Office 365 och Teams mm
- Detta ämne har 1 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 8 månader sedan av Christoffer.
-
FörfattareInlägg
-
Birgitta LindblomGäst
Hej
I dessa Corona-tider blir ju digitala kontakter viktiga. Jag får inte till min O365 och apparna för det. Tidgare arbetade jag i en organisation där vi använde O365. Jag jobbar inte kvar utan har börjat i en ny organisation och fattar inte hur det hänger ihop?! Är 60+ så det är så lätt :-). Nu när jag öppnar t.ex. Teams (på min dator hemma) och vill använda det i det nya företaget där jag förstås har en annan e-mail, så kommer aktuella chattar upp i Teams från det gamla bolaget??? Hur får jag bort det? Betyder det att de inte tagit bort /stängt ner min mail? JAg tror min mail adress finns kvar men att lösenordet är gammalt. Så hur ska jag göra för att få Teams hemma att funka med mitt nya arbete/organsiation.Alltså en dum fråga, men är själva appen Teams kopplat till en viss e-mailadress? Eller kan man logga in med olika e-mailadresser? Jag har (för det gamla bolaget) alltid klickat på ”håll mig inloggad” på min hem-dator, kan det ha med det att göra. Alla frågor handlar alltså om hur jag hanterar dessa konton på min hemdator.
För att komplicera det hela, så har jag två mailadresser en bi.lin*****@telia.com och en birg********@hotmail.com Det verkar som att ”min egen” dator har kopplat ihop mig med hotmail-adressen, men det är den jag använder minst. För att krångla till det ännu mer, så har jag min absolut viktigaste mailadress birg******@******heart.se på ett webb-hotell one.com och den har jag, utan att riktigt veta hur jag gjorde, kopplat ihop så att den skickar mina mail till min bi.lin*****@telia.com adress. Dock synkar den inte helt och hållet. Ja, ni hör, inte lätt för en ”tant” att förstå. Jag har ett office – konto privat, men är det knutet endast till en mailadress?
Sååå tacksam för hjälp. Fick ett alldelse utmärkt svar från er vid ett tidigare tillfälle, så förlitar mig på att ni kan hjälpa nu igen.
STORT TACK på förhand!
BirgittaChristofferKeymasterHej Birgitta! Nu är jag tyvärr långt ifrån någon expert på Office 365 och alla funktioner i det, men ska försöka svara så gott jag kan :-)
När det gäller Teams är det mycket möjligt, precis som du skriver, att de behöver ta bort din e-post-adress från den eller de grupper du är med i. Annars dyker du fortfarande upp i konversationer. Jag skulle nog rekommendera att ta kontakt med organisationen där du arbetade och höra vad de som har hand om alla O365-inställningar säger. Om inte annat är det ju verkligen inte önskvärt för dem att du fortfarande ser vad som delas i konversationer om du inte längre arbetar på organisationen, så det bör ju ligga i deras intresse också att få det att fungera korrekt :-)
Om du inte redan gjort det så testa att logga ut ur Office 365 (och då även automatiskt Teams om jag förstår allt rätt). Här finns en guide hur du går tillväga: https://support.office.com/sv-se/article/logga-ut-fr%c3%a5n-office-5a20dc11-47e9-4b6f-945d-478cb6d92071?ui=sv-SE&rs=sv-SE&ad=SE
För Windows-kontot (dator-kontot) ta en titt under Start menyn > Inställningar (Kugghjulet) > Konton för att se vilken e-post-adress som används till själva inloggningen och till e-post-meddelanden etc. Dessa kan sedan ändras här om du vill göra det.
Angående adressen som ligger hos one.com skulle jag skriva till one i deras chatt-support och höra om de kan hjälpa till med en lösning och dirigera om e-posten så att den hamnar rätt. Om du vill ha en svensktalande supportperson brukar vardagar under kontorstid vara bäst enligt min erfarenhet :-)
Hoppas någon av information kan komma till hjälp iallafall. Det är en djungel med alla konton och e-post-adresser som ska klaffa och synka hit och dit nu för tiden, så du är inte ensam om att det ibland blir lite rörigt :-)
-
FörfattareInlägg