Sälja Macbook

Hem Datorer Sälja Macbook

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29451 Svara
    Maja
    Gäst

    Jag har en Macbook Air 13 som jag köpte för två år sedan för runt 11 tusen. Jag vill nu sälja denna då jag vill byta till en annan dator. Hur går man till väga för att logga ut överallt och vara säker på allt återställs till ny? Sälja till butik eller privatperson?

    #29464 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Jag har länge gått i tankarna att skriva ihop en guide kring detta, tyvärr har det inte hunnit bli verklighet ännu. Apple har dock själva en ganska vettig genomgång av vilka olika steg man kan gå igenom när det kommer till att sälja en dator. Du hittar den här!

    Min sambo bytte precis från en Macbook Pro (2018) till en Macbook Air med M1-processorn. Då körde vi Flyttassistenten för att kopiera allt direkt från den gamla datorn till den nya. Enligt denna guide. Fungerade superbra!

    Flyttassistenten kan även användas för att återställa datorn från en Time Machine-säkerhetskopia, om du exempelvis vill sälja den gamla datorn innan du köper den nya (om du nu ska fortsätta med Mac givetvis). En guide för att skapa en säkerhetskopia hittar du här.

    Jag måste även passa på att slå ett slag för just den nya Macbook Air med M1-processorn. Vilken extrem uppgradering det var från den tidigare Macbook Pro:n. Supersnabb och knäpptyst (inga fläktar) :-)

    #29465 Svara
    Maja
    Gäst

    Jag vill sälja denna och tänkte inte köpa en Mac igen. Så måste man köpa en samma produkt för dessa inställningar och hjälp med data och överföring?

    #29466 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Om du ska byta operativsystem till exempelvis Windows skulle jag nog rekommendera att ansluta en extern hårddisk och manuellt kopiera över alla filer, bilder, filmer etc. du vill ha med dig. Inga av de installerade programmen eller apparna på Mac-datorn kommer fungera om de bara skulle kopieras över till Windows-miljö, utan allt behöver installeras från grunden.

    Det är tekniskt möjligt att ta en backup med Time Machine-programvaran på en Mac-dator och sedan få över åtminstone de sparade filerna till en Windows-dator. Men det är både tidskrävande och ganska knepigt om man inte vet exakt vad man gör.

    När du vet med dig att alla filer är säkert sparade på en (eller i bästa fall _två_ för dubbel backup om en går sönder/försvinner) hårddiskar är det sedan bara följa Apples guide för att återställa datorn och radera alla uppgifter från den.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Svar #29466 i Sälja Macbook
Information om dig:



Nya artiklar