Warning: Illegal string offset 'font_awesome' in /home/enkeltek/enkelteknik.se/wp-content/plugins/td-composer/includes/tdc_main.php on line 398

USB-minne fungerar inte för att visa bilder på TV

Hem Ljud & Bild USB-minne fungerar inte för att visa bilder på TV

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5960 Svara
    Johanna
    Gäst

    Har ett USB-minne (16GB) som jag lagt in lite bilder på. Vill visa dessa på min TV, men TV:n säger att den inte hittar något USB-minne. En kompis sa att jag kanske behövde formatera USB-minnet till ett annat format för att det skulle kännas igen.

    Har ingen aning hur man gör detta? Har en vanlig laptop med Windows 10. Där hittas USB-minnet som det ska och jag kan lägga över bilder.

    #5961 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Din kompis har förmodligen helt rätt. Jag gissar att USB-minnet från början är i formatet NTFS och att TV:n istället vill ha FAT32 som format. För att formatera om USB-minnet sätter du det i din dator. Navigera sedan till Den här datorn och högerklicka på USB-minnet. Välj Formatera i listan. Under Filsystem väljer du sedan FAT32. Kryssa för Snabbformatering längst ned och starta sedan formateringen genom att klicka på Starta.

    OBS! Tänk på att allt på USB-minnet raderas när du formaterar det. Så se till att innehållet också finns sparat någon annanstans innan du formaterar :-)

    Kopiera nu tillbaka bilderna på USB-minnet. Förhoppningsvis hittar nu TV:n bilderna.

    #5962 Svara
    Glenn
    Gäst

    Hej

    Jag hade samma problem men det är enkelt att fixa om du
    gör såhär:

    1. Kopiera allt har på usbminnet till din hårdisk ( annars kommer det att raderas vid formateringen )

    2. Gå in i utforskaren och högerklicka på usb enheten ( Ex. G: )

    3. Välj formatera och ändra filsystem till NTFS

    4. Tryck på starta

    Klart!

    mvh Glenn

    #5963 Svara
    Glenn
    Gäst

    Fat 32 finns inte att välja i mitt win 10.
    NTFS.

    Hon har säkert ett nytt usb minne i formatet exFat

    Om tvn inte är äldre än 7-8 år så borde NTFS funka

    mvh Glenn

    #5990 Svara
    Johanna
    Gäst

    Tack för hjälpen! Testade FAT32-alternativet och nu funkar det! Passade på att även prova NTFS men då blev det samma fel att minnet inte hittades igen. TV:n är dock rätt gammal så det kan säkert vara därför då gissar jag :-) Tack för hjälpen igen!

    #11831 Svara
    Christer Holmberg
    Gäst

    Jag har ett annat problem.När jag skall visa bilderna från USB på datorn kommer dom upp 180 grader vridna.Det hjälper inte heller att rotera dom på datorn dom kommer lik f-benat upp 180 grader vridna.

    #11832 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej Christer! Jag hänger inte riktigt med om du menar att bilderna förblir vridna även när du tittar på dem via en dator, eller om det uppstår när du sätter USB-minnet i en TV och tittar på dem? Om det gäller en TV, vilket märke/modell handlar det om?

    #15153 Svara
    Forsen
    Gäst

    Tjenna allihopa jag håller på och försöker få mitt usb minne att fungera tv.n hittar inte usb minnet och usb minnet crashar om jag försöker försätta den i något annat än exfat :( Det finns att välja NTFS. Men då slutar usb-minnet att fungera tills jag formaterar det tillbaka till exFAT igen?

    Vad kan det vara för fel vad ska jag göra för att tv.n ska hitta usb minnet med mina filmer? :O

    Mvh Forsen

    #15187 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Så om du formaterar USB-minnet i FAT32 fungerar det alltså inte alls? Det låter som att något blivit galet med en partitionering någon gång i minnes liv :-) Testa att följa stegen i denna video för att formatera det som FAT32 via Kommandotolken i Windows: https://youtu.be/Wg1aVe-PxT0

    Var dock supernoga med att skriva rätt saker och rätt enhetsbokstav (som förmodligen skiljer sig i den på videon) :-)

    #21271 Svara
    Markus
    Gäst

    Har samma problem med, vill kolla film via usb på tvn, men får upp hela tiden formatet inte stöds, fast det är vanlig .avi.. testat NTFS, och FAT32 med.

    har en Samsung UE65RU7305KXXC

    #21362 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Så vitt jag kan läsa mig till ska ju den TV-modellen fixa .avi-filer. Dock kan det vara så att filen är kodad med ett så kallat codec som inte stöds av TV:n ändå (.avi kan innehålla flera olika komprimeringstyper).

    Jag skulle nog rekommendera att testa att koda om filmen till ett annat format(som t.ex. MKV), med gratisprogrammet Handbrake.

    #22633 Svara
    Lotta
    Gäst

    Kunde titta på bilerna, usb på tv en gång
    När vi skulle fortsätta, sätta i usb igen, så hittar vi inte att öppna usb filen

    #22657 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej Lotta, det låter ju riktigt underligt. Hittar ni inte USB-minnet alls i TV:ns menyer alltså? Antar att ni redan testat att ta ut och sätta in USB-minnet igen, om inte börja med att testa det. Vad händer på TV:n när ni försöker komma åt USB-minnet?

    #31856 Svara
    Lasse Andersson
    Gäst

    Går det att använda xfat i stället för fat32 till TV:n? Det går inte att formatera till fat32. däremot till xfat.
    MÅSTE det vara fat 32??

    #31858 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Det beror helt på TV:n. FAT32 är det absolut vanligaste som fungerar med i stort sett alla TV-apparater. Däremot finns det en hel del som också klarar andra format, t.ex. exfat och NTFS.

    Har du något modellnummer eller liknande på TV:n så kan jag försöka leta rätt på vilka format som stöds? I annat fall är nog det snabbaste sättet att testa att formatera ett USB-minne som just exfat och se om det hittas av TV:n. (Tänk på att allt på minnet försvinner när du formaterar)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
Svar till: Svar #5963 i USB-minne fungerar inte för att visa bilder på TV
Information om dig:



Nya artiklar