Använda router för att förlänga Wi-Fi-nätverk

Hem Övrigt Använda router för att förlänga Wi-Fi-nätverk

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #11986 Svara
    Lars Ek
    Gäst

    Hej. Har bredband o router från Telia. Har en ett år gammal router liggande , kan jag använda den för att få bättre wi-fi på andra våningen ? Mvh Lars

    #11990 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej Lars! Lite beroende på vilken router det är och exakt hur du vill koppla ihop de båda routrarna går det absolut att göra.

    En del routrar har ett så kallat extender-läge där de kan ta emot en trådlös signal och sedan skicka den vidare. Det bästa här är nästan att göra en Google-sökning på just din routermodell (den du vill använda för att bättra på Wi-Fi-anslutningen) följt av t.ex. extender. Tänk på att placera den andra trådlösa routern på ett ställde där du fortfarande har bra Wi-Fi-täckning från Telia-routern.

    En annan variant som bör fungera är om du har möjlighet att dra en kabel från Telia-routern till den andra routern (då kan du placera den andra routern var som helst). Nätverkskabeln kopplas in i WAN-uttaget på den andra routern. Du behöver därefter logga in på den andra routern och stänga av funktionen DHCP. Detta gör att Telia-routern istället blir ansvarig att dela ut IP-adresser till alla anslutna enheter. Många routrar har även en inbyggd inställning som gör att de agerar som en vanlig nätverk-switch (i princip en router utan DHCP-funktionen).

    #30115 Svara
    kevin
    Gäst

    hej!! skulle du kuunna tänka dig hjälpa mig med? jag har gjort precis som du säger men ja har ingen koll på hur ja loggar in i den routern. ja kommer bara in i min första router. mvh kevin

    #30125 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej Kevin! Svarade dig i den andra tråden du skapade.

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Svar #30125 i Använda router för att förlänga Wi-Fi-nätverk
Information om dig:



Nya artiklar