    Jag vet inte om jag ska prova att ringa Lenovo. Jag ringde dit under förra året och de sa att jag skulle trycka F2, och då skulle det bli en fabriksåterställning, men jag har ju provat det också men den fungerar inte. Det är bara F1 och F12 som fungerar.

    #12074 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Det ska inte ha någon betydelse vilken version av MedieCreationTool du använder. Men ja, jag tror du har helt rätt i att det är något som behöver göras i BIOS.

    Testa att gå in under Security-filken i BIOS och se om du kan stänga av en funktion kallad ”Secure boot” (eller liknande). Se om det gör någon skillnad.

    Skulle det inte bli någon skillnad så gå till Startup-fliken (låt Secure Boot vara avstängt) och välj Boot Mode (som nu borde vara upplåst och inte grått). Testa här att ändra mellan UEIF/LEgacy Boot och se om installationen startar med det ena eller det andra alternativet.

    Jag tycker det måste gå att få igång på något sätt. Och som du säger finns nästan garanterat inställningen någonstans i BIOS.

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 42 totalt)
Svar till: Svar #12009 i Windows 10 – rädda filer
Information om dig:



Nya artiklar