Tangentbordskrångel

Hem Datorer Tangentbordskrångel

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #21823 Svara
    Frans
    Gäst

    Hej! Jag skrev en fråga i en tråd men vet ej om den är aktuell längre. Frågan löd:

    Frans 13 oktober, 2020 at 13:56
    Hej, jag har ett fel som jag aldrig tidigare sett. När jag ska byta rad med enterknappen så får jag massa tecken innan den byter rad samt att den öppnar en kommando ruta (som man får när man högerklickar med musknappen samt ändrar läsriktning i txt dokumentet som jag provar i). Tecknen blir tillslut
    ’’’å+
    ’+-,
    Det ser ut som om jag får med ev. ett ö och ett ä med innan det byter till ’’’å

    Vad kan ha hänt?

    #21824 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Det låter ju verkligen underligt. Har försökt att söka lite mer information om det men jag lyckas inte hitta något vettigt alls. Att en kommandoruta öppnas får mig dock, möjligen felaktigt men ändå, att tänka på att någon form av virus/malware letat sig in på datorn. Har du gjort några scanningar med antivirusprogram etc.? Annars kan det vara värt att testa Steg 3 här.

    I övrigt skulle jag testa att helt radera alla tangentbordsinställningar och installera den svenska tangentbordsuppsättningen igen (genom att byta till exempelvis engelska och sedan radera och installera det svenska språket igen), via Windows-inställningar > Tid och Språk.

    #21832 Svara
    Frans
    Gäst

    Problemet uppkom när tangentbordet städades. Jag vet inte om det var spänning under den tiden… vi kollar dina steg och ser om vi får resultat.

    #21833 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Ah, mycket möjligt att det blivit någon form av kortslutning (kallas säkert något lite finare egentligen) i någon av kontaktytorna under knapparna, vilket då kanske gör att Enter-knappen startar upp någon form av kortkommando samtidigt som även de närliggande knapparna aktiveras.

    Använde ni vatten eller något annan vätska för rengöringen?

    #21878 Svara
    Frans
    Gäst

    För att lägga tangenterna i första gången. Men annats tror jag att det var en torr trasa som användes.. skulle man kunna tänka sig att det kan torka med tiden?

    #21895 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Tekniskt sett kan det absolut förvärras med tiden, men det är nog mer en gissning än en garanterad anledning.

    Hur ser det ut om ni testar tangentbordet i en annan dator, är det samma fel?

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
Svar till: Svar #21833 i Tangentbordskrångel
Information om dig:



Nya artiklar