Måste minneskort formateras?

Hem Mobilt & Surfplattor Måste minneskort formateras?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #19680 Svara
    Lollo
    Gäst

    Fick ett minneskort till mobilen, eftersom den alltid var full … Eftersom jag inte alls är bra på detta gick jag till en butik (efter flera månader) där en personal hjälpte mig sätta in det, så att alla nya bilder hamnar på SD-kortet. Har sedan hört (o läst) att man måste formatera kortet. Killen som hjälpte mig formaterade det inte och han sa att det inte behövdes.
    Min fråga är kan man låta bli att formatera det? Har en android, flera år gammal mobiltelefon.

    #19681 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej! Så vitt jag vet kommer de flesta minneskort/USB-minnen och liknande förformaterade numera. Om mobilen känner igen kortet och allt fungerar behöver du inte formatera kortet igen.

    Anledningarna till varför du skulle behöva formatera minneskortet (vilket görs direkt av telefonen och i princip automatiskt när det sätts in om det är så att det behövs) är antingen om minneskortet är formaterat i ett format telefonen inte känner igen. Alternativt om det inte tidigare formaterats alls. Telefonen säger dock själv till om detta :-)

    Så om allt fungerar är det bara att köra vidare :-)

    #27288 Svara
    elektronikfreak
    Gäst

    Hej!

    Just detta med mobiltelefoner och dess minneskort – Memory Stick Micro (M2) eller Secure Digital SD/SDHC är långt utanför min kunskapsnivå, men jag tycker det är lite märkligt att de inte behöver formateras. SDHC/SDXC-minnen till kameror och videokameror vill jag minnas bör formateras lite då och då. Och ingen skulle väl få för sig att installera en mekanisk hdd i en dator utan att formatera den iom installationen. Själv har jag en kunskap i mobiltelefoner som (dessvärre) knappt sträcker sig upp till fotknölarna.

    Mvh… elektronikfreak

    #27302 Svara
    Christoffer
    Keymaster

    Hej,

    Ofta kommer minneskort (och även USB-minnen och hårddiskar numera) förformaterade i det mest populära formatet. För minneskort brukar detta, så vitt jag vet, vara FAT32 och för hårddiskar NTFS alt. HSF+ eller APFS om det handlar om en hårddisk förformaterad för Mac-datorer. Så av den anledningen behöver man många gånger inte längre formatera dem själv.

    Personligen har jag däremot alltid för vana att formatera allt jag köper, troligen mest av att jag är så van med det. Plus att direkt bli av med alla extraprogram och liknande som ibland finns på USB-minnen och hårddiskar :-)

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
Svar till: Svar #19681 i Måste minneskort formateras?
Information om dig:



Nya artiklar