Minecraft – några frågor……

Hem Spel Minecraft – några frågor……

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #6330 Svara
    jj
    Gäst

    Hej! Har installerat någon variant av minecraft på provtid på en PC med windows 10 och har lite frågor……

    Tack förresten för en mycket bra lathund för att starta minecraft! har börjat läsa och det stämmer med dem dialogrutorna på datorn.

    Förstår inte riktigt att det verkar finnas olika varianter, bla för Xbox One. Vad är det för skillnad att köpa för Xbox one eller att köpa via Realms på minecraft hemsida? Vi har en pocket edition på en iPad som vi köpte för 1 år sedan. Dock inte använt så väldigt mycket. Vi undrar om det går bra att installera/spela Realms-version på denna också? dvs att man kan fortsätta spela samma världar man bygger på både pc och Paddan? eller om den befintliga pocket blir oanvändbart i och med att man har Realms Abonnemang?

    Vilket är bäst utrustning man ska ha om man spelar mest på datorn? pga det verkar vara lite krångligt med mus alt med tangentbordet. Vi vet inte vilket tangentbordskommandot man ska använda för att tillverka verktyg. Finns det en uppsättning med dessa kommandon?

    Får man tillgång till alla verktyg oavsett om det är REalms eller pocket?

    Tacksam för hjälp!

    • Detta ämne redigerades för 5 år sedan av Christoffer.
    #6331 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Kul att du gillade Minecraft-artikeln!

    Det är faktiskt rätt rörigt med vilka versioner av Minecraft som finns och som är kompatibla med vilka andra versioner osv. Så vitt jag kan läsa mig till kan inte spelare från Xbox One spela med spelare på en iPad. Jag förstår det även som att Android, iPhone, iPad, Windows (appen) är en prenumeration, medan PC/Mac är en annan. Just Realms verkar heller inte (än så länge)finnas alls på Xbox One, utan där är det bara den vanliga Xbox-versionen av Minecraft som finns tillgänglig. Det finns lite mer att läsa om vad som är kompatibelt med vad här: https://minecraft.net/sv-se/realms/faq/

    Att spela Minecraft på en PC med mus och tangentbord är (enligt mig) det allra bästa sättet att spela spelet. Jag skulle rekommendera Realms-varianten alt. den vanliga Minecraft-versionen. Nu är jag inte helt hundra på detta men jag förstår det som man får tillgång till allt i båda versionerna (med skillnaden att man i Realms kan spela med andra direkt så klart).

    Gällande tangentbordskommandon finns det mesta samlat här (på engelska): http://minecraft.gamepedia.com/Controls#Computer. Det finns även denna forumtråd med lite samlade instruktioner (på svenska): http://minecraft.ifokus.se/discussions/4fe24069d4ebea6e4f009766-minecraftkontroller.

    // Christoffer, enkelteknik.se

    #6332 Svara
    jj
    Gäst

    Hej!
    Tack så väldigt mycket Christoffer för mycket bra förklaring. Har du företag som jobbar med support också? ifall man skulle behöva hjälp.

    #6333 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Kul att kunna hjälpa till! Dessvärre finns idag inget renodlat support-företag. Kul idé dock! Får se om det är något för framtiden :-) Tills dess är du såklart välkommen att ställa eventuella frågor här så ska vi göra vad vi kan för att svara på dem!

    #10810 Svara
    Anders Lindgren
    Gäst

    Hej.

    Finns det någon möjlighet att synka världar man skapat i Minecraft på XBOX360 med Minecraft XBOX ONE, alltså att synkronisera gamla världar?

    #10819 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej, det går faktiskt att flytta gamla Xbox 360-världar det Xbox One. Vi har en guide för detta som du hittar här: https://www.enkelteknik.se/flytta-minecraft-varldar-fran-xbox-360-till-xbox-one

    Det är ganska tidskrävande om det är många världar att flytta. Men det går! :-)

    #10975 Svara
    Rebecca
    Gäst

    Hej! Försöker hjälpa min son med detta spel men går inte så bra😆 när han ha fått i hop massa saker och de kommer en zombie å döda han så försvinner allt lika dant om han stänger av spelet så försvinner alla hans saker🤔 går de att spara på något sett? Han har Xbox one

    #10976 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Som standard sparar Minecraft till Xbox One själv spelet automatiskt allt eftersom man spelar och får nya saker etc. I huvudmenyn finns det näst längst ned ett alternativ där man kan stänga av eller aktivera autosparningsfunktionen. Kan det var så att denna är satt till avstängd?

    // Christoffer, enkelteknik.se

    #11299 Svara
    Emma
    Gäst

    Hej,
    Vi har minecraft till xbox360 samt till mobilen, men vi har inte Xbox live konto. Mina frågor är om det går att uppdatera minecraft på xbox360 så att man får t ex andra djur och annan undervattens värld med koraller/delfiner etc. som vi har på mobilen? Måste man i så fall ha Xbox live konto och finns uppdateringarna kvar om man avslutar Xbox live kontot eller kan man göra på något annat sätt?

    #11300 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej, uppdatera Minecraft ska ni kunna göra utan att betala för ett Xbox Live-konto. Vill ni köpa extramaterial (banor etc.) till spelet ska det räcka med att bara betala för de ni faktiskt vill lägga till direkt i spelet. För detta behövs ett Xbox Live-konto som extramaterialet sedan blir knutet till.

    Extramaterial köpt på detta sätt sparas i kontot oavsett om man betalar för prenumerationen på Xbox Live eller inte, åtminstone är det på detta sätt till Xbox One. Så jag gissar att detsamma gäller även för Xbox 360.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
Svar till: Svar #11300 i Minecraft – några frågor……
Information om dig:



Nya artiklar